vragen mbt monitoren en geluidskaart

bart1986

Stamgast
Ik heb een aantal vragen mbt monitoren + geluidskaart. Ik heb nu 2 behoorlijk brakke speakers waar ik me geluid op hoor, daar is dus geen mix op te maken want wat je hoort op die dingen is in de verste verte niet hoe het daadwerkelijk is. Ik wil dus nieuwe monitoren gaan kopen, en dan wil ik gelijk een nieuwe geluidskaart (externe/break out box) kopen. Voor zover ik begrepen heb heet dat tegenwoordig een firewire? En als ik zo'n firewire koop kan ik dus mijn audiophile geluidskaart eruit halen en de firewire er voor in de plaats gebruiken?

Dan nog een vraag mbt monitoren, er zit schijnbaar een verschil tussen passieve en actieve maar ik ben er nog niet achter wat dat verschil is. Ik zie wel wat uitleg staan maar dat is mij te technisch. Ik ben meer het type "muzikant maar als het technisch word mij niet gezien" Dus wie kan mij in sesamtraat taal uitleggen wat het verschil is. En wat kan je adviseren als ik dus ga werken met zo'n breakout box/firewire/externe geluidskaart.

Ik werk overigens met een behringer mixertje 6 kanaals, daar kan ik zonder problemen die boxen op aansluiten?

Werken die overigens altijd op usb? Als ik bij feedback kijk zie ik de meeste met usb werken namelijk. Zit in zo'n firewire ook een midi in en out?

USB & Firewire maken opzich weinig verschil vind ik.
PCI / PCIe maken in dit geval meer verschil.

Kijk eens naar een E-mu 1616 / 1616m.
Mooie geluidskaart met audiodock.

Een passieve monitor moet worden voorversterkt met een versterker.
Een actieve monitor is een versterkte monitor. ( geen externe versterker nodig )

Je monitoren kun je altijd wel aansluiten op je mixer lijkt me.

Cheers :biertje:

en wat houd pci/pcie precies in? die E-mu 1616 ziet er wel netjes uit idd, en zo ongeveer in de richting die ik in gedachten had qua prijs. Maar dat is dus wel mét een geluidskaart en die breakout box sluit je aan op je geluidskaart? of wat is die kaart die je erbij ziet op afbeeldingen.. En als dat kaartje niet op de plek van geluidskaart moet, waar moet ie dan? En waar gaat me midi heen, want zie geloof ik geen midi in en out erop

PCI is de standaard uitbreidingspoort van een PC.
PCIe is een moderne snellere versie van PCI.

PCI = 8x in overdrachtsnelheid.
PCIe = 16x overdrachtsnelheid.

Wat uiteindelijk een lagere latancy ( reactievermoge ) kan opleveren.

De E-MU 1616 / 1616m audiodock sluit je gewoon aan op de E-MU geluidskaart die bijgeleverd is.

Analoge midi kabels zijn bijgeleverd, aan te sluiten op je audiodock.
De meeste moderne midi gaat via USB.

Je hebt dan 16 inputs en 16 outputs.

De E-MU 1616 is ongeveer hetzelfde als de E-MU 1616m.
De extra €100,- voor de m versie betaal je vooral voor de A/D converter.
( Analog to digital ) wat een betere kwaliteit kan opleveren.

Ik vind de E-MU 1616(m) is de beste keus voor dat bedrag.
Het kan nog altijd goedkoper, maar je doelt niet op studiotoys 4 kids met het oog vooral op eyecandy toch?

Je zou wel de instructies van de Patchmix moeten lezen omdat deze voor sommige inclusief mezelf in het begin best pittig kan zijn om te begrijpen.

Wat je ook doet, lees vooral veel reviews voor je iets koopt.
De eerste beste positieve reactie hoeft niet het eindresultaat te zijn van alle reviews. Kwaliteit is perspectief.

Succes :)

PCI is de standaard uitbreidingspoort van een PC.
PCIe is een moderne snellere versie van PCI.

PCI = 8x in overdrachtsnelheid.
PCIe = 16x overdrachtsnelheid.

Wat uiteindelijk een lagere latancy ( reactievermoge ) kan opleveren.

De E-MU 1616 / 1616m audiodock sluit je gewoon aan op de E-MU geluidskaart die bijgeleverd is.

Analoge midi kabels zijn bijgeleverd, aan te sluiten op je audiodock.
De meeste moderne midi gaat via USB.

Je hebt dan 16 inputs en 16 outputs.

De E-MU 1616 is ongeveer hetzelfde als de E-MU 1616m.
De extra €100,- voor de m versie betaal je vooral voor de A/D converter.
( Analog to digital ) wat een betere kwaliteit kan opleveren.

Ik vind de E-MU 1616(m) is de beste keus voor dat bedrag.
Het kan nog altijd goedkoper, maar je doelt niet op studiotoys 4 kids met het oog vooral op eyecandy toch?

Je zou wel de instructies van de Patchmix moeten lezen omdat deze voor sommige inclusief mezelf in het begin best pittig kan zijn om te begrijpen.

