Isoleren met eierpaletten Goed/Slecht ?

Dj_Tommeken

Stamgast
Heey iedereen,

Ik wil graag mijn studio'tje isoleren , maar wil er eigelijk niet echt veel geld aan uitgeven...
Dus nu was mijn vraag of eierpaletten goed isoleren ?

Moet niet echt HEEEEEL goed isoleren maar toch een beetje tegen de bassen :)
Heb niet echt graag ruzie met de buren :Z

( Voorbeeld van de paletten : http://i19.ebayimg.com/01/i/000/b1/a2/4ac1_12.JPG )

Groetjes,
Tommeken

nee, pak dan steenwol of glaswol, is ook best betaalbaar ;)
evt dan nog van die dunne gipsplaatjes ervoor monteren

nee, pak dan steenwol of glaswol, is ook best betaalbaar ;)

Het is gewoon dat ik eierdoppen gratis kan krijgen :D

eierdoppen werken niet

glaswol werkt niet

oud gordijn werkt niet

goed isoleren is goed investeren
en dan ook in kennis !

en als je er geen verstand van hebt kan je beter ook geen antwoord geven

...

Oww...dan kunnen de meeste posts in ALLE topics beter niet geplaatst worden..

:stupid

Enfin, niet dat ik er verstand van heb, maarre.. eierdoppen zullen misschien een beetje helpen tegen hoge(re) tonen en natuurlijk iets tegen reflectie van de tonen.
Maar als 't toch gratis is, kan je het toch gewoon proberen en kijken wat je er zelf van vindt? :eureka:

eierdoppen werken niet

glaswol werkt niet

oud gordijn werkt niet

goed isoleren is goed investeren
en dan ook in kennis !

glaswol werkt wel als je het goed doet en weinig te besteden hebt

glaswol werkt wel als je het goed doet en weinig te besteden hebt

glaswol werkt prima als warmte-isolatie :)

alleen in een goede massa-veer-massa constructie, zoals een doos in doos, kun je een verbetering van 3 dB krijgen door de spouw (veer) te dempen met geluidsabsorberende materialen (zoals schuimachtigen, glaswol, enz..)

glaswol werkt prima als warmte-isolatie :)

alleen in een goede massa-veer-massa constructie, zoals een doos in doos, kun je een verbetering van 3 dB krijgen door de spouw (veer) te dempen met geluidsabsorberende materialen (zoals schuimachtigen, glaswol, enz..)

Maak je van glaswol basstraps (simpel houten frame in de hoek met daartussen glaswol), dan zorgt dit ook voor minder overlast voor de buren. Omdat de geluids energie door de basstraps word verminderd, en die dus niet meer naar de buren kan gaan. Het is dus zeker wel een van de oplossingen.

En 3 dB geluisvermindering is vrijwel niet waarneembaar. 10dB is een gevoelsmatige halvering/verdubbeling van het geluid. En met een beetje doos in doos moet het niet moeilijk zijn om 20dB vermindering te halen. Het is dan ook een typ fout hoop ik.

Voor meer info klik hier: http://www.abcgeluid.com/products.php
(Ze hebben geluidsdempende deuren die 55dB dempen)

Hang budget vloerbedekking aan je muren als het echt goedkoop moet. hoe zwaarder hoe beter. Als het loshangt van de muur helemaal.

Als je geld hebt ga je een kamer in een kamer bouwen, met zwevende vloer, basstraps bouwen en muren die in een bepaalde hoek ten opzichte van elkaar staan om staand golven te vermijden en meer van dat soort gedoe.

De belangrijkste tip heb ik net vergeten: Alle scheuren en kieren dicht te maken met PUR-schuim, zodat het geluid niet rechtstreeks naar de buren gaat.

Wat Niel zei werkt ook: Vloerbedekking een paar cm van de muur hangen. Dit dempt ook de lage tonen erg goed zodat deze de buren niet meer kunnen bereiken.

Er is dus zeker een hoop te doen zonder dat het veel geld gaat kosten. Pas als je een profi studio wil, moet je echt gaan inversteren. Want dan wil je 60dB of nog meer geluidsisolatie hebben en dat is wat ingewikkelder.

Allereerst ,het eierdozenverhaal is een mythe en werkt niet ten tweede het staat ook nog eens behoorlijk stom.
En isoleren door iets op de wand te plakken doet ook nog iets met de akoestiek van die ruimte .Ruzie met de buren of ruzie met jezelf omdat wat je gemixt heb in een andere ruimte van geen kanten klinkt ,vandaar die doos in een doos constructie ,je maakt als het ware een andere ruimte die geïsoleerd is van de buiten wereld ,die vervolgens ook nog eens aangepakt moet worden om akoestisch in orde te zijn .
Goedkoop is wederom duurkoop , als je dan toch wil beknibbelen ,koop een goede koptelefoon of ga verhuizen (grapje)

Maak je van glaswol basstraps (simpel houten frame in de hoek met daartussen glaswol), dan zorgt dit ook voor minder overlast voor de buren. Omdat de geluids energie door de basstraps word verminderd, en die dus niet meer naar de buren kan gaan. Het is dus zeker wel een van de oplossingen.

