Oberheim OB3 Drawbar module

rutgerjv

Ouwe rot
Beste Forumleden,

zojuist heb ik een Oberheim OB3 drawbar module gekocht. En ik hoopte dat een van de mensen hier misschien wat meer info voor me had. Heeft hier iemand een gewone handleiding en/of service manual (hij heeft namelijk een technisch probleempje) van deze module?

Iedere info is welkom, ook de ervaring van iemand die er een heeft (gehad).

Groeten,

Rutger

Hallo,

natuurlijk zal ik ook mijn ervaringen posten....alleen zijn ze nog niet zo talrijk :-).

Ik heb de module nu een paar uur in huis, en al een tijdje zitten spelen. Het "toonwiel" geluid is behoorlijk warm en goed. Reageert lekker op de toetsaanslag etc. Ook voor percussieve dingen lekker.

De leslie-sim is wat minder (schijnt bij de OB3-2 al een stuk beter te zijn). Als je de OB3 door de Leslie van Native instruments B4 haalt klinkt het behoorlijk overtuigend.

Het is trouwens een enorm grote bak voor alleen een drawbar module, ik keek ervanop toen ik het pakje ontving.

Zodra ik het apparaat stabiel heb draaien (hij valt nu af en toe uit, technisch mankementje) zal ik ook wat geluidjes posten. Dan kun je zelf behoordelen hoe het klink. Met een beetje geluk kan ik hem ook gebruiken in de demo-cd die we met de band Orpheo gaan opnemen. Als dat lukt kun je hem ook in de mix horen.

Groeten,

Rutger

Voor alle liefhebbers heb ik een mp3'tje ge-attached met een opname van de OB3. Terwijl ik speel zit ik wat settings te tweaken...eerst wat met de drawbars, daarna met keyclick en percussion en de 6 (veel he !) preset geluiden en de overdrive. Let niet op wat ik speel 'cause it sucks...

Na jullie (hopelijk) geholpen te hebben met dit geluidsfragmentje heb ik nog een vraag (iemand die de OB3 goed kent kan hem misschien beantwoorden?):

Mijn module is nogal onstabiel...in het ergste geval loopt ie volledig vast, en blijven er noten hangen. In een minder erg geval vallen er lampjes in de knopjes uit, zodat je niet meer weet of ze aan of uit staan. Het gekke is dat het probleem niet aldoor hetzelfde is maar continu verandert. Het zijn telkens weer andere lampjes die het niet doen...en de volgende dag ineens weer wel. De knoppen waar die lampjes in zitten blijven echter wel goed werken!!!

Kan iemand wat adviezen geven, want ik zit hier zonder technische handleiding mij een beetje blind te staren op de printplaten...

Mijn laatste vraag voor iemand die de OB3 ook van binnen kent....in mijn exemplaar lopen een aantal ribbonkabels naar de printplaats waarop de knoppen en de volume pots, etc zitten. Waar ik me echter over verbaasde is dat de kabel die heel dicht bij de volumeknoppen loopt een prachtige connector heeft om hem makkelijk los te maken, maar dat de kabels die van de hoofdprint komen en naar onderaan de knoppen-print toe gaan rechtstreeks gesoldeerd zijn, zonder handige connector dus....Mijn vraag: hebben alle exemplaren dit? Of is dit in die van mij aangepast. Deze solderingen zijn namelijk de enigen die er niet echt origineel en fatsoenlijk uitzien, hoewel ze naar mijn idee wel goed geleiden en geen sluiting maken.

Alvast bedankt iedereen!!

Groeten,

Rutger

Last edited by a moderator:
Het lijkt me allemaal niet zo oké wat je over de OB3 meldt.
Neem contact gewoon op met Oberheim/Viscount, lijkt mij het beste, wie weet ;)

Back