Isoleren met eierpaletten Goed/Slecht ?

idem, in een ver verleden eens overal eierpaletten gaan schooien om een fuifzaaltje in bebouwde kom te isoleren..
volgens mij helpt dit in meerdere lagen wel... doch niet te vergelijken met duurdere alternatieven.

Het is produceren en niet dj'en wat je doet toch..?
Beide :)
zowel Dj als Produceren :)
Het idee van isoleren kwam me ineens te binnen toen ik op men bass aan het spelen was met men mackie srm 450's :) zon 2 met een E-bass doen toch wel wat hoor :D

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Uiteraard is het 1e doel van absorbers om staande golven te verminderen, maar dit doen ze door geluidsenergie te verminderen. Dit verminderen van de geluidsenergie heeft als bijkomend voordeel dat deze geabsorbeerde energie niet meer bij de buren terecht komt, want die is in de absorber omgezet in warmte. Gordijnen en absorbers dragen dus wel degelijk wat bij aan het verminderen van geluidsoverlast bij de buren.

Je kan natuurlijk wel rustig stellen dat de doos in doos methode veel effectiever is om buren overlast te voorkomen, maar dit is een vrij dure oplossing en de topic starter wilde een goedkope oplossing.
Dat ben ik met je eens en het zal ongetwijfeld wel wat uitmaken, ware het niet dat lage tonen echt overal naartoe gaan, in tegenstelling tot de hoge tonen. Lage tonen verspreiding zich 360 graden ronden je monitors en alle energie die niet bij de absorbers terecht komt, verdwijnt gewoon richting de buren.

Maar eerlijk is eerlijk, het zal vast wel iets uitmaken en ik heb de situatie niet nagebootst en opgemeten met een dB meter. Ik heb deze info enkel uit boeken en van derden (zoals de meesten hier).

Er zijn zat tooltjes die je kunnen helpen met isolatie (zoals bijvoorbeeld "Insul" waarmee je kunt bereken welke type isoltaie welke frequenties dempt).

Richting je buren zou je kunnen overwegen een voorzetwand te plaatsen die geen of nauwelijks contact met met de muur zelf.

Een erg goedkope manier om dit te doen is met Isofix stroken waar je dan weer, afhankelijk van de hoeveelheid demping die je wilt, Gipsplaat (enkel of dubbel) of zelfs een 2e luchtspouw op kunt plaatsen. De dikte van die spouw bepaald dan weer de mate van demping van elke frequentie.

Aan massieve muur plaatsen kan ook maar dit gaat voornamelijk laag dempen en weinig middentonen. Ik heb zelf een enorme demping bereikt door een 70mm dikke gipswand (met gipsblokken) te plaatsen als kamerscheiding op zolder. Deze staat op rubber stroken van 1cm dik en is rondom alleen geankerd op de draagbalken en verder afgekit met een behoorlijke hoeveelheid siliconenkit. (moet wel opmerken dat ik een hoekhuis heb en dus ook maar 1 kant hoef te isoleren).

Luchtdichtheid is in ieder geval ook zeer belangrijk. Verder ga je in een situatie waarbij de financiele middelen beperkt zijn altijd aanlopen tegen geluid dat via contactvlakken toch aan de andere kant komt. Denk hierbij aan doorlopende dakbalken, dakpanelen en de vloer. En om dat volledig uit te bannen gaat gewoon veel kosten (doos in doos).

Het handigste is om je budget te bekijken en op basis daarvan je maximale resultaat te bepalen. In het meest ideale geval maak je een doos in doos met aan beide kanten 2 lagen Gips en een luchtspouw van een cm of 20-25 voor de helft gevuld met wol. Echter kost dit nogal wat ruimte.

Je kunt als je dat uitvoert echter wel serieus knallen voor je buren je nog lastig vallen. Bedenk je dan echter weldat je ook je deur moet isoleren (met zo'n half kartonnen geval ga je weinig bereiken).

Owja...eierdozen is behoorlijk zinloos. Kost je alleen moeite en levert niets op.

ik heb een ideetje , alle ja , het schoot me ineens te binnen :)

als ik nu eierdoppen pak , ik vul er 1 met glaswol en zet er een andere gewoon op , plak het vast of zo... Dus dan krijg je 2 paletjes achterelkaar met daar tussen in wat glaswol of ander spul...

Zou dit misschien helpen ?`

als ik nu eierdoppen pak , ik vul er 1 met glaswol en zet er een andere gewoon op , plak het vast of zo... Dus dan krijg je 2 paletjes achterelkaar met daar tussen in wat glaswol of ander spul...

Hoe maak ik de paletten het best vast aan men muur ?

Op basis van mijn praktijkervaring en de theorie die ik heb moeten bestuderen om mijn diploma in akoestiek te behalen kan ik je zeggen dat het je niks gaat helpen.

Het verandert wel de akoestische eigenschappen van de ruimte, dus de manier waarop je de muziek hoort wordt anders.

De energie die door je speakers wordt geproduceerd zal de muur nog steeds voor het allergrootste deel bereiken.

uhum ... Mackie Srm 450's in je slaapkamer en je dan afvragen of je misschien iets kan doen aan geluidsoverlast bij je buren ..:stupid

Bwa nee :D het is niet alleen dat :D
Die srm was gewoon ff , die stond daar toen ik net de auto had uitgeladen van het draaien en ja , ik dacht ik ga mijn gitaar er nog eens op aansluiten :D

Maar idd ze maken nogal geluid ^^

( tis niet men slaapkamer maar mijn studio'ke, Kamertje richting tuin :D )

Bwa nee :D het is niet alleen dat :D
Die srm was gewoon ff , die stond daar toen ik net de auto had uitgeladen van het draaien en ja , ik dacht ik ga mijn gitaar er nog eens op aansluiten :D

Maar idd ze maken nogal geluid ^^

( tis niet men slaapkamer maar mijn studio'ke, Kamertje richting tuin :D )

ik wilde het beeld nog iets dramatischer maken :D

For what it's worth.
Ik heb hier een houten vloer op het eerste verdiep waar mn studio zit. Als de buren iets laten vallen hoor ik dat alsof het gewoon in een andere kamer van mijn huis zou zijn. Dunne muren, slechte isolatie, vloerbalken die doorlopen door de huizen (raar maar waar).

Door mijn boxen/monitors van de grond los te halen en op stenen tegels te leggen met een muismat eronder op de kast, heb ik het zo voor elkaar dat ze dus niet horen of mijn muziek aanstaat of niet (soms toch wel vrij luid). Het rollen van mijn bureaustoel horen ze dan dus wel.

Er is een groot verschil tussen akoestische behandeling en isolatie. Als eierdozen al iéts doen zal het eerder de hoge tonen een beetje diffusen. Dubbele wanden/doos in doos en zo is volgens mij de enige manier om resultaat te krijgen als je echt met contactmuren zit met de buren...

Of natuurlijk...

Die kloteboxen zo luid niet openzetten!

Back