beat construction course?

richardvdlinde

Nieuwkomer
Hi allen,
ik merk dat ik bij het maken van mn producties vaak haper bij het inspelen van mijn drumpartijen. het mist vaak een goede groove, waardoor de platen minder lopen. nou vraag ik me af, is er iets van een goede workshop/cursus voor beat construction oid?

Dank!

Richard

Ik kwam pas op zoek naar iets soortgelijks deze site tegen. Het gaat weliswaar primair over Jazz maar je kunt er toch veel uithalen m.b.t. grooves/beats/opbouw nummers etc.

Dankjewel! Dit soort schema's zijn al erg welkom om mee te gaan bouwen en van daaruit te experimenteren. Mocht iemand nog soortgelijke tips hebben, dan zijn ze zeer welkom.

Ik heb ook weleens met een percussionist via midi dingen opgenomen, maar zijn schema's waren juist weer te vol voor een (deephouse/techhouse) plaat, alhoewel hij er heel veel groove in bracht.

er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Ik ben destijds begonnen met me rhythms volgens de gulde snede en deelbare en ondeelbare getallen te gebruiken, jaren en jaren terug dan. Nu gaat het gewoon uit zichzelf. goede effecten zijn belangrijk als je bron niet interssant/krachtig genoeg is.

veel analyseren van tracks die je goed vind en die dingetjes uitproberen geven je op een gegeven moment ook de logica door van beats maken.

Ik ben destijds begonnen met me rhythms volgens de gulde snede en deelbare en ondeelbare getallen te gebruiken,

Ik ben niet bekend met deze techniek kan ik het ergens na lezen?

Ik ben destijds begonnen met me rhythms volgens de gulde snede en deelbare en ondeelbare getallen te gebruiken

goede effecten zijn belangrijk als je bron niet interssant/krachtig genoeg is.

Die eerste zin, wat bedoel je precies mee?

Goede effecten zijn zeker belangrijk, maar toch niet het allerbelangrijkst.

Als een ritme gewoon sterk in elkaar steekt, merk ik vaak dat zelfs met de meest crappy geluiden die beat/groove overeind blijft staan ... staat die groove niet overeind, dan kan je met effecten gaan gooien maar dat is voor mij een soort "al draagt een aap een gouden ring.."

Het begint gewoon met je oortjes op een bepaalde manier gebruiken. Bij zoveel mogelijk muziek -al is het nieteens je smaak-, niet alleen luisteren naar de hoofd-lijn cq lead / thema, maar juist die dingen proberen te luisteren die er niet toe lijken te doen << die doen er wel degelijk toe !! wat doet de bas ondertussen, wat doet die synth, wat doet de hi-hat, waar zit de kick en de snare... alles doet er toe als het goed klinkt. De beat opzich zelf hoeft niet altijd zo bijzonder te zijn, het is de combinatie van wat de rest doet op de beat, hoe dat uitwerkt .. ofwel de groove idd

Maar het is inderdaad niet zo eenvoudig nee :)

Voor mij is het leren maken van grooves een zeer langzaam leerproces. Om dit onder de knie te krijgen heb ik twee benaderingen.

Eerst maak ik vrij simpele ritmes met bv enkel het gebruik van een kick en een snare en een closed Hihat. Vervolgens experimenteer ik met velocitywaarden en posities Bv de snare een paar ticks of ms voor de kick om het wat gejaagder te maken. Na er enkele gemaakt te hebben, schrijf ik ze weg naar mp3 om er dan de volgende dag naar te luisteren. En dan maak ik de balans op welke me het best bevallen en kijk ik wat ik precies gedaan heb.

Een tweede manier (die wel goed bij je stijl zou passen) is het aanschaffen van een loop-cd. Vervolgens open je de loops met Recycle (of een andere audioprogramma waar je ze in een grid kunt zien) en ontleed je ze. Ik heb dit onlangs gedaan met een loop-cd met arabische ritmes en één met conga's. Eens dat je de "groove" hebt kun je de samples vervangen door je eigen samples (of door zelf gesynthetiseerde geluiden) en ben je weg.

Die eerste zin, wat bedoel je precies mee?
Dat er niet 1 weg naar Rome gaat, maar meerdere:D

Gulden snede verhouding is 1:1,62
Fibonacci is ook iets waar je naar kan kijken.
Linkie

Dit is waar ik het meest aan heb: Alle ritmes zijn opgebouwd uit 2 en/of 3 en combinaties daarvan. Om het leuk te laten klinken laat je somige geluiden later of vroeger klinken.

Dat er niet 1 weg naar Rome gaat, maar meerdere:D

Gulden snede verhouding is 1:1,62
Fibonacci is ook iets waar je naar kan kijken.
Linkie

Dit is waar ik het meest aan heb: Alle ritmes zijn opgebouwd uit 2 en/of 3 en combinaties daarvan. Om het leuk te laten klinken laat je somige geluiden later of vroeger klinken.

Percies. Die 2/3 verhouding is al heel belangrijk ja :)

Ik snap die gulden snede regel ook niet helemaal? Ik weet wat de gulden snede is, maar hoe pas je die toe op beats?

Neem bijv de closed Hihats....
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
x x x 0 x 0 x x 0 0 0 0 x 0 0 0,

je kan diverse permatuaties erin verwerken voor interdimensionale strukturen hehe

Klinkt wel interessant Septic. Heb je misschien een stukje track (desnoods een paar seconden) waar we dit in kunnen horen?

Neem bijv de closed Hihats....
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
x x x 0 x 0 x x 0 0 0 0 x 0 0 0

Ik begrijp een klein beetje die gulden reden, maar zie het nog niet terug in jouw voorbeeld.

173234_962_1182605576052-phi1.jpg

Deze lijn visualiseert de betekenis van Φ in de meetkunde. De verhouding van de lijnstukken AC/BC is gelijk aan de verhouding van de lijnstukken AB/AC.

Als de kruisjes de closed hihats zijn, hoe moet ik dit dan opvatten? Er moet dus ergens op die lijn van 1 tot en met 16 een punt liggen waar de verhouding tussen het langste deel / het kortste deel gelijk is aan de verhouding van de totale lijn/het langste deel. Moet je dan de hihats dusdanig verdelen dat je op dit punt die gelijkheid tegenkomt?

Het lekkere zit 'em vaak in de groove, daarom gebruik ik ook vaak de door JugJug aangehaalde methode: een lekkere beat door een slicer plug-in halen en dan de midi-nootjes gebruiken als quantize voor je eigen beat. Of gewoon de sampletjes vervangen, kan ook. Werkt erg goed.

Daarom is Orbital gestopt - ze "wilden weer muziek maken op een niet-wiskundige manier" :)

Dat argument komt wel vaker naar voren en is ook wel OK, tegelijkertijd kun je ook zeggen dat als je wilt tekenen wat er in je hart opkomt, het ook wel handig is om iets te weten van perspectief, lichtval en hoe je een potlood vast moet houden :D

Theorie en kennis is altijd een goede manier om de praktijk te verbeteren volgens mij.

Back