Hulp gevraagd van een beginner!!!

skarkees

Ingeburgerd
Hoi allemaal,

Ik ben nu al een week dit forum aandachtig aan het lezen en ben zowiezo al heel geinteresseerd 8~. Al moet ik zeggen dat het ernorm veel informatie is wat ik allemaal tot me moet nemen van zowel dit forum als andere forums etc.

Nu heb ik hier dus software en hardware voor nodig. Mijn budget is ci 500-700 euro.

Ik ben dus van plan om een midi controller te kopen, Mijn keuzes:

http://www.feedback.nl/?b=AXIOM25&a= (M audio 25) 199,-

Ook ben ik van plan een geluidskaart te kopen. Ik weet echter niet of ik nou een PCI, USB, FIRE-Wire (k weet eigenlijk eerlijk gezegt het verschil hier niet tussen behalve dat de ene usb is en de andere in de pc zit :L). Mijn ogen vielen op deze kaarten:

PCI:
http://www.feedback.nl/?b=MAYA44&a= (ESI Maya 44) 99,-
http://www.feedback.nl/?b=101033&a= (M Audio Audiophile 2496) 85,-
http://www.feedback.nl/?b=ESIJULIET&a=177 (ESI Juli@) 129,-

USB:
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/7558.html (M audio fast track) 115,-

Fire Wire:
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/13225.html (Behinger Podcast Firewire) 199,-
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/10327.html (Behinger FCA202)

Ik heb al een software programma: Fruityloops (klinkt een beetje noob 8~, en Reason 4 krijg ik binnenkort).

Nu zijn mijn vragen:
- zijn dit een beetje redelijke aanklopen voor een beginner?
- Mis ik iets wil ik aan de slag kunnen gaan om muziek te gaan maken?

ps: ik zal me gaan richten op het maken van Techno en 80's muziek. Misschien ben ik wel helemaal op de verkeerde weg (dat kan) vertel het me dan 8).

Alvast bedankt. Gr

Een hoop vragen, maar het is in elk geval goed dat je je georienteerd hebt.

Wil je puur met software(synths) gaan werken, of ook met hardware? Wil je intern in de software mixen of wil je een mengtafel? Heb je een plan hoe je wilt beginnen en uitbreiden? Werkwijze?

Om jouw vragen goed te beantwoorden is het handig als je een beetje beschrijft hoe je voor je ziet hoe je gaat werken en wat je over een jaar of twee jaar graag zou willen hebben/kunnen.

Je budget is in elk geval groot genoeg om een goede start te maken. Even een aantal overwegingen:

1) Als je met softsynths aan de slag wilt, is het belangrijk dat je PC snel genoeg is en dat je geluidskaart "helpt" met zoveel mogelijk (DSP) power. Hoge kwaliteit A/D conversie speelt hier geen rol bijvoorbeeld omdat je geen analoge signalen opneemt. En je hebt ook geen chique digitale ingangen nodig omdat je er toch niets op aansluit. Belangrijk om op te letten bij de keuze van een geluidskaart. Als de fabrikant heel veel geld heeft gestoken (en dus doorberekend aan jou) om een fraaie ruisarme geluidsingang te maken, maar je gebruikt het niet, dan zou dat een beetje jammer zijn.

2) Hou er wel rekening mee dat bovenstaande niet meer opgaat als je van plan bent om over een tijdje te 'upgraden' naar hardwaresynths of analoge apparatuur. Misschien wil je voor je techno wel een 909 kopen, of een Xbase. Of een Pulse voor je baslijntjes.

3) Als je 80's muziek wilt maken zou ik niet voor een controller gaan met maar 25 toetsen, want je wilt ook dikke accoorden maken en misschien eens een live-solo inspelen. Waarom kies je niet voor een tweedehands midi-synth met volledig klavier? De AN1x heeft bijvoorbeeld 5 octaven, programmeerbare/toewijsbare draaiknoppen en als bonus ook nog eens een goede sound aan boord. En kost tweedehands ook maar 200 euro. Daarnaast is die 199 euro erg duur voor een 25 toetsen controller, ik zou als ik jou was even op internet rondneuzen. Het moet mogelijk zijn dezelfde of een vergelijkbaar model te krijgen voor 100-150 euro.

Hmmmm

- Tja op de vraag software of hardware: Dat weet ik dus niet. Wss kan mijn PC de meeste software wel aan. Ik heb een: AMD Athlon 64 3200+ 2 Ghz, 1Gb geheugen.

