vragen mbt monitoren en geluidskaart

bart1986

Stamgast
Ik heb een aantal vragen mbt monitoren + geluidskaart. Ik heb nu 2 behoorlijk brakke speakers waar ik me geluid op hoor, daar is dus geen mix op te maken want wat je hoort op die dingen is in de verste verte niet hoe het daadwerkelijk is. Ik wil dus nieuwe monitoren gaan kopen, en dan wil ik gelijk een nieuwe geluidskaart (externe/break out box) kopen. Voor zover ik begrepen heb heet dat tegenwoordig een firewire? En als ik zo'n firewire koop kan ik dus mijn audiophile geluidskaart eruit halen en de firewire er voor in de plaats gebruiken?

Dan nog een vraag mbt monitoren, er zit schijnbaar een verschil tussen passieve en actieve maar ik ben er nog niet achter wat dat verschil is. Ik zie wel wat uitleg staan maar dat is mij te technisch. Ik ben meer het type "muzikant maar als het technisch word mij niet gezien" Dus wie kan mij in sesamtraat taal uitleggen wat het verschil is. En wat kan je adviseren als ik dus ga werken met zo'n breakout box/firewire/externe geluidskaart.

Ik werk overigens met een behringer mixertje 6 kanaals, daar kan ik zonder problemen die boxen op aansluiten?

Werken die overigens altijd op usb? Als ik bij feedback kijk zie ik de meeste met usb werken namelijk. Zit in zo'n firewire ook een midi in en out?

USB & Firewire maken opzich weinig verschil vind ik.
PCI / PCIe maken in dit geval meer verschil.

Kijk eens naar een E-mu 1616 / 1616m.
Mooie geluidskaart met audiodock.

Een passieve monitor moet worden voorversterkt met een versterker.
Een actieve monitor is een versterkte monitor. ( geen externe versterker nodig )

Je monitoren kun je altijd wel aansluiten op je mixer lijkt me.

Cheers :biertje: