Profire 2626 vs Motu 828 Mk3

gremlin23

Compleet gestoord!
Hey guys,

Ik heb een paar maadjes geleden mijn 01x-i88x setup combo verkocht en daar nu voor een Mackie Controller Pro en een EMU 0404 USB voor in de plaats (in combinatie met een Mac Pro, de Emu "hoord" eigenlijk bij mijn macbook).

Ik was eerst van plan om de Motu 828 Mk3 aan te schaffen maar heb gehoord dat de geluidskwaliteit beter had gekunt. Ik vraag mij af of ik dit verschil zou horen.
Ik hoor zeker een verschil in kwaliteit tussen de Emu 0404 usb en de 01x. (Ik prefereer de Emu).
De ingebouwde EQ's, Compressors en FX in de Motu spreken mij niet zo aan. Ik gebruik liever externe Reverb (Behringer REV2496) en Compressie (DBX 266XL).
Hoe zit het trouwens met de Latency?

De vrij recente M-Audio Profire 2626 vind ik er goed uitzien. Ik heb goede verhalen gehoord over de Octane preamps en volgens mij zijn de converters ook goed.
Deze is ook goedkoper dan de Motu.
Ik ben alleen geen groot fan van M-Audio (had deze om die reden bijna over het hooft gezien)..
Hoe zit het trouwens met de latency van deze kaart?
Is het mogelijk om deze op een buffer size van 64 te zetten? (AUB geen verhaaltjes over het "verschil niet kunnen ervaren;)).
...M-Powered Pro-Tools kan handig zijn.

Dan is er ook nog de Mackie Onyx 400f (nog geen drivers voor Leopard), en RME Fireface (mijn favoriet maar te duur) te duur. Apogee is out of the question ($$$....).

Motu 828 mk3 of Profire 2626?

(Aanvankelijk ging mijn keus naar de Motu maar de M-Audio (ondanks de slechte naam en ervaringen) spreekt mij nu meer aan (Prijs, Geluidskwaliteit, PT)).

Motu klinkt imho echt mijlen beter dan de M-audio, toen ik van mn FW410 overging naar een 828mk2 was het alsof ik mn bril opzette...

de 828 naar een Fireface(heb een 400 en 800 staan) was een kleinere stap, maar er is ook daartussen verschil te horen, met name in de scherpte van het laag(de FF is wat meer solide)

Apogee ben ik ook erg benieuwd naar, heb je ook een duet overwogen voor aan je Macbook?

qua drivers voor osx ben ik overigens het meest te spreken over Motu, RME is iets buggier... M-audio is wederom een totaal andere wereld tov Motu en RME :)

Bedankt voor de reacties.
Mooi om te horen dat jullie zeer te spreken zijn over de geluidskwaliteit van de 828kmk3.
Het enige wat mij nog dwars zit m.w.b deze Motu is de latency.
Blijkbaar heeft de nieuwe Mk3 met zijn nieuwe drivers voor extra latency gezorgd. Wat zijn jullie ervaringen?

Hier wordt ook de Motu de voorkeur gegeven:
http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=209012

Bovendien kan ik de cuemix software met mijn mackie controller bedienen!

Ik had de mk2 usb 2.0, latency was ok. De ultralite die ik tijdelijk heb geprobeerd had nog lagere latency, maar klonk wel iets minder vond ik. Volgens mij is de mk3 qua latency identiek aan de mk2 FW en dus laag, de DSP-fx en mixer zouden qua latency niets uit moeten maken tenzij je raar gaat routen(cuemix is redelijk flexibel wat dat aangaat)

Ik had de mk2 usb 2.0, latency was ok. De ultralite die ik tijdelijk heb geprobeerd had nog lagere latency, maar klonk wel iets minder vond ik. Volgens mij is de mk3 qua latency identiek aan de mk2 FW en dus laag, de DSP-fx en mixer zouden qua latency niets uit moeten maken tenzij je raar gaat routen(cuemix is redelijk flexibel wat dat aangaat)

Bedankt voor de info. Mag ik vragen wat de laagste latency is die kunt instellen in jouw DAW? Mijn Emu 0404 USB haalt een buffer size van maar liefst 32!!!
Met 128 ben ik tevreden. 256 nog net. Op 512 werk ik niet graag en accepteer pas alleen als er al veel tracks zijn opgenomen en pluggins zijn geladen.
Ben benieuwt :)

BTW, de Apogee Duet ziet er mooi uit, maar vind het een beetje duur. Dan zou ik nog eerder voor een MultiFace II gaan.. Hoe dan ook, de EMU 0404 USB bevalt prima. Extreem stabiel en heel mooi geluid!

Bedankt voor de info. Mag ik vragen wat de laagste latency is die kunt instellen in jouw DAW? Mijn Emu 0404 USB haalt een buffer size van maar liefst 32!!!
Met 128 ben ik tevreden. 256 nog net. Op 512 werk ik niet graag en accepteer pas alleen als er al veel tracks zijn opgenomen en pluggins zijn geladen.
Ben benieuwt :)

BTW, de Apogee Duet ziet er mooi uit, maar vind het een beetje duur. Dan zou ik nog eerder voor een MultiFace II gaan.. Hoe dan ook, de EMU 0404 USB bevalt prima. Extreem stabiel en heel mooi geluid!

