Sum & Difference

dione

hardkoor
Wie kan mij in simpele taal uitleggen wat 'sum & difference' inhoudt ?

Ik kan namelijk de mix insert op m'n Neve summer ook op sum & difference mode zetten...ik zie dan op m'n mix compressor dat het stereo beeld veranderd,en ik hoor dat er het 1 en ander veranderd...maar wat doet het nou precies ?

(Misschien wel nuttig voor meer mensen,aangezien het ook in bepaalde plug-ins zit)

Naar verluid is dat een M/S modus. Geinige optie.

mono/stereo,
een kanaal is de som (L+R) het andere kanaal is het verschill (L-R)

dat werd (wordt?) gebruitk voor radiouitzendingen.
als je 1 kanaal kan ontvangen, luister je naar de som (mono)
als je 2 kanalen kan ontvangen doe je dit:

links = som+verschil , rechts = som-verschil
oftewel
(L+R)+(L-R) = 2*L en (L+R)-(L-R)= 2*R

was wel nodig bij 60's muziek, waarbij links de drum, en rechts de bass zat.

met een M/S matrix, kan je dan ook de stereobreedte veranderen.

Uit de handleiding van de 8816 :

In Sum and Difference mode the standard stereo signal is converted
into a mono common or sum signal on the left output and a mono
difference signal on the right output.
This enables the engineer to apply different processes to the common
(or centre) image and the difference (or stereo) image.
At the insert return the signal is re-converted to a standard stereo
signal.

The technique is frequently used in mastering recordings and is useful
for:
• Using an overall stereo EQ where the L & R Image will not shift
with any tracking errors within the EQ unit, or EQ the mono to
subtly change the mix balance post mixing.
• Compress and limit the Sum and Difference separately to
negate tracking errors or create a quite different stereo image.
• Add a sub bass synth to the mono program for really deep
mono bass that will not make the cutter head jump if
mastering to vinyl.
• Listen to the mono and trim the DAW sample delays to get
perfect L & R tracking and save the results to an interleaved
wav file.
• A vocal could be brightened by EQing the Sum signal or
Cymbals could be brightened by EQing the Difference signal.

Lijkt duidelijk,maar toch begrijp ik 'm niet helemaal...kan ik dan met bijv. een dual mono compressor het mono en het stereo gedeelte los compressen ?

Wie kan mij in simpele taal uitleggen wat 'sum & difference' inhoudt ?

Ik kan namelijk de mix insert op m'n Neve summer ook op sum & difference mode zetten...ik zie dan op m'n mix compressor dat het stereo beeld veranderd,en ik hoor dat er het 1 en ander veranderd...maar wat doet het nou precies ?

(Misschien wel nuttig voor meer mensen,aangezien het ook in bepaalde plug-ins zit)

Was zelf idd ook al tegen deze vraag aangelopen, had ook al wat gezocht, niks bevredigends gevonden waar ik een conclusie uit kon trekken; wilde een topic openen :okdan: Je was me voor.

Lijkt duidelijk,maar toch begrijp ik 'm niet helemaal...kan ik dan met bijv. een dual mono compressor het mono en het stereo gedeelte los compressen ?

Ja.

Nog effe ter verduidelijking:
Het verschil signaal (stereo informatie van het linker en rechter kanaal) krijg je door links en rechts bij elkaar te mixen en 1 van die 2 180 graden om te keren. Dit kan door op je mixer de phase knop in te drukken of je kan een gebalanceerde ingang gebruiken waarvan je alleen de min ingang gebruikt.
Edit: (Het is nog vroeg.) Maar je kan om het stereo signaal te creeren natuurlijk ook links op de plus ingang van de gebalanceerde ingang zetten en rechts op de negatieve ingang. Dit kan dus met vrijwel elk mengpaneel, je moet alleen even de kabel solderen.
Het mono is gewoon mixen van links en rechts.

Deze 2 signalen stuur je naar 2 groepen en haal je hetzelfde truukje weer uit om weer gewoon stereo te kunnen afluisteren, zodat je kan horen wat je doet.
Nog makkelijker is om het mono gedeelte naar 1 groep te sturen, de pan in het midden. En het stereo signaal naar 2 groepen waarvan 1 groep de phase 180 graden gedraaid is en de pan posities helemaal naar links en rechts.

Nog een edit: Nog een leuke truuk is om het stereo kannaal te vervormen voor extra stereo, of om het mono signaal lekker stevig te compressen. Er gaat een wereld van mogelijkheden open met deze techniek.

Laatst gewijzigd:
Dank u...eens even mee experimenteren dan...

De Pro-C compressor van Fabfilter heeft ook M/S,kijken of ik daar hetzelfde resultaat mee krijg...

M'n mix compressor is stereo (Focusrite Mixmaster) dus daar is helaas wat minder mee mogelijk dan...

Het fijne is dat als je op die manier compressed,dat je leadsounds niet zo worden weggedrukt door je drums,terwijl je je drums juist steviger kunt aanpakken...grappig...

Back