Tr-808 of TR-909 : help ?

Probleem is namelijk dat mijn muziekstijl behoorlijk varieert . De ene dag compleet instrumentaal old school TD/Schulze/Berlin school sequences zonder enige drums om de andere dag plat uit mijn dak te gaan op vette techno track (die ik als ik dan tot vervelens toe heb getweaked weer van mijn schijf pleur).
Het lijkt mij dat je voor die drumloze ambientnummers helemaal geen drummachine nodig hebt. ;)
Denk dat de 808 wat alrounder is en lijkt de 909 uitsluitend voor het zeer brute werk door de goden geschapen.
Ik sluit mij aan bij Rocksteadybeat betreffende de geschiktheid voor genres. Een 909 heeft behoorlijk punchy drums die beter overeind blijven staan bij oversturing dan een 808. Daarentegen dringen de 808-sounds zich minder op in de mix en lenen zich beter voor subtieler gebruik.
Wat ik aan de 909 weer heel leuk vind, zijn de shuffle- en flamfuncties.

Wellicht dat het zinvol is om een samplepakket te downloaden met geluiden van de 808 en 909 en te kijken in welke bak de meeste geluiden zitten die je tof vindt. :eureka:

Koop gewoon een Novation Drumstation en dan heb je ze allebei! :okdan:

Kun je altijd nog een 707 bij je 606 zetten en dan heb je alle noodzakelijke TR's. ;)

Dan houd je ook nog 900 euro over voor een :biertje:

<------ zie :mega:

909 heeft standaard midi en kan bijna alles syncen. En ik vind het modden vet.
Hij heeft meer punch, wat voor mijn persoonlijke smaak perfect is. Het flanger effect wat optreed als je de claps en snare tegelijkertijd speelt is niet met samples na te doen (of je moet ze tegelijkertijd als één sample gebruiken). Ik vind een 909 weer mooier dan zo'n zwarte 808, alhoewel dat rood naar geel ook koel is.

Zoals ik al vaker geschreven heb: de 808 is de zwoele negerin der drumcomputers, de 909 het blonde sletje dat overal voor wordt gebruikt. Beiden kunnen lekker zijn, het hangt er maar net vanaf waar je zin in hebt. :P

Zoals ik al vaker geschreven heb: de 808 is de zwoele negerin der drumcomputers, de 909 het blonde sletje dat overal voor wordt gebruikt. Beiden kunnen lekker zijn, het hangt er maar net vanaf waar je zin in hebt. :P

Geweldig !!!! De beste vergelijking tot nu toe denk ik . Waanzin. Deze houden we dr in....
Eigenlijk is er dus maar 1 echte optie. Trouwen met de negerin en een appartementje huren voor de blonde slet om af en toe mee te knallen

Persoonlijk zou ik eerder een 808 kiezen omdat het geluid mij meer aanspreekt en meer past bij de muziek die ik maak (ik heb liever lome trage diepe bassen dan opgefokt gestamp). En dan te bedenken dat ik meer van blonde sletjes dan van zwoele negerinnen houd :D

Maar ik heb een Airbase 99 en die kan beide apparaten wat mij betreft goed genoeg nadoen om die 1200 euro lekker in mijn zak te houden. En de rest los ik wel met samples op.

Als je al een 606 hebt zou ik voor een 909 gaan. De 606 en 808 zitten kwa sound dichter bij elkaar in de buurt dan een 606 tov een 909.

mwah, ik heb ook een 606 en al zijn het een beetje hetzelfde soort geluiden, de overall klank is totaal anders. de 606 is heel middy en blikkerig, de 808 is dan full spectrum (ofzoiets:D) en ook steviger en volwassener qua klank.

Koop gewoon een Novation Drumstation en dan heb je ze allebei!
jup, en nog dun en plat ook

Koop gewoon een Novation Drumstation en dan heb je ze allebei! :okdan:

ECHT NIET

Geluid beoordeel ik niet want heb het niet gehoord , maar gaat mij daarnaast ook om de hardware sequencer van de TR-808/909. Zeer intuitief etc.

Heb hier nog zo een semi kloon liggen MC303 (wist ik veel toen). Leuk kwa klank en dacht toen ik hem kocht dezelfde 16 steps interface . Wat een misser zeg. Leuk even mee gespeeld als midi geluiden doos , maar heb nu de knoppen er afgesloopt en op mijn 606 zitten (die extra 7 knoppen voor mijn mods). Daar staan ze prima en deze gemodde 606 blaast die MC303 omver .
Heb me ook lang voor de gek gehouden dat softsynths net zo goed zijn als een analoge modulair (gebrek aan geld doet rara dingen ). Toen ik paar weken geleden mijn Cwejmans even aanzette kwam ik back to reality.

ECHT NIET

Geluid beoordeel ik niet want heb het niet gehoord , maar gaat mij daarnaast ook om de hardware sequencer van de TR-808/909. Zeer intuitief etc.

Heb hier nog zo een semi kloon liggen MC303 (wist ik veel toen). Leuk kwa klank en dacht toen ik hem kocht dezelfde 16 steps interface . Wat een misser zeg. Leuk even mee gespeeld als midi geluiden doos , maar heb nu de knoppen er afgesloopt en op mijn 606 zitten (die extra 7 knoppen voor mijn mods). Daar staan ze prima en deze gemodde 606 blaast die MC303 omver .
Heb me ook lang voor de gek gehouden dat softsynths net zo goed zijn als een analoge modulair (gebrek aan geld doet rara dingen ). Toen ik paar weken geleden mijn Cwejmans even aanzette kwam ik back to reality.

Dat klopt :)
Ik heb sinds juni 2007 een tr 909 en daarvoor heel lang met een drumstation gewerkt maar dat is echt niet het zelfde qua geluid!
Zeker inderdaad de sequencer is waanzinnig leuk om live mee te spelen.
Een tr808 heb ik niet maar gaat er zeker komen.

ik zou ook gaan voor een 808...

een airbase zou die 909 kick mss wel kunnen vervangen...( anthony rother heeft 3 jomox airbase's)

AAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHHHHHHHH

Is dit fotoshop of heeft iemand echt gewoon zo veel 808's.

Mijn echte hart licht wat meer (bij nader inzien ) bij ambient , old school electro dus zal denk ik toch wel een 808 worden vrees ik.

Ik denk dat ze elkaar wel aan kunnen vullen, een 909 is niet alléén voor hardcore.

Als je stevige Dance-muziek maakt moet je voor de 909 gaan.
Maak je meer subtiele techno of sophisticated muziek, dan zou ik de 808 nemen. Beiden zijn vette drumcomputers, maar mijn hart gaat toch naar de Tr808. Klinkt wat mysterieuzer allemaal en hij ziet er inderdaad ook nog prachtig uit..

Nu nog iemand vinden die voor een redelijke prijs van zijn kindje (TR-808 dus) af wil.

Mail me maar als je er 5 hebt en 4 ook wel ok is ;-)

Moet wel in goede staat zijn zowel technisch als optisch (naar alle redelijkheid uiteraard)

Back