DIY synths bouwen - 100% beginner

fstfrwrd

Ingeburgerd
ok, ik weet absoluut NIKS af van synths bouwen.
kan iemand mij wat sites geven waar ik vanalles kan terugvinden over hoe het precies in zijn werk gaat? (liefst in zeeeeeer duidelijke taal, aangezien ik de gecompliceerde terminologie nog niet echt beheers)

alvast bedankt

je weet niets af van synths bouwen,
en je wil niets van terminilogie leren..

dan zou ik er ook niet aan beginnen!!

maar er staat HEEEEEL VEEEEEL info op dit forum,
ik stel voor dat je eens begint te lezen in "zelfbouw, reparatie en onderhoud", en als je eens een gerichte vraag hebt zullen de techneuten onder ons met plezier antwoorden..

maar nu is je vraag een beetje zoals:
"ik snap niets van kernfysica, maar ik wil een kerncentrale bouwen in de tuin, kent niemand een site waar ze het allemaal in heel simpele taal uitleggen?"

als je wil zelf synths bouwen om er goedkoper vanaf te zijn, denk dan maar vlug wat anders.

Ik lees dat de topicstarter zegt "nog niet echt beheers". Dit impliceert toch de wil om het te leren? Ik vraag me dan ook af waarom jullie onmiddellijk er van uit gaan dat hij "er zich niet in wil verdiepen".

Ik lees dat de topicstarter zegt "nog niet echt beheers". Dit impliceert toch de wil om het te leren? Ik vraag me dan ook af waarom jullie onmiddellijk er van uit gaan dat hij "er zich niet in wil verdiepen".

Dus eerst bouwen en daardoor leren, maar dat is toch wel een beetje de omgedraaide wereld? Kan je je niet beter eerst (op zijn minst een beetje) in de materie verdiepen?

Ik denk dat de meest eenvoudige (bruikbare) synth iets als de Soundlab is. Deze is relatief toegankelijk, maar zonder enige kennis van zaken gedoemd te mislukken.

Ook al heb je een synth met een Ikea-handleiding, die circuits zijn hoe dan ook redelijk tot zeer complex, dus bij het minste of het geringste gaat het dan fout.

Stel dat de topicstarter niet de moeite wil nemen om van te voren bijvoorbeeld het verschil tussen een Elektrolytische en een Keramische condensator of een lineaire of een logaritmische potmeter te leren, dan gaat het bouwen van die synth heel veel tijd en topics kosten. En ik denk dat het ook problemen op gaat leveren bij de elektronikaboer.

Als de topicstarter bedoelt autodidactisch aan het werk te gaan, dan zou ik niet met een synth beginnen.

iemand die echt de wil heeft om te leren doet dat gewoon en begint er geen topic voor op een forum waar al immens veel info te vinden is.

bovendien zijn er nog andere hulpmiddelen zoals google e.d.

Als deze allen falen, dan pas heb je een reden om een topic te beginnen..
wat je ook kan doen is zelf op onderzoek gaan en je bevindingen in een topic plaatsen.

Waar staat dat, dat hij eerst wil bouwen :duivels:

Dat is waar, misschien is het een kwestie van alleen leren. Altijd handige kennis voor bij een biertje als op zaterdagavond het gesprek in de kroeg doodvalt.

:biertje:

Vroeger (en nu nogsteeds?) had je van die electronica bouwdozen van KOSMOS waarmee je stapsgewijs eenvoudige tot steeds gecompliceerdere schakelingen opbouwde, aan de hand van een leuke eenvoudige handleiding.

Hiermee ben ik ook ooit begonnen. Deze zijn wel leerzaam als je iets van electronica wil gaan leren.

Verder sluit ik me bij bovenstaande reacties aan. Synthesizers bouwen, en dan vooral het ontwerpen of modificieren, kun je niet zonder enige kennis van electronica. Bouwpakketten hebben dan een grote kans van mislukken. Ook omdat na het bouwen ook nog het een en ander naar inzicht afgesteld moet worden.

Eerst de basis van electronica leren, dan de synthesizer bouw induiken...