- Op dit moment wil ik via software alles aan elkaar mixen. wanneer ik meer geld beschikbaar heb misschien een mixtafel kopen.

- Het uitbreiden wil ik met zowel software als hardware (drum computertje erbij etc). Ik denk dat je sommige dingen gewoon makkelijker met software maakt en sommige dingen met hardware weer makkelijker maakt. En als ik voor beide kies heb ik altijd de keus om et switchen.

- Je hebt helemaal gelijk in wat je zegt. Ik denk dat ik idd liever een synthesizer heb als hardware zoals zo'n AN1x (ps: wat zijn er nog meer voor keuzes).

- Je hebt helemaal gelijk in wat je zegt. Ik denk dat ik idd liever een synthesizer heb als hardware zoals zo'n AN1x (ps: wat zijn er nog meer voor keuzes).

Vanalles, maar dat hangt helemaal van je budget af.

De AN1x geeft je wel een van de betere toetsenborden voor zo weinig :).

ok een update:

Ik heb ff gesproken via chat met iemand een verkoper van een audio shop.
Deze vertelde me dat ik dit nodig heb:

1. Geluidskaart (zie boven voor mijn keuzes)
2. Synthesizer (AN1X werd al aangegeven. hij gaf aan: Korg R3 of Microkorg)
3. Midi controller
4. Softsynths, softsamples, plugins.

De geluidskaart en synthesizer zijn nu echter mijn grootste prioriteit.

Welke raden jullie mij aan (aangezien deze persoon een Microkorg beter vindt dan een AN1X)?

ok een update:

Ik heb ff gesproken via chat met iemand een verkoper van een audio shop.
Deze vertelde me dat ik dit nodig heb:

1. Geluidskaart (zie boven voor mijn keuzes)
2. Synthesizer (AN1X werd al aangegeven. hij gaf aan: Korg R3 of Microkorg)
3. Midi controller
4. Softsynths, softsamples, plugins.

De geluidskaart en synthesizer zijn nu echter mijn grootste prioriteit.

Welke raden jullie mij aan (aangezien deze persoon een Microkorg beter vindt dan een AN1X)?

ik zou als ik jou was eerst een geluidskaart kopen met een setje monitors.
:okdan:

hmm mischien verkeerd overgekomen 8~

Ik heb wel een geluidskaart en monitoren maar ik zoek een betere geluidskaart (deze is niet echt ok).

Mrja de keuze uit die synths is nog steeds moeilijk. En ongetwijfeld zullen er nog veel meer zijn :frons:.

Welkom Kees.

Hoewel het geluid van de microkorg is wat je zoekt voor 80's en
techno raad ik deze toch af ivm gebrek aan knoppen en fatsoenlijke
toetsen.
Een goede keuze zou bijvoorbeeld zijn een Roland SH-201 (instap synthje)
Lekker recht toe recht aan bakje met erg fijne sounds en een mooi
klavier. ligt rond de 600 euro (nieuw). Een alternatief kan zijn de JP-8000.
Deze is nog goedkoper dan de SH-201, klinkt zeer "toegankelijk" en ligt
net als de 201 van zichzelf al lekker in de mix.

In de 201 zit zelfs een onboard audiointerface (USB) alleen weet ik niet of
deze te pruimen is.

Laatst gewijzigd:
koop tweedehands, dan zijn je miskopen niet te duur. als je wilt gaan uitproberen, kom je er echt achter dat je sommige spullen beter niet had kunnen kopen, ten gunste van andere. nieuw uit de winkel, laat je dan meteen 30% of meer vallen als je eraf wilt en iets anders wilt kopen.
tweedehands kan dat vaak zonder (veel) kosten. je moet je natuurlijk geen rommel laten aansmeren, maar bv hier of op marktplaats.nl kom je veel leuke spulletjes tegen waarmee je prima zou kunnen beginnen.
een tweedehands korg ms2000 geeft betere toetsen en controle over de geluiden van de microkorg (tenzij je de presets wilt gebruiken). die kleine toetsjes van de microkorg als enig klavier moet je natuurlijk niet aan beginnen.
an1x is leuk, maar ook wel achterhaald

ok.

nu een mischien wat domme vraag maar kan ik een synth ook gebruiken als midi controller? Dus ook software samples etc daarmee gebruiken?

Ja. Ieder keyboard met MIDI Out kan gebruikt worden als MIDI controller. MIDI is uitgevonden zodat apparaten elkaar kunnen bedienen! In principe kan zo'n beetje ieder apparaat dat een MIDI poort heeft gebruikt worden om een softsynth of hardwaremodule mee aan te sturen.

