"Spook" stem

Greenlizard

Nieuwkomer
heyz, ik had een vraagje hoe ik een spook achtige vervorming kan maken?

denk hierbij aan de ghost voices EVP's of wat ze gebruikten in de film White noise.
een nummer van The Corr's gebruikt dit ook in de intro van het nummer "leave me breathless"

nog een voorbeeld is van dit youtube filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=RiHr1p-gKZA

vanaf 1:20

ik denk dat het zo ongeveer wel een beetje uitlegt wat ik bedoel?

heyz, ik had een vraagje hoe ik een spook achtige vervorming kan maken?

denk hierbij aan de ghost voices EVP's of wat ze gebruikten in de film White noise.
een nummer van The Corr's gebruikt dit ook in de intro van het nummer "leave me breathless"

nog een voorbeeld is van dit youtube filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=RiHr1p-gKZA

vanaf 1:20

ik denk dat het zo ongeveer wel een beetje uitlegt wat ik bedoel?

Is dat geen reversed reverb?

In het protracker tijdperk deed ik dit ook wel eens met crashes. Dat deed ik door de sample om te keren (achterstevoren), dan een dikke partij galm op het eind, en weer omkeren.

Laatst gewijzigd:
moet je dat erover heen mixen? want het is echt een soort gefluister ? of dat het flink gerekt word.

Edit*

dus als ik het goed heb, ik heb een stem opgenomen bijv, ik reverse die, voeg wat galm toe, en keer dit weer om? :P

moet je dat erover heen mixen? want het is echt een soort gefluister ? of dat het flink gerekt word.

Neem eens een korte periode van een stem op en probeer het. Niets mixen verder.

1. gewoon het geluidsbestand omkeren in een audio-editor
2. de laatste seconde van het geluid selecteren
3. hier een enorme shitload aan reverb toevoegen, je krijgt dan een 'staart' aan je geluid. Afhankelijk van je editor moet je hier misschien wel ruimte voor aan je sample toevoegen
4. het geluid weer terug omdraaien, de staart zit dan aan het begin als het goed is

Eperimenteer hier maar eens mee. Ik deed het vroeger met Protracker of Octamed op de Amiga, dus in iedere moderne editor moet het kunnen.

Edit*

dus als ik het goed heb, ik heb een stem opgenomen bijv, ik reverse die, voeg wat galm toe, en keer dit weer om? :P

Yep, maar volgens mij moet je geen reverb op het hele signaal toevoegen, alleen op de laatste seconde (ongeveer, kan ook een halve seconde zijn) van het omgedraaide geluid (dus de het begin van het oorspronkelijke geluid).

En geen wat galm.... BAKKEN galm, echt kilo's, magazijnen vol galm.

Edit:

Ow ja, ik weet natuurlijk niet zeker of dit is wat je zoekt, maar het is eenvoudig experimenteerwerk. Succes!

oke! thx voor de snelle reactie! ik zal ff kijken wat ik in cool edit kan doen.. anders zal ik ook ff die proggies bekijken.

oke! thx voor de snelle reactie! ik zal ff kijken wat ik in cool edit kan doen.. anders zal ik ook ff die proggies bekijken.

Die programma's waar ik het over heb draaien alleen op Amiga. Maar met Cool Edit moet het lukken.

Precies ja, ik gebruik gewoon een "reversed reverb" en neem die 100% wet op. Die sla ik op op een aparte track, naast de droge track.

De galm track schuif ik dan net zo lang naar links -terug in de tijd-, t.o.v. de droge track die erboven staat, totdat het goed klinkt.

Precies ja, ik gebruik gewoon een "reversed reverb" en neem die 100% wet op. Die sla ik op op een aparte track, naast de droge track.

De galm track schuif ik dan net zo lang naar links -terug in de tijd-, t.o.v. de droge track die erboven staat, totdat het goed klinkt.

oke.. die snap ik ff niet ik ken nog niet zoveel termen :P

ok,

- je pakt de track die je wilt bewerken.
- Die gooi je door je galm-apparaat / programma (ik weet niet wat je hebt)
- Dan zoek je de preset "reversed reverb" op als die erop zit (anders wordt het toch Kraan z'n idee)
- De reverb-mix zet je op 100%, ofwel, alleen maar galm-signaal zonder dat je originele nog hoort (pure galm)
- Dat neem je vervolgens op

Dan heb je dus 2 tracks staan, de galm track, en je origineel.

- zet ze onder elkaar, en schuif de galm track terug naar voren, anders begint de galm-track gelijktijdig met je origineel en dan hoor je dat effect niet :P

dat is 'm

jah het werkt echt! heel tof :D k heb zojuist een accapella van madonna's frozen gepakt, die flink bewerkt met de dark hall reverb, en wat aangepast weer omgekeert en het klinkt precies zoals ik bedoelde :D

Edit* met de accapella blijft er eigenlijk wel een beetje te veel intact van het orgineel (de stem zeg maar) zou ik dit ook kunnen bewerken? bijv, dat het van een linker kanaal naar een rechter kanaal kan laten schommelen?
of.. gewoon dat ik het volume van de stem wat zachter kan op bepaalde momenten.

Edit**
ik heb al wat te geks gevonden
dezelfde track geinverted, en onder elkaar gezet zodat ie de normale voice weghaalt (deze manier word ook gebruikt om accapella's te maken.) het klinkt echt freaky. ik zal binnekort het muziekje ff uploaden.

Laatst gewijzigd:
Back