Verder sluit ik me bij bovenstaande reacties aan. Synthesizers bouwen, en dan vooral het ontwerpen of modificieren, kun je niet zonder enige kennis van electronica.

Zelfs met redelijke tot gedegen elektokennis is het nog zeer complexe materie.
Als je al weet wat een Jfet is en doet geef ik je nog weinig kans makker.

Geef t je te doen om eender welke funtie uit een schakeling te genereren.
Laat staan dan nog eens getuned naar een muzikale schaalverdeling.

Kan je een beetje rekenen?
Reken er dan maar niet op :D :duivels: :D

iemand die echt de wil heeft om te leren doet dat gewoon en begint er geen topic voor op een forum waar al immens veel info te vinden is.

bovendien zijn er nog andere hulpmiddelen zoals google e.d.

Als deze allen falen, dan pas heb je een reden om een topic te beginnen..
wat je ook kan doen is zelf op onderzoek gaan en je bevindingen in een topic plaatsen.

100% mee eens. Gewoon doen en kijken waar je tegen aan loopt. Ik zal trouwens wel met iets simpels beginnen zoals een effect pakket. Zijn vaak zeer simpel en zo kom je steeds meer te weten.
Kijk hier eens http://www.tonepad.com/default.asp van beginner tot gevorderde. En idd alle termen zijn gewoon op te zoeken(wiki,google etc)

Mmmm... volgens mij ziet de topicstarter het niet meer zitten...

Dat zou zwak zijn zeg!! Ik ben nu ook pas een klein jaar bezig met zelfbouw en ik heb ondertussen al een werkende SID station, BFX buizenfiltertje.
Als je gewoon wat hersenen in je kop hebt en het interesseerd je echt dan is alles mogelijk.....autodidactisme rulez!!! :doei:

Als je een goed bouwpaket hebt, dan hoef je helemaal niet te weten hoe het allemaal werkt. Gewoon de componenten op de print solderen, evt afstellen en klaar. Solderen moet je natuurlijk wel kunnen.

Ik zou beginnen met een eenvoudig filtertje, dat kan je altijd gebruiken. Het eerder genoemde wasp filter is een uitstekende keuze.

Nog makkelijker is de echte ringmodulator, deze klinkt echt heel erg goed en is door iedereen te maken. Echte ringmodulator hier. Dit is een echte aanrader en moet je zeker maken!

Ook een leuk filtertje is deze: Synthacon VCF

Andere DIY synth site

Kijk hier op blz 264 en verder voor een goede uitleg van hoe synths werken.

Suc6 met knutselen.:okdan:

toen ik zo'n 38 jaar geleden begon ( ik was iets van 12) met serieus te solderen, begon ik met synth dingen .
dat was waar mijn interesse zat, elektroniese muziek.
het leuke was dat ik alles zelf moest uitvinden, er was toen echt geen informatie van wat dan ook voorhanden om iets te maken.
(bob moog was net bij raymond scott geweest en dacht dat kan ik ook)
ik ben toen begonnen met een wahwah, uit elektuur.
dat was het enige schema, samen met een niet werkend schema van een zogeheten fuzzbox wat ik had ( in het schema stonden de torren verkeerom getekend, wist ik veel,... gebeurde toen overgins veel dat torren verkeerd in schema's werden getekend, was net nieuw)
en toen de wahwah werkte leek het mij wel handig dat het ding automaties zou werken(hij was opties, ik heb het schema nog) dus een schema van een knipperlicht uit de philips EEdoos toegevoegt en voilla, een soort van VCF.
hoedoende leert men??, zodoende dus.
gewoon eerst een tijdje je fikken branden aan de hete bout, en als je het dan nog leuk vind, dan ga je vanzelf door, lijkt het.
ik heb een jaar of 8 niet veel gesoldeerd, jaren 80, toen was ik freelance geluidstechneut bij beroemde bandjes en studios.
( er was toen nog voldoende geld om idioten als ik van drank en een verder leven te voorzien):mexico::maffia::W:duivels::dubbel:
dus gewoon lekker gaan solderen, en verlies de moed niet als het nie werkt, hoort erbij,..........
groeten,
jeroen

