[Roland] mc-909: vette bak...

Jitterbug

escapist
hey freaks,

heb net de MC-909 gekocht, na twijfelen tussen deze en de RS-7000. heb nog niet diep kunnen graven (gisteren gekocht), maar ziet er veelbelovend uit. een RS kopen zag ik niet zitten, omdat de sampler een cut down versie is van m'n A4000. het overbrengen van samples en MIDI vanaf de computer naar de MC en omgekeerd via USB werkt perfect.8P

de aanslaggevoelige pads, 'recycle' functie, de variphrase sampler, de heel duidelijke display, het ingebouwde 'mengpaneel', de turntable emulator (vergelijkbaar met een pitch control va een deck en tempo en pitch kunnen apart aangepast worden), de metalen casing, de XV-engine, 16MB flash ram + max 272MB Dimm,...

laat je niet misleiden door het shittige woordje "groovebox" en de lullige preset patterns. daar hebben we het hier al genoeg over gehad . deze zijn shittig op bijna elke synth..en om nog een open deur in te trappen: het is een sampler, dus de kwaliteit van wat eruitkomt is afhankelijk van datgene wat je erin stopt...

als ik er wat meer tijd heb mee doorgebracht, schrijf ik een wat meer gedetailleerde review.

niels

Dit zette iemand pas op een ander forum:

the mc-909 is junk. look at the comments on the yahoo mc909 mailing list: http://groups.yahoo.com/group/MC-909/messages

the moderators of that group have stepped down and asked other people to fill their place because they're so unhappy with the mc909:

http://groups.yahoo.com/group/MC-909/message/1026

http://groups.yahoo.com/group/MC-909/message/937

Here are some more comments:

"Have you noticed a lack of high-frequency definition on samples you've done on the MC-909?

I did some testing last night after I got word from someone that the internal sampling rate might be hard-wired at 32kHz. The results were not good, if you're an aspiring digital purist like me. I sampled the same CD into the MC-909 and my PC (via Delta 1010) and noticed quite a poorer high frequency response on stuff like high-hat, cymbals, and bright synth lines. I am really pissed about this. I really like the MC-909 as a songwriting tool, but that's not why I bought it. I bought it as my sampler of the future, but that dream has pretty evaporated last night. Thank god I didn't go out, or I may have not found this deficiency until after my 30 days was up..."

Allsie high-freq samples wil hebben hattie gewoon een sampler moeten kopen. maw; ik vind de kritiek een beetje onzin. Is net zoiets als een cabriolet kopen en dan klagen dattie zo koud is in de winter.

Hmm.... zo te horen moet er wel HEEL snel een OS update komen.

Raar verhaal hoor.

ik heb ergens gelezen over dit probleem..iemand beweerde dat nieuwe samples automatisch een lowpass filter toegewezen krijgen waardoor de hoge freqs eruit worden gehaald.....als je dat LP filter eraf haalt was het weer goed, zei ie!

Olaf

hahaha, dat zou wel een stunt wezen! Zitten er wereldwijde duizenden mannuh op hun zolderkamertje te vloeken omdat ze dat niet door hebben. Ik zie het voor me... ;)

maar niet zo slim van Roland dan :confused:

iedereen zal wel voor zichzelf uitmaken of het een goed toestel is zeker? ik heb een RS7000 en heb ook twijfels gehad tusse 909 of 7000 maar toch tevreden met mijn RS7000.wat die sample frquentie betreft, klinkt toch raar bedoel je nu dat wanneer je een sample opneemt en 44.1khz selecteert dat die automatisch omzet naar 32khz????? klinkt straf :)
op een RS7000 is het effectief 44.1khz en wanneer je digitaal sampled met het AIEB2 bord kan je tot 48khz gaan.en aangezien een 909 standaard digitale in en uitgangen heeft zou dit toch ook moeten gaan?

hi,

ik ben nu volop m'n MC-909 aan het uittesten, maar ik heb maar 8 dagen de tijd. en de handleiding was niet meegeleverd. (not funny...) en Roland heeft niet de gewoonte om online handleidingen te plaatsen.

anyway, afgaande op 1 avond prutsen met de 909:

:halleluja POSITIEF:
+de bouwkwaliteit is hoog, beter dan de RS7000. de knoppen zijn steviger en hij heeft een metalen casing (handig voor on the road)

+het overbrengen van samples en midifiles van de computer naar de MC en omgekeerd werkt heel goed en snel

+er zit (net zoals bij de RS7000) een recyclefunctie voor samples op, ook Variphrase

+onverwacht: de Turntable Emulation (is zoals de pitch control op een platenspeler) werkt vlot. je kan apart toonhoogte regelen of tempo of allebei

+de display is heel duidelijk (beter en groter dan de RS7000)

+veel knoppen met duidelijk overzicht, ADSR voor AMP, FILTER, EFX, digitale uitgangen (optisch, coaxiaal), smartmedia, veel Ram-mogelijkheid, SRX-expansion

