Boss RE-20 "tegenvaller"

SCD

Gearlust [on]
Kan iemand mij met een echte RE-201 vertellen wat de maximale delay tijd is en met welke knop je dat op de RE-201 instelt?
Ik heb hier een RE-20 staan, de emulatiebak die Boss uitgebracht heeft van de RE-201 en behalve dat het geluid HEEL erg deugd is er 1 ding wat me zwaar irriteert:
De manual suggereert een delaytijd van maximaal 3 seconden en in long play stand zelfs 6 seconden. Dat klopt ook, alleen, je kunt die tijd *alleen* maar instellen middels de "tap pedaalschakelaar". De manual suggereert dat je dat ook kunt doen met de "repeat rate" knop, maar niks is minder waar. Die knop heeft een bereik van hooguit 300-400 ms of *korter*.
Met andere woorden, als je een langere delaytijd wil instellen kan dat alleen door te "tappen" (en dat haat ik). Zodra je aan de "repeate rate" knop zit verspringt de delaytijd weer naar dat korte bereik. Je kunt je ingetapte delaytijd dus OOK niet finetunen!
Ik hoop dat ik iets heel erg over het hoofd zie...

ik HAAT tappen

mopper.jpg

als jij als die-hard vintage man zegt dat het geluid van die RE-20 wel erg deugt ben ik wel benieuwd

ik HAAT tappen

mopper.jpg

als jij als die-hard vintage man zegt dat het geluid van die RE-20 wel erg deugt ben ik wel benieuwd

Ja, het geluid deugd echt! Maar dat tappen verknalt alles voor me... :frons:

Opd eechte RE's heeft die repeat rate knop ook dezelfde funktie,als je langere of kortere tijden wil moet je met de selector kiezen,dit is idd wat lastig,maar logisch gezien de mechaniek,of ze hadden een motor moeten gebruiken (en schakeling0 die met een langere of kortere variabele snelheid even stabiel blijft,wees gelukkig je dit kan bypassen met de tap funktie.

had dan eerder een TC Nova gekocht,ik vind de sound van de Re-20 dikke prut,het heeft ook NIETS te maken met een RE-201 lol....

http://www.student.foi.hr/~rlogozar/mbsn1/AnalogSynthsRolandTapeEchoes.html
http://www.soundonsound.com/sos/oct07/articles/guitartech_1007.htm
http://www.soundfonts.it/?a=read&b=26

Attachments

• top_L.jpg
    top_L.jpg
    172,4 KB · Bekeken: 112
Hey Steve, dank voor de reactie!

Tja, ik had toch het liefst een draaiknop gehad voor het HELE bereik van de delaytijd. Maar is de standaard delaytijd op een 201 daadwerkelijk 3 seconden?
En wordt de range van de intensity knop op de RE-201 ook groter als je hem op de tragere stand zet met de schakelaar?

Over geluid valt niet te twisten, ik vind de RE-201 ERRUG goed klinken. Lekker organisch, smeuïg. Zowel de delay, als de reverb en vooral ook als je hem overstuurt geven vette kippenvel hiero. Geen *enkel* moment gedacht: "ik zit hier naar iets digitaals te luisteren".
Ik lees op het web toch flink wat reacties van puristen die zwaar onder de indruk zijn van de Boss.
Hoe dan ook, toch een blijvertje denk ik, ondanks het tap-"probleem". Ik heb het even laten inzinken en het heeft toch ook wel weer iets analoogs om je ritme in te moeten tappen. Het maakt de delay "menselijk".

En wordt de range van de intensity knop op de RE-201 ook groter als je hem op de tragere stand zet met de schakelaar?

Over geluid valt niet te twisten, ik vind de RE-201 ERRUG goed klinken. Lekker organisch, smeuïg. Zowel de delay, als de reverb en vooral ook als je hem overstuurt geven vette kippenvel hiero. Geen *enkel* moment gedacht: "ik zit hier naar iets digitaals te luisteren".
Ik lees op het web toch flink wat reacties van puristen die zwaar onder de indruk zijn van de Boss.

De intensity knop is toch gewoon de feedback,range is vast toch! of niet op je re20?,op de originele toestellen is het gewoon vast,volgens de delaytijd kan het mischien wel blijken (of daadwerkelijk ook wel wezen) dat het meer of minder (sneller) gaat oscilleren.

de delay tijd weet ik niet zo meer op de 201,3 sec lijkt me wat lang...

op de 301 en 501/555 heb je sound on sound funktie wat eigenlijk een opname is op de band zonder die te wissen,hoe langer de tape die erinzit hoe langer het duurt voor die weer langs de heads voorbijkomt,je kan overdubben en echo erbovenop gooien,dit had de 201 niet,dus die RE-20 heeft dat als bonus van de 301 erbij in zeg maar.

allemaal leuk tot als je het echte toestel hebt,de sound kan niet en zal nooit kunnen gesimuleert worden,bij korte delay is een emulatie ok,het is als je langere feedback insteld dat alles verandert,de degradatie van de echos hangt af van de staat van de tape die elkmaal over de heads overschuift verandert dus ook andere sound,ook tape type geeft andere sound..

