Hulp gevraagd van een beginner!!!

Om maar geen nieuw topic aan te maken:
Ik ben een beginner als het op Hardware aan komt. Ik heb nogal wat ervaring met vst syntersizers en schrik absoluut niet terug van een hoop knopjes, waar ik ze vaak binnen een paar weken allemaal thuis kan brengen. Nu heb ik afgelopen week een Roland SH-201 gekocht, en het gemak / op gevoel draaien in plaats van een muis en midi controler bevalt me fantastisch...

Dat word dus sparen, want nu gaan er meer syntersizers komen. Ik wil een budget op bouwen van 2500 en daarvan een synth kopen waarmee ik gewoon echt flink vooruit kan. Ik maak voornamelijk electronise muziek als Dance, House, Electro, Breakbeat en Lounge.

Een colega producer spoort mij aan te kiezen voor een Acces Virus TI Desktop waar deze makkelijk integreerbaar is in mijn DAW, wat voor mij een enorm pluspunt is. Hij spreekt nogal lof van dat ding, maar nu is mijn vraag, waartussen kan ik nog meer kiezen? Wat valt onder dezelfde klasse/ heeft dezelfde (soort) functies of is zelfs beter, voor een budget van ongeveer 2500 Euro?

Laatst gewijzigd:
Virus TI lijkt me een hele goede keuze. Hou je waarschijnlijk nog geld over voor een mooie analoge drumbak, want dat lijkt me ook wel een must als ik naar je genres kijk. Ik zou zelf geen beter alternatief kunnen verzinnen zo. Voordeel van de Virus is dat 'ie heel breed inzetbaar is, heel mooi geluid heeft en uitstekend multitimbraal werkt dus je kunt er een heleboel tegelijkertijd uithalen.

Volgens mij is een Ti goedkoper dan 2500 euro?

Het is een goede allrounder voor moderne dance, je zult een hoop presets wel direct herkennen. Ik denk dat veel mensen met alleen een drumcomputer en een Virus Ti in principe gewoon hele tracks kunnen maken.

Die DAW integratie daar word ik alleen niet zo hitsig van, dat werkt over een jaar of tien toch niet meer....

Dan is het voor mij tot de tijd dat het niet meer werkt wel mooi meegenomen :). Het scheelt mij een hoop werk als ik het als een vsti kan behandelen.

En een drumcomputer, wat raden jullie me daarvan aan? Ga ik dan naar dingen als een 909 ofzo?

Of een Airbase/Xbase of iets dergelijks. Stuk goedkoper (tweedehands rond de €350), erg veelzijdig en knalt ook prima.

een 909 koop je tegenwoordig niet meer onder de 1000euro
Je moet een beetje een purist zijn als je 1000euro aan 11 geluiden wilt uitgeven (zoals ik :P)

Tja, Virus Ti, lekkere Digitale synth, ik zou hem zelf niet hoeven.

als ik 2500euro had kocht ik waarschijnelijk:

Prophet600 of Mono/Poly 700euro
Juno60 of AX80 400euro
MS10 of SH101 350euro
TR707 150euro
8ch mixer 300euro
4track 300euro
Monitors 300euro

uiteraard alles 2e hands, evt monitors nieuw

Klaar!

:doei:

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat ik met 2500 de volgende startkit zou maken

Korg Electribe SX - 500 euro - Als sequencer en voor de sounds en als sampler
Virus TI - 1200 euro - Als synth multitimbraal werkpaard en effectengeval.
Airbase 99 - 350 euro - Voor het beuken
Soundcraft Spirit - 400 euro - Goede mixer met fijne distortion en EQ

Hiervan heb ik zelf alleen de Airbase 99 en ooit de Spirit gehad, maar dat zou mijn keuze zijn als ik NU van scratch zou beginnen. Dit zijn tweedehandsprijzen.

Bedankt voor de tips :),
Maar ik heb, en zweer bij, FL studio. Dit haalt voor mij (denk ik ) de nut van de sequencer weg... (Of niet?)
Ook is hierin de 3x OSC een zeer goed stukje software om percussie en drum te maken, maar dit kost wel een zee van tijd. Die drumcomputers, maak je hierbij gebruik van samples/ voorgeprogrameerde geluiden of kun je je eige geluiden programeren? De reden waarom ik hardware wil gaan gebruiken is omdat ik ervaren heb dat dit gewoonweg stukken makkelijker en sneller gaat. Bovendien ben ik met software sneller geneigd loopjes exact hetzelfde te blijven herhalen zonder enig knob-twist-recording buiten het op laten komen en af laten lopen van een geluid, wat het een houterig gevoel geeft.