En 3 dB geluisvermindering is vrijwel niet waarneembaar. 10dB is een gevoelsmatige halvering/verdubbeling van het geluid. En met een beetje doos in doos moet het niet moeilijk zijn om 20dB vermindering te halen. Het is dan ook een typ fout hoop ik.

Voor meer info klik hier: http://www.abcgeluid.com/products.php
(Ze hebben geluidsdempende deuren die 55dB dempen)

idd, de afwerking is belangrijk, en ook niet bij puur glaswol laten ivm akoustiek.
Let wel, het helpt, maar is niet de beste oplossing, voor de duidelijkheid, dan zou je idd een zwevende studio moeten bouwen wat aan de topicstarter te zien niet echt de binnen het budget ligt.
Verder zou je het volume ook wat zachter kunnen zetten want dan hoor je toch beter wat je aan het doen bent. Het is produceren en niet dj'en wat je doet toch..?

Uiteraard is de "doos in doos" oplossing het beste. Maar de topic starter wilde niet te veel geld uitgeven en dan zijn er zat andere dingen die je kan doen.

Is de ruimte te dood doordat voor elke muur vloerbedekking zit, dan kan je er wat houten plaaten voor hangen om ervoor te zorgen dat je weer wat reflecties terug krijgt. Dit lijkt mij, samen met het dichtmaken van de kieren, een prima en erg goedkoope oplossing. Een beetje scharrelen op een bouwplaats moet genoeg zijn.
Tekening voor iets ingewikeldere basstrap.
membranes4.gif

Het gaat ook prima door het front panel te vervangen door doek om te voorkomen dat je kamer vol met glaswol deeltjes komt te zitten. Je hoeft ook alleen maar de voorkant van glaswol te voorzien. Je krijgt dan een breedband absorber. Zet er houten latjes voor om meer reflecties te krijgen.

Altijd weer grappig op te lezen hoe veel mensen denken dé kennis in huis te hebben en vinden dat dit hen het recht geeft om de goedbedoelde replies van anderen de grond in te boren. (Wie de schoen past....)

Maar goed...., de enige echt goed oplossing is uiteraard, zoals patatje al aangeeft, de kamer-in-een-kamer constructie, waarbij je gebruik maakt van ZWARE maar NIET al te STUGGE materialen. Hierbij kun je er voor kiezen om de gebouwde muren, vloer en plafond op te vullen met steenwol. Steenwol absorbeerd immers energie. Echter, we weten allemaal dat dit een vrij kostbare aangelegenheid is. Bovendien is dit in veel kamers niet haalbaar (denk aan zolderkamers met schuine daken).

Mijn goedbedoelde advies in deze aan de TS is dat je het idee van de eierdozen het beste kunt laten varen. Dit is absoluut verspilde tijd en energie. Ook het bouwen van absorbers en het ophangen van gordijnen heeft geen enkele zin als je doel het reduceren van geluidsoverlast is. Lage tonen strekken zich hier helemaal niets van aan je buren zullen hier absoluut niets van merken. Absorbers bouw je om de negatieve effecten van staande golven op je luisterplek te verminderen, niet om je buren minder overlast te bezorgen.

Ook het bouwen van absorbers en het ophangen van gordijnen heeft geen enkele zin als je doel het reduceren van geluidsoverlast is. Lage tonen strekken zich hier helemaal niets van aan je buren zullen hier absoluut niets van merken. Absorbers bouw je om de negatieve effecten van staande golven op je luisterplek te verminderen, niet om je buren minder overlast te bezorgen.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Uiteraard is het 1e doel van absorbers om staande golven te verminderen, maar dit doen ze door geluidsenergie te verminderen. Dit verminderen van de geluidsenergie heeft als bijkomend voordeel dat deze geabsorbeerde energie niet meer bij de buren terecht komt, want die is in de absorber omgezet in warmte. Gordijnen en absorbers dragen dus wel degelijk wat bij aan het verminderen van geluidsoverlast bij de buren.

Je kan natuurlijk wel rustig stellen dat de doos in doos methode veel effectiever is om buren overlast te voorkomen, maar dit is een vrij dure oplossing en de topic starter wilde een goedkope oplossing.

Wel,

Ik ben geen expert in isolatie, maar wat ik wel weet;
Op locale fuiven in de parochiezaal moet men telkens één muur isoleren.
Dit om de buren te sparen en het werkt. Deze muur is eigenlijk één groot raam ( zo met glasdeuren in, heel mooi in een parochiezaaltje hé, voor lichtinval etc.) dus laat veel geluid passeren.
We hebben eerst eens een snelle soundcheck laten doen zonder isolatie, de de glaswol gehangen, gordijnen dichtgetrokken (enkel aan dat grote raam wel) en nog es gechecked. Dit hielp enorm veel!! Echt waar, dit is een standaard procedure in de parochiezaal bij ons:smeris:, om de buren ( wel 100m en verder) te sparen, en je merkt echt een verschil.

Tjah, alles is mss wel beter dan glas, maar toch hé...
Maakt wel een beetje gebruik van het doos in doos principe...

Anyway, gwn proberen?

ciao,

edit: gebruik professioneel materiaal en je staat gewoon aan de grond genageld...

Laatst gewijzigd:
Back