Je moet natuurlijk geen appels met peren gaan vergelijken. Je gaat een 8 analog i/o + 2 (of 3?) x ADAT interface kwa latency vergelijken met een audio interface met veel minder IO. Die motu die reserveerd bandbreedte voor zijn kanalen en dat zijn er dus maximaal 24.

En het lijkt me duidelijk dat de hoeveelheid io direct gerelateerd is aan cpu load en minimale latency ten opzichte van die cpu load.

Ter illustratie van wat kan met Motu. Ik draai een Motu 24IO onder OSX en kan 24 kanalen tegelijk opnemen met een buffersize van 40. Lijkt me dus dat dat behoorlijk onder controle is allemaal.

Een andere factor in deze (bij de firewire modellen) is natuurlijk de gebruikte firewire chip op moederbord of losse kaart. Een goedkope firewire kaart gebruikt meestal een low-end firewire controller waar veel functionaliteit in de driver zit. En dit vreet zoals je kunt bedenken cpu cycles waardoor je nooit een heel lage latency zult bereiken. Dit is echter bij firewire door het ontwerp wel minder aan de orde dan bij USB (er zijn USB controller die een chip hebben puur op te interfacen met een moederbord en de rest wordt allemaal aan de cpu over gelaten).

Een goede manier om zoiets te detecteren is als stuurprogramma's voor USB en/of firewire controllers verdacht groot zijn (een dergelijke driver zou echt < 1 MB of zelfs 0.5 MB moeten zijn). Bij sweex, trust of andere goedkope merken zie je vaak driverpakketten van 20MB oid en dat is slecht nieuws en veroorzaakt doorgaans vele problemen met glitches en latency.

Je moet natuurlijk geen appels met peren gaan vergelijken. Je gaat een 8 analog i/o + 2 (of 3?) x ADAT interface kwa latency vergelijken met een audio interface met veel minder IO. Die motu die reserveerd bandbreedte voor zijn kanalen en dat zijn er dus maximaal 24.

Bedankt voor de info. Het lijkt erop dat ik in de val ben gelokt door m-audio. Er wordt over "26 x 26 simultaneous analog/digital I/O" gesproken en ik had met een blik op de achterkant van het apparaat gedacht dat het over een dubbele adat interface beschikte.
Dus maar een max van 18 inputs ... :stupid

Ok, Motu dan maar. Die buffersize van de motu 24I/O zou ik tevreden mee zijn.
Niemand info over de latency van louter de 828 mk3? Het is hier vrij stil over...

Laatst gewijzigd:
Had gehoord dat die motu een latency van 2ms had.

En pas heel erg op met specs.
Die kootzakken willen maar al te graag nummertjes laten zien die je met een blok zout moet nemen.

Niemand info over de latency van louter de 828 mk3? Het is hier vrij stil over...
Hier alle latency opties van het control panel van de 828mk3
latency_828mk3.JPG

Laatst gewijzigd:
Had gehoord dat die motu een latency van 2ms had.

En pas heel erg op met specs.
Die kootzakken willen maar al te graag nummertjes laten zien die je met een blok zout moet nemen.

Inderdaad. Het is net als met auto's waarvan je het verbruik volgens fabrieksopgave alleen haalt onder ideale omstandigheden. Wat voor minimale latency je kan halen is erg afhankelijk van de CPU die je hebt en vervolgens hoe zwaar die CPU belast wordt door je DAW.

:okdan:
Grote lieve - hetero - kus!:P
Dat ziet er goed uit. Jammer dat het niet tot 32 gaat (zoals mijn EMU 0404), maar alles binnen de 256 range acht ik toch goed genoeg.
Op welke stand heb jij deze normaal staan? Komt het voor dat je het op 512 moet zetten? Na hoeveel processor - aantal tracks & pluggins - belasting ongeveer?

ik heb inmiddels klanten die op 128 draaien zonder problemen met een 828 mk3.

:okdan:
Grote lieve - hetero - kus!:P
Dat ziet er goed uit. Jammer dat het niet tot 32 gaat (zoals mijn EMU 0404), maar alles binnen de 256 range acht ik toch goed genoeg.
Op welke stand heb jij deze normaal staan? Komt het voor dat je het op 512 moet zetten? Na hoeveel processor - aantal tracks & pluggins - belasting ongeveer?

ik draai op een size van 64 zonder problemen.
Dan heb je een input latence van 2.5 en output latency van 3.0 in cubase. Das verwaarloosbaar en absoluut niet merkbaar in de praktijk. Cpu load tov 128 is ook nauwelijks hoger en ik gebruik toch erg veel NI vst synths tegelijk, maar heb tot nu toe geen reden gehad om de latency hoger te zetten voor meer cpu ruimte.

"64 - 128" is top. Zoals ik eerder al zei, ik neem genoegen met max. 256 :)

Thanks for de info!!
Ik ga deze kaart heel binnenkort aanschaffen. Nu nog een goede winkel in the USA vinden. Ik betaal geen invoerrechten en dat is fijn ! ;)

ik draai op een size van 64 zonder problemen.
Dan heb je een input latence van 2.5 en output latency van 3.0 in cubase. Das verwaarloosbaar en absoluut niet merkbaar in de praktijk. Cpu load tov 128 is ook nauwelijks hoger en ik gebruik toch erg veel NI vst synths tegelijk, maar heb tot nu toe geen reden gehad om de latency hoger te zetten voor meer cpu ruimte.

Fijn, zo'n dikke PC. 8~

Back