Wat prettig is als je een synth hebt waarbij je draaiknoppen hebt waar je een 'control change' waarde aan kunt koppelen, dan kun je per softsynth (of hardware module) een preset bouwen waarbij je de belangrijkste functies aan de knoppen toekent.

De AN1x die ik eerder noemde die kan dit bijvoorbeeld, zo heb ik een preset gemaakt die de belangrijkste parameters van de Virus B kan aansturen met de draaiknoppen, zoals filter cutoff en resonance, de VCA ADSR envelope en andere dingen die je tijdens het spelen nog wel eens on the fly aan wilt passen.

weer een vraag:

Ik heb me verdiept in het hele software gebeuren kwa midi controller in combo met plugins etc. Maar als ik een Synthesizer koop, kan ik die dan ook gebruiken als midi controller zodat ik bijv plugins van het internet kan gebruiken met die synthesizer. Ik gebruik wel een software programma zoals: fruityloops of Reason.

Antwoord staat boven je vraag eigenlijk ;)

ik zou idd voor een controller gaan met meer toetsen... ik denk dat je met deze op een gegeven moment echt te kort komt... en wat andere mensen zeggen: begin 2e hands!

Begin lekker eenvoudig, dus laat al het hardware-synth gedoe nog even achterwege!
Koop als geluidskaart een EMU1212M - krijg je meteen een leuk synth/sampler VSTi bij. Koop een MIDI controller (via USB) met 49+ toetsen en wat draaiknoppen. Die drumpads heb ik ook op mijn controller zitten, maar ik gebruik ze nooit. Kijk hiervoor ook eens naar EMU, of naar Novation (automap!!). Meer heb je voorlopig niet nodig: Fruity is okay, Reason ook, en er zijn voldoende freeware VSTi's te krijgen om eens lekker de wereld van de electronische muziek mee te verkennen, en gefrustreerd te raken... daar heb je echt geen hardware synth voor nodig!
M-Audio heeft niet altijd een goede naam hier (met name op gebied van driver (updates)). Ik zou daar dus voorzichtig mee zijn.

Ik ben het met lacertus eens: begin simpel. Fruityloops heeft al een aantal virtuele synths bijgeleverd, en als je al monitors hebt (we bedoelen afluisterspeakers he, geen beeldschermen!!), kun je volstaan met een geluidskaart en een midiklaviertje. Ik kan de e-mu xboard wel aanraden. Speelt niet vervelend, er zit een extra virtuele synthesizer bij (voor in fruityloops bijvoorbeeld), heeft een aantal draaiknoppen en kost minder dan die m-audio.
Qua geluidskaart: ik heb zelf een m-audio audiophile 2496 PCI (die je ook in je lijstje hebt), en daar kan ik prima mee vooruit.

Totale kosten: minder dan 300€.
Dan heb je een basissetup, waar je in ieder geval mee vooruit kan. Uitbreiden kan altijd nog. Ga eerst gewoon eens klooien, ontdek een werkwijze die je bevalt. Naarmate je langer bezig bent, kom je vanzelf de beperkingen tegen, en tegen die tijd weet je dan ook beter wat je precies wil.
Succes!

Yup ik ben van plan om een midi controller en een geluidskaart aan te schaffen.
-De midi controller zal wss een EMU X-board 49 of 61
-De geluidskaart 1 van de opties.

ps: Ik weet dat monitoren geen beeldschermen zijn 8~.

IIG bedankt voor alle info al mensen.

Als ik meer vragen heb zal ik ze nog stellen. En natuurlijk hou ik dit forum goed in de gaten .

bij te koop aangeboden op het forum biedt ene ferrybeer wat spullen aan; ik heb me niet echt verdiept in prijzen van geluidskaarten en zo, maar het lijken erg nette spullen - zeg maar nieuw, de emu kaart is niet verkeerd (zocht je pci?) en de controller ook niet...... misschien iets voor je ?

hey,

thanx voor de info maar ik heb al mijn spullen gekocht.

K heb nu een:

- emu 1212 geluidskaart (doet het nog niet helemaal optimaal met de boxen maar kotm goed)

- M audio axiom 61 (lekker kloten op dat ding, ook weer zoveel dingen die je hiermee kan doen)

OJA: voor de andere beginners: blijf die forums doornemen, stel gewoon je vragen en vooral blijf uitproberen. Als ik dat niet had doorgezet was ik nooit gekomen tot een beslissing hoe en wat. Nu natuurlijk nog iets creeeren maar dat komt hoop ik goed :P.

Back