Wel 'lastig' is dat de RE's zon typerende klank geeft wat boring wordt als je het teveel gebruikt in je tracks.

een ander nadeel is (of voordeel) is dat de input stage de sound verandert van de bron.(heel sterk zelfs)

voor gitaar kan dat goed en creatief zijn,maar voor synths niet,dynamiek etc verdwijnt,mijn system 700 klonk platgewalst door de Re-501 of 301 ,daarom heb ik ze weggedaan.

De Re-201 is volledig met transistoren gemaakt,in de latere zitten al IC's

De 301 en 501/555 zijn identiek op de chorus en input stage na,de chorus is heel diep en echt HEEL goed op de 501/555,op de 301 is die zwakjes,de 555/501 kan je met synths signals makkelijk gebruiken,de 301 input stage is heel gevoelig en overstuurt snel,eerder voor gitaar of mic

Mijn 301 was als nieuw en als die draaide had ik minder noise als wat uit een eventide H3000 komt... ongelooflijk!

Ja, ik klets weer helemaal mis. Nog een keer, want ik heb nog steeds niet duidelijk een antwoord op die dringende vraag van mij... :stupid

OK, gaat ie:
Op de RE-20 zit een knop "repeat rate". Deze maak de delay tijd korter of langer als je er aan draait, maar het gaat om het bereik.
Op zijn langzaamst heb je zo'n beetje 300-500 ms delay, als je stand 3 gebruikt (dus de laatste van de drie "koppen" op de RE-20).
Maar met de tap voetschakelaar kun je een delaytijd instellen van 3 hele seconden.

HOE zit dat op de 201. Dat is wat ik wil weten.

Dus DE vraag is:
Is de maximale delaytijd die je in kunt stellen op de RE-201 ook maximaal zo'n beetje 300-500 ms met die "repeate rate" knop?

Vraag 2:
Zo nee, hoeveel is dat dan wel?

De intensity knop is toch gewoon de feedback,range is vast toch! of niet op je re20?,op de originele toestellen is het gewoon vast,volgens de delaytijd kan het mischien wel blijken (of daadwerkelijk ook wel wezen) dat het meer of minder (sneller) gaat oscilleren.

de delay tijd weet ik niet zo meer op de 201,3 sec lijkt me wat lang...

op de 301 en 501/555 heb je sound on sound funktie wat eigenlijk een opname is op de band zonder die te wissen,hoe langer de tape die erinzit hoe langer het duurt voor die weer langs de heads voorbijkomt,je kan overdubben en echo erbovenop gooien,dit had de 201 niet,dus die RE-20 heeft dat als bonus van de 301 erbij in zeg maar.

allemaal leuk tot als je het echte toestel hebt,de sound kan niet en zal nooit kunnen gesimuleert worden,bij korte delay is een emulatie ok,het is als je langere feedback insteld dat alles verandert,de degradatie van de echos hangt af van de staat van de tape die elkmaal over de heads overschuift verandert dus ook andere sound,ook tape type geeft andere sound..

Wel 'lastig' is dat de RE's zon typerende klank geeft wat boring wordt als je het teveel gebruikt in je tracks.

een ander nadeel is (of voordeel) is dat de input stage de sound verandert van de bron.(heel sterk zelfs)

voor gitaar kan dat goed en creatief zijn,maar voor synths niet,dynamiek etc verdwijnt,mijn system 700 klonk platgewalst door de Re-501 of 301 ,daarom heb ik ze weggedaan.

De Re-201 is volledig met transistoren gemaakt,in de latere zitten al IC's

De 301 en 501/555 zijn identiek op de chorus en input stage na,de chorus is heel diep en echt HEEL goed op de 501/555,op de 301 is die zwakjes,de 555/501 kan je met synths signals makkelijk gebruiken,de 301 input stage is heel gevoelig en overstuurt snel,eerder voor gitaar of mic

Mijn 301 was als nieuw en als die draaide had ik minder noise als wat uit een eventide H3000 komt... ongelooflijk!