Wat je ook doet, lees vooral veel reviews voor je iets koopt.
De eerste beste positieve reactie hoeft niet het eindresultaat te zijn van alle reviews. Kwaliteit is perspectief.

Succes :)
Na enig rondzoeken ook de m-audio delta 1010 gevonden, deze heeft een vriend van mij ook. Maar in hoeverre ga ik nou echt geluidsverbeting horen? Zal de kwaliteit echt kilometers hoger zijn dan wanneer ik opneem met de audiophile 2496? Ik werk nogmaals voornamelijk met vst en zang. Wat ga ik nou écht merken? Qua monitors kan ik zelf wel bedenken wat het verschil is, maar qua geluidskaart niet echt. aangezien audiophile al behoorlijk ruisloos is...

Volgens mij zijn de audiophile 2496 en de 1010 praktisch van dezelfde kwaliteit. De 1010 heeft gewoon meer in en uitgangen en is extern (breakout).

als je nu een 2496 hebt, waarom zou je die dan vervangen door een andere geluidskaart?
omdat mij verteld is dat zo'n breakout box een stuk beter moet zijn. Vind het prijsverschi ook wel erg groot als het idd allebei dezelfde kwaliteit levert. Audiophile koop je voor 150euro ofzo terwijl je 1010 voor 550 koopt. Dan zit er lijkt mij toch wel verschil tussen....?

Firewire of PCI zegt op zich niet zoveel over de geluidskwaliteit. Het zijn gewoon 2 verschillende manieren om een geluidskaart aan je computer te hangen.

Het verschil in prijs zit hem vooral in de mogelijkheden. de 1010 heeft veel meer in en uitgangen. Daarom is 'ie ook breakout. het past anders niet op een PCI kaart. Als je die niet nodig hebt is het zonde van je geld. Overigens is de 1010 niet via Firewire. Je sluit hem aan op een PCI kaart met een 25 polige kabel.

De 2496 is een ouder model, maar daarom niet minder goed. Ik gebruik hem zelf al jaren.

Firewire of PCI zegt op zich niet zoveel over de geluidskwaliteit. Het zijn gewoon 2 verschillende manieren om een geluidskaart aan je computer te hangen.

Het verschil in prijs zit hem vooral in de mogelijkheden. de 1010 heeft veel meer in en uitgangen. Daarom is 'ie ook breakout. het past anders niet op een PCI kaart. Als je die niet nodig hebt is het zonde van je geld. Overigens is de 1010 niet via Firewire. Je sluit hem aan op een PCI kaart met een 25 polige kabel.

De 2496 is een ouder model, maar daarom niet minder goed. Ik gebruik hem zelf al jaren.
hmmz ok, dus is dan vrij overbodig dan als je slechts 1 audio kanaal gebruikt:bekdicht:

Lijkt me idd nogal overkill. De 2496 heeft 2x analoog in en uit (L+R), 1x spdif in en uit, én 1x MIDI in en uit.

Let erop dat als je je monitors daar aan gaat hangen dat je het level van die monitors moet regelen in de computer zelf. Het is daarom aan te raden een klein mixertje of een monitor volume controle kastje tussen de uitgang van je geluidskaart en de ingang van je monitors te plaatsen!

Lijkt me idd nogal overkill. De 2496 heeft 2x analoog in en uit (L+R), 1x spdif in en uit, én 1x MIDI in en uit.

Let erop dat als je je monitors daar aan gaat hangen dat je het level van die monitors moet regelen in de computer zelf. Het is daarom aan te raden een klein mixertje of een monitor volume controle kastje tussen de uitgang van je geluidskaart en de ingang van je monitors te plaatsen!

Ik heb klein mixertje dus dat is geen probleem, als we het dan toch over aansluiten hebben. Stel ik koop setje actieve monitoren zou je mij kunnen uitleggen hoe ik dat dan moet gaan bekabelen?

EM_BHR-UB802_top.jpg

dat mixertje heb ik.

Neem aan dat er vanuit de hoofdmonitor de left en right jack in de aux left en right moeten van me mixer, moeten dus jacks zijn met zo'n gaatje aan bovenkant en daar moeten dan weer 2 kabeltjes uitkomen die me geluidskaart in gaan, maar waar in me geluidskaart? Als dit verhaaltje al klopt :P en dan moet het volume te regelen zijn met de control room/phones

Laatst gewijzigd:
Ik zou het alsvolgt doen:

uitgang 2496 -> Tape in (let op dat het knopje "tape to control room" aanstaat!)
Control room out mixer -> monitors in. (de phones/control room draaiknop is dan het level voor je monitors)
Main out -> ingang 2496

Let ook goed op dat het knopje "Tape to mix" uitstaat, anders wordt de uitgang van de 2496 weer via de main out terug gestuurd naar de ingang van de 2496 met het gevaar dat je "rondzingers" krijgt (feedback), omdat je dan een "loop" maakt.

Aux heb je niet nodig. Dat gebruik je om een effect (galm / echo) aan te sturen.

Back