+aanslaggevoelige TR X0X-stijl pads

:( NEGATIEF:
- 1 MIDI in- en uitgang
-Ik weet nog niet of de sequencer zo uitgebreid is als die van de RS7000
-de preset patterns zijn echt shit, maar dat verwacht ik niet anders, die van de RS7000 zijn ook shit
-ben wantrouwig voor het woord 'groovebox' maar probeer verder te kijken. op de RS staat Music Production Center, maar ze vallen in dezelfde categorie. (tenzij iemand hier met een knoert van een argument het tegendeel kan bewijzen)

Ik hou jullie op de hoogte van m'n ontdekkingstocht. en binnen acht dagen valt het verdict: terugbrengen (en een RS7000 gaan halen) of houden en ermee slapen

iemand hieraan iets toe te voegen?

later,
niels

btw Flatron, ik heb er 2000 euros voor betaald bij Muziek + Visie in Antwerpen. da's veel maar dat kan me geen f*** schelen. ik was al veel te lang aan het twijfelen en tobben dat ik er scheel van werd, ik had 'Gearlust'

Hey Niels,

Ik zal m'n pc dan maar upgraden...:D
En je hebt gelijk is dan wel de kortste klap ooit zul je eens moeten upgraden.
Dan bij deze.. :geslaagd:

Dan kan ik mijn 909 ook uitvoerig op de testbank gooien, en geen gezeik met USB of wat dan ook.

Enige wat ik jammer vindt is dat als je een SRX board ala ( Supreme Dance ) installeerd je geen toegevoegde waarde krijgt aan je 909. En dat zou zeer zonde zijn van het geld wat je voor zo'n board betaalt ( 275,- euro ...???? ). Immers er zitten al zo veel geluiden in, en je kunt je eigen samples ook gebruiken dmv USB en dat vindt ik veel beter. Hoef je alleen maar te investeren in geheugen kaartjes :D

Wat betreft het sequence gedeelte , ben al wel wat aan het prutsen geweest, heb nu sinds een paar dagen mijn Supernova weer thuis staan.. Dus kan ik nu met klavier aan de gang op de 909.. Zonder werkt wel.. maar is zeer vermoeiend en duurt dus te lang. Voordeel is als je klavier hebt met aftertouch je dat gewoon kan inspelen en de 909 doet de rest weer. ;) . Maar om eerlijk te zijn ben ik er nog te weinig mee bezig geweest om een goed oordeel te kunnen geven.

Maar je zal zeker meer van me horen wat betreft de 909 en andere zaken... *D

Grtzzz PDTT

Ps . Wat betreft die 2000,- euro zit je aardig goed mee, ik heb er zelf 1995,- euro voor betaalt bij Tonika Music in Groningen

Origineel geplaatst door Jitterbug

+er zit (net zoals bij de RS7000) een recyclefunctie voor samples op, ook Variphrase

Bedoel je met die recycle functie dat hij de samples in stukjes hakt zodoende dat de loop altijd met het juiste tempo meeloopt? Zonder dat de MC 909 het tempo weet.

En ik wist ook niet dat hij een Variphrase
functie had!

Roland patst wel dgelijk al hun hndleidigen online en waneer je met Roland Bnelux belt, krijg je hem gatis thuisgesuurd. Ik had een VSR880 met engse handleiding. Effies naar belgie bellen en nog geen week latr een nedrlndse hleidng.
Kut, moet naar bed, drank werk.......

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Roland patst wel dgelijk al hun hndleidigen online

Waar kan je dan de online handleidingen vinden van Roland Producten ??? :confused:

ik heb ergens gelezen over dit probleem..iemand beweerde dat nieuwe samples automatisch een lowpass filter toegewezen krijgen waardoor de hoge freqs eruit worden gehaald.....als je dat LP filter eraf haalt was het weer goed, zei ie!

Olaf

ff een oude thread omhoog bumpen.

Is hier inmiddels al iets over bekend?
Als je een cd sampled klinkt ie idd dof.Je kunt het met een EQ aardig rechttrekken,maar echt handig is het niet.
Dus wat dat betreft kan die kerel best gelijk hebben dat er een lowpass over de sample gezet wordt.
Ik kan alleen geen rede bedenken waarom je dat opzettelijk in een apparaat zou doen.
buiten dat ben ik er al even mee aan het stoeien geweest maar ik kan niet ontdekken waar ik die LP filter uit kan zetten?

Iemand hier al iets op gevonden?

trouwens,als ie aan het samplen is heeft het 0 effect als je met de filters rommelt.
ik krijg steeds meer de indruk dat het gewoon aan de kwaliteit van de sampler ligt.

Voor degene die er intresse in hebben :

Heb nog even contact gehad met Roland,en er is helaas geen mogelijkheid om de sample kwaliteit te verbeteren in de sampler zelf.
Het sample gedeelte zit compleet in het moederboard gebakken,waardoor vervanging door een betere vrijwel onmogelijk is.

Dus helaas,hagelslag.

Back