Hiervoor is er dus de SH-201 gekomen, en ik denk dat het mij overduidelijk is dat hierna de virus ti volgt. Goede monitors heb ik al, goede versterkers daarbij niet, maar daarvoor ben ik rond aan het kijken.

Die drumcomputers, maak je hierbij gebruik van samples/ voorgeprogrameerde geluiden of kun je je eige geluiden programeren?

Hangt uiteraard van het type drumcomputer af. Sommige werken met samples, andere wekken zelf klank op. De Airbase die ik heb gebruikt analoge circuits voor kick, tom en snares en doet de rest met samples. Ik pak meestal een preset die in de buurt zit van wat ik zoek en ga dan een beetje aan de geluiden pielen (pitch/decay aanpassen bijvoorbeeld).

Als ik zo de feiten na kijk op de site va die airbase, lijkt het me zeer interesant. Bovendien kan ik de audio en midi laten besturen door mijn sh-201 zodat ik hem ook rechtstreeks in FL kan samplen (vanwegen de audio in op de sh).

Of heb ik hier dan weer iets van een externe hardware sequencer voor nodig om de airbase te laten lopen? (sorry, hardware matig een regelrechte n00b hierzo..;) )

Dan is het voor mij tot de tijd dat het niet meer werkt wel mooi meegenomen :). Het scheelt mij een hoop werk als ik het als een vsti kan behandelen.

En een drumcomputer, wat raden jullie me daarvan aan? Ga ik dan naar dingen als een 909 ofzo?

Ja maar als je er niet voor gaat heb je voor enkele honderden euro's minder een tweede hands Virus C die het zelfde klinkt. En een Virus C werkt ook perfect met controllers intekenen en dat soort dingen, net zoals een VSTi.

Het voordeel van een TI is dat je de audio weer door je DAW kunt routeren zonder extra hardware te kopen. En dat voordeel is een beetje voorbij zo gauw je extern gaat mixen.

Een Jomox drumbak is wel leuk om mee te beginnen denk ik, maar heel veel drums worden tegenwoordig met synthesizers gemaakt. Ik durf te wedden dat er een aardige 808/cr78 achtige set in de Virus C zit waarschijnlijk.

(sorry, hardware matig een regelrechte n00b hierzo..;) )

Nooit sorry zeggen, iedereen is ooit begonnen..

Als ik je in het algemeen een tip mag geven: doe het rustig aan! Je werkt met fruityloops, je hebt een synth, fijn dat dat bevalt! Maar om nou meteen 2500€ aan spul erbij te kopen, dan loop je ook kans dat je dingen koopt waar je achteraf niks mee kan, of voor jou niks toevoegen.
Misschien is het verstandig om voor jezelf te bepalen wat je graag nu toe zou voegen aan je setup, m.a.w. waardoor voel je jenu beperkt? Zo stel je stapje voor stapje je eigen droomsetup samen, en leer je je toevoegingen beter kennen. Als je nu in één keer 5 apparaten koopt, moet je ze allemaal tegelijkertijd leren kennen, uitzoeken hoe je e.e.a. het beste aansluit, wat je ermee wil doen enz. En juist als je een n00b bent (jouw woorden!), moet je het niet meteen te ingewikkeld maken voor jezelf.
Met fruityloops kun je heel aardige resultaten bereiken, en er zijn ook apparaten op de markt waarmee je fruityloops via hardware kunt aansturen (bijvoorbeeld de behringer BCR2000 of BCF2000)

Het is jouw geld, maar dit zou mijn tip zijn. ;)

Om te beginnen ben ik wel n00b, maar puur op hardware. Ik ben nu zo'n 9 jaar met digitaal produceren bezig, en heb in die tijd veel software syntersizers geprobeert. Ik weet dus als ik de knopjes realtime voor me zie ongeveer wel te plaatsen wat het effect ervan is.

Het duurt me waarschijnlijk nog een 4, mischien 5 maanden voor ik dat budget heb, en het was meer een maximum, uiteraard, hoe goedkoper hoe beter, overig geld kan ik weer besteden aan bier in de kroeg :engel:

@ Bikkel: vanwege die 9 jaar ervaring met FL, kan ik het programma dromen, en exact weet hoe ik alles moet doen. Het integreren van een syntersizer is daarmee dus ook ideaal, waar ik mijn interface gewoon kan blijven volgen. Mischien zal ik stap voor stap uiteindelijk wel hardware gaan sequencen, maar ik ga er even van uit dat FL mijn standaart blijft :).