Dat zou zwak zijn zeg!! Ik ben nu ook pas een klein jaar bezig met zelfbouw en ik heb ondertussen al een werkende SID station, BFX buizenfiltertje.
Als je gewoon wat hersenen in je kop hebt en het interesseerd je echt dan is alles mogelijk.....autodidactisme rulez!!! :doei:

Tja, ik heb alleen kennis van 2 jaar MTS. Dat is wat betreft kennis niet meer dan condensator-spoel-weerstand. Toch heb ik al wat defecte apparaten gerepareerd en ben ik langzaam maar zeker ook met een synth bezig. Toch heb ik het idee dat wat tot nu toe gelukt is, te danken is aan iedere keer een stukje verdieping van te voren. Het voordeel daarvan is ook dat je dan veel gerichtere vragen kan stellen wanneer je hulp zoekt. Als je met 0% kennis een synth in elkaar soldeert en hij doet het niet, wat vraag je dan? "Help mijn synth doet het niet?"

Het zou inderdaad zonde zijn als een enthousiaste(!) beginneling zich af laat schrikken. Ik heb gemerkt dat er op dit forum genoeg kundige mensen rondlopen die absoluut bereid zijn je te helpen.

Als je een goed bouwpaket hebt, dan hoef je helemaal niet te weten hoe het allemaal werkt. Gewoon de componenten op de print solderen, evt afstellen en klaar. Solderen moet je natuurlijk wel kunnen.

Ik zou beginnen met een eenvoudig filtertje, dat kan je altijd gebruiken. Het eerder genoemde wasp filter is een uitstekende keuze.

Nog makkelijker is de echte ringmodulator, deze klinkt echt heel erg goed en is door iedereen te maken. Echte ringmodulator hier. Dit is een echte aanrader en moet je zeker maken!

Ook een leuk filtertje is deze: Synthacon VCF

Andere DIY synth site

Kijk hier op blz 264 en verder voor een goede uitleg van hoe synths werken.

Suc6 met knutselen.:okdan:

Bij een compleet bouwpakket moet het wel lukken. Maar iets belachelijks simpels wat je bijvoorbeeld wel weten moet is hoe je (pak hem beet) een diode plaatsen moet. Ik denk dat ze in zo'n bouwpakket er ook van uit gaan dat je weet wat het symbool betekent. En dat geldt voor meer componenten. Dus het is heel goed mogelijk een bouwpakket te bestellen, alleen zou ik van ieder component waar je maar een beetje twijfels over hebt de basics opzoeken. Zelfs wikipedia kan je hier al een stap mee helpen. In dat geval zal het wel langer duren, maar je leert wel de noodzakelijke dingen.

En zoals hierboven ook al staat er zijn genoeg SF-leden die je zullen helpen, maar als er iets ontstaat als "Dat zwarte buisje met zo'n grijs streepje, dat zit op een vakje waar R22k bij staat", dan wordt dat erg moeizaam. En bij een synth is een foutje vlug gemaakt, lijkt me.

Dus met een beetje inzicht, geduld, enthousiasme en bereidheid tot leren moet het from scratch zeker lukken. Maar from scratch gewoon even tussen de praktijken door een synth in elkaar zetten is volgens mij gedoemd te mislukken.

He patat,

Weet jij hoe nouw het neemt met die 3K impedance transformers?
Ik bedoel zal 1.5K of 5K werken?

Alvast bedankt,
Maarten

(EDIT) Schreef ik oefenen nou echt zo fout. Oevennen, hoe kom ik erop:(

He patat,

Weet jij hoe nouw het neemt met die 3K impedance transformers?
Ik bedoel zal 1.5K of 5K werken?

Alvast bedankt,
Maarten

Alle impedanties werken, ik heb ze wel eens van 600Ohm gemaakt. Maar hoe hoger hoe makkelijker aan te sturen. Het beste kan je 10k:10kct nemen. Je kan er altijd nog een opampje voor en achter zetten om het signaal op te krikken.

Back