Xone:4D of alles apart?

fstfrwrd

Ingeburgerd
ik zou graag wat willen DJ'en met Ableton live en ben dan ook aant uitkijken naar een mixer, geluidskaart en MIDI controller.

De Xone:3D (binnenkort 4D) daarentegen is dit allemaal in 1 unit.

iemand ervaring met deze machines?

kan niet over t praktisch gebruik van de xone oordelen maar van m even bepoteld te hebben in de shop vond ik de midi controller knopjes heel klein en dicht op elkaar geplakt. kwam niet echt duurzaam over.

wil je trouwens per sé een externe/analoge dj mixer hebben? je kan heel goed in ableton zelf mixen en dan heb je aan een simpele midi controller van een paar honderd € al genoeg. dat gezegd zijnde, de xone's mixer met z'n filters is wel aardig vet. maar filters kan je natuurlijk ook makkelijk in live ertussen stoppen.

wat een nadeel is van de xone die alles geintegreerd is is dat ie met een bepaalde modus operandi in gedachten ontworpen is. als dat niet strookt met hoe jij graag werkt kan je niet bv. enkel de midi controller vervangen. met losse apparaten kan je denk ik makkelijker een 'fine tuned' setup creëren.

ik zou zelf kiezen voor mixen 'inside the box' met ableton, met bv. een novation nocturn of faderfox midi controller eraan. al zou ik een xone niet afslaan als ik m kreeg ;)

heb je dan niet sowieso een externe mixer nodig om met ableton te draaien?

stuur channel 1 outputs naar 1/2
channel 2 naar 3/4

1/2 in mixer kanaal 1
3/4 in mixer kanaal 2
en van daaruit mixen?

hoe gaat het volgens jou dan 'in the box'? (met een midi controller)
dan kan je toch niet voorluisteren via hoofdtelefoon ofwel?
of stuur je dan gewoon alle sound naar 1/2 (gewoon output) en gebruik je 3/4 als hoofdtelefoon?

wat hij bedoelt met in de box is dat je met je midicontroller de volumes van elk kanaal, de eq en eventuele effecten regelt via je midi controller en de alle kanalen dan binnen ableton naar je master stuurt. Je master stuur je dan bv naar output 1/2 van je xone die je verbind met bv kanaal 1 van je xone. En voorluisteren gaat denk ik wel gwn via de hoofdtelefooningang van je xone vooraan, anders doe je het idd via bv 3/4.

Comprende?

Gagarin

heb je dan niet sowieso een externe mixer nodig om met ableton te draaien?

stuur channel 1 outputs naar 1/2
channel 2 naar 3/4

1/2 in mixer kanaal 1
3/4 in mixer kanaal 2
en van daaruit mixen?

hoe gaat het volgens jou dan 'in the box'? (met een midi controller)
dan kan je toch niet voorluisteren via hoofdtelefoon ofwel?
of stuur je dan gewoon alle sound naar 1/2 (gewoon output) en gebruik je 3/4 als hoofdtelefoon?

nee je hebt niet sowieso een externe mixer nodig. kan als je dat graag wil maar hoeft niet. je kan gewoon in live mixen waarbij je knoppen/sliders van je midi controller toewijst aan de channel levels (en daarbij is je aantal kanalen zowat onbeperkt). dan krijg je de mix output over 1 stereo out die rechtstreeks je amp/speakers in kan.

als je audio interface het aan kan kan je de headphone out voor cue/prelistening gebruken. m'n motu 828mk2 kan dat bv. weet niet hoe dat met kleinere interfaces zit maar er zullen er vast zat zijn die dat ook kunnen.

ik dacht aan een Edirol FA101 of een FA66.
deze zullen dit ook wel aankunnen, niet?

ok, dan heb ik een midi controller nodig met een aantal faders voor volume levels, een aantal knobs voor EQ levels, een crossfader (tenzij je ook een gewone fader kan toewijzen aan de Xfader)
een paar pads om loops te triggeren.
nog wat extra (liefst endless) 360° knobs voor tempo wijzigingen, effecten etc etc...

suggesties?

een Akai MPD32 leek me wel iets.

ik weet niet of het je kan overtuigen, maar soulwax gebruikt die wel, live dan.
en andere alternatieven, xone1d en/of 2d, evolution UC33e (een beetje een all time classic binnen de midi controllers), ...

Je zoekt dus eigenlijk een midi controller waarmee je kan discjockeyen binnen ableton, dus liefst min. 2 faders en wat knoppen om te eq'en of begrijp ik het fout?