FL via hardware aansturen zou trouwens helemaal ideaal zijn, dus ik ben gauw ff googlen :P

Misschien is het verstandig om voor jezelf te bepalen wat je graag nu toe zou voegen aan je setup, m.a.w. waardoor voel je jenu beperkt? Zo stel je stapje voor stapje je eigen droomsetup samen, en leer je je toevoegingen beter kennen. Als je nu in één keer 5 apparaten koopt, moet je ze allemaal tegelijkertijd leren kennen, uitzoeken hoe je e.e.a. het beste aansluit, wat je ermee wil doen enz.

Helemaal mee eens. Ik denk als je nu bijvoorbeeld die Virus TI zou kopen dat je daar voorlopig flink mee vooruit kunt. Het gaat vanzelf wel weer knagen als je iets mist.

Om te beginnen ben ik wel n00b, maar puur op hardware. Ik ben nu zo'n 9 jaar met digitaal produceren bezig, en heb in die tijd veel software syntersizers geprobeert. Ik weet dus als ik de knopjes realtime voor me zie ongeveer wel te plaatsen wat het effect ervan is.

Daar twijfel ik ook niet aan, maar verschillende hardware apparaten integreren in een midi omgeving is in mijn ervaring niet altijd zo straightforward als je zou denken. Heb je bij FL ook gewerkt met midi? Daar ben ik in dat programma niet zo kapot van, persoonlijk. Ik krijg dat niet ingesteld zoals ik het wil. (kan ook heel goed aan mij liggen hoor!!)

Zolang je in FL zelf werkt kun je ongeveer allen met een rechterklik gevolgd door een linkerklik koppelen aan een midi controller. Dit werkt bij mij prima. Tot ik een vsti die niet bij FL hoort wil koppelen, daarbij komen een paar stapjes meer kijken. Dus dit vind ik persoonlijk dan weer goed werken, maar dat kan ik komen door mijn gebrek aan ervaring met andere DAW.

Maar ik ben het wel met jullie eens, stap voor stap... En wat Napole0n zegt, het gaat vanzelf knagen als ik iets mis :).

Iig thanks voor de hulp allemaal :).

Zolang je in FL zelf werkt kun je ongeveer allen met een rechterklik gevolgd door een linkerklik koppelen aan een midi controller. Dit werkt bij mij prima. Tot ik een vsti die niet bij FL hoort wil koppelen, daarbij komen een paar stapjes meer kijken. Dus dit vind ik persoonlijk dan weer goed werken, maar dat kan ik komen door mijn gebrek aan ervaring met andere DAW.

Maar ik ben het wel met jullie eens, stap voor stap... En wat Napole0n zegt, het gaat vanzelf knagen als ik iets mis :).

Iig thanks voor de hulp allemaal :).

Ik bedoel meer het aansturen via midi van hardware synthesizers. Dus niet plugins. heb je daar ervaring mee?

Nope, daarmee heb ik weer geen ervaring..., athans, ik ben er vorige week vrijdag mee begonnen met mijn sh-201, tot nu toe niet veel te klagen, maar nog meer met de synth zelf gewerkt dan andersom

Die Behringer dingen, is eigenlijk een midi controller met een hele hoop "velden" die je per stuk kan koppelen? (als ik het goed begrijp?)

Laatst gewijzigd:
Nope, daarmee heb ik weer geen ervaring..., athans, ik ben er vorige week vrijdag mee begonnen met mijn sh-201, tot nu toe niet veel te klagen, maar nog meer met de synth zelf gewerkt dan andersom

Die Behringer dingen, is eigenlijk een midi controller met een hele hoop "velden" die je per stuk kan koppelen? (als ik het goed begrijp?)
Ikzelf heb bij FL altijd problemen met hardware synths multi-timbraal aansturen via MIDI, maar nogmaals, dat kan ook aan mij liggen.

Die behringer dingen zijn kastjes met draaiknoppen (BCR2000) en faders (BCF2000) die per stuk toegewezen kunnen worden aan 'virtuele knoppen' in FL.

En er wordt hier weer lekker doorgerateld *D

Back