toen ik zo'n 38 jaar geleden begon ( ik was iets van 12) met serieus te solderen, begon ik met synth dingen .
dat was waar mijn interesse zat, elektroniese muziek.
het leuke was dat ik alles zelf moest uitvinden, er was toen echt geen informatie van wat dan ook voorhanden om iets te maken.
(bob moog was net bij raymond scott geweest en dacht dat kan ik ook)
ik ben toen begonnen met een wahwah, uit elektuur.
dat was het enige schema, samen met een niet werkend schema van een zogeheten fuzzbox wat ik had ( in het schema stonden de torren verkeerom getekend, wist ik veel,... gebeurde toen overgins veel dat torren verkeerd in schema's werden getekend, was net nieuw)
en toen de wahwah werkte leek het mij wel handig dat het ding automaties zou werken(hij was opties, ik heb het schema nog) dus een schema van een knipperlicht uit de philips EEdoos toegevoegt en voilla, een soort van VCF.
hoedoende leert men??, zodoende dus.
gewoon eerst een tijdje je fikken branden aan de hete bout, en als je het dan nog leuk vind, dan ga je vanzelf door, lijkt het.
ik heb een jaar of 8 niet veel gesoldeerd, jaren 80, toen was ik freelance geluidstechneut bij beroemde bandjes en studios.
( er was toen nog voldoende geld om idioten als ik van drank en een verder leven te voorzien)

dus gewoon lekker gaan solderen, en verlies de moed niet als het nie werkt, hoort erbij,..........
groeten,
jeroen