:okdan: ik blijf bijleren door jou :okdan:

Ja, ik klets weer helemaal mis. Nog een keer, want ik heb nog steeds niet duidelijk een antwoord op die dringende vraag van mij... :stupid

OK, gaat ie:
Op de RE-20 zit een knop "repeat rate". Deze maak de delay tijd korter of langer als je er aan draait, maar het gaat om het bereik.
Op zijn langzaamst heb je zo'n beetje 300-500 ms delay, als je stand 3 gebruikt (dus de laatste van de drie "koppen" op de RE-20).
Maar met de tap voetschakelaar kun je een delaytijd instellen van 3 hele seconden.

HOE zit dat op de 201. Dat is wat ik wil weten.

Dus DE vraag is:
Is de maximale delaytijd die je in kunt stellen op de RE-201 ook maximaal zo'n beetje 300-500 ms met die "repeate rate" knop?

Vraag 2:
Zo nee, hoeveel is dat dan wel?

de repeat knop is een fine range en regelt de snelheid van de motor en met de selector regel je de main echo tijd of heads kombinatie,zo beter?

Dus ja de fine range op een echte heeft ongeveer dezelfde span.

Laatst gewijzigd:
Gaat lekker jongens...

:D:D Kun je wel zeggen.

Goed, nu snap ik het opeens een stuk beter. Het is een finetune knop van de delaytijd. Er is dus helemaal geen snelheidsregelaar op de RE-201, het zijn puur de gebruikte koppen die de delaytijd regelen, en de repeat rate is een finetune daarop. Zeg ik het zo goed?

Dan blijft er nog 1 vraag over: wat is ongeveer op het origineel de maximale delaytijd op stand 3 (dus alleen gebruik maken van de derde kop)?

Sorry Steve, heb ze niet helemaal op een rijtje vandaag... 8D

Wel 'lastig' is dat de RE's zon typerende klank geeft wat boring wordt als je het teveel gebruikt in je tracks.!

Niet als je van Dub houdt :mega:

RE = Dub

je moet hem niet in een popnummer gaan gebruiken natuurlijk
dat vinden de bouwvakkers niet leuk 8D

bestaat hij ook in rack vorm?

ik wil hem ook via MIDI aan kunnen sturen.
dus op een bepaalde snare ineens die space echo open gooien en meteen weer dicht zodat de gewaardeerde luisteraars nog minuten kunnen nagenieten van die ene snare.

kan dat?

anders hoef ik hem niet en koop ik wel een plug-in.

:D:D Kun je wel zeggen.

Goed, nu snap ik het opeens een stuk beter. Het is een finetune knop van de delaytijd. Er is dus helemaal geen snelheidsregelaar op de RE-201, het zijn puur de gebruikte koppen die de delaytijd regelen, en de repeat rate is een finetune daarop. Zeg ik het zo goed?

Dan blijft er nog 1 vraag over: wat is ongeveer op het origineel de maximale delaytijd op stand 3 (dus alleen gebruik maken van de derde kop)?

Sorry Steve, heb ze niet helemaal op een rijtje vandaag... 8D

wat een hardekop zeg heeft deze hier zeg,ja der is een snelheidsregelaar op de 201 en dat is die repeat rate.

Boele zijt gij onder drugs vandaag ofzo?

de max delay weet ik niet juist hoeveel dat was op een 201,allesinds op de 501/301 ist niet denderend veel ,dan ben je beter met de re-20 imo..

PWM : goed idee,ik wil ook horen boele in wav,kan ik is vergelijken met men tc nova..

bounce als je de plugin wil moet je..:bekdicht:

Laatst gewijzigd:
boele als je de repeatrate langer wil van le RE-20 moet je het toestel voeden met 3v dc,dan gaat de dsp tragere processen,werkt lekker 8~

Letop dat die niet te traag gaat ,anders val je mischien nog wel in slaap ,en je hersens gaan al traag genoeg vandaag blijkbaar :dubbel:

bestaat hij ook in rack vorm?

ik wil hem ook via MIDI aan kunnen sturen.
dus op een bepaalde snare ineens die space echo open gooien en meteen weer dicht zodat de gewaardeerde luisteraars nog minuten kunnen nagenieten van die ene snare.

kan dat?

anders hoef ik hem niet en koop ik wel een plug-in.

Zover ik weet is er geen rack variant, en zit er geen MIDI op.

Ik geloof dat het tijd is om eens een echte RE201 te gebruiken.
Dan kan je zelf bepalen of de RE201 mooier/beter is dan de emulaties of juist niet.

Laat ik nu toevallig zo'een RE201 hebben staan :D

Matthijs, je bent *erg* :{ :D

We moesten maar s wat afspreken! Moet ook nog wat terugbrengen dus... (helaas =( ).

Lijkt me ook geweldig om die RE-20 is effe 1 op 1 te vergelijken met de RE-201!

A.s. weekend kan eventueel zondag, anders wordt het een week later? Schikt dat. mail me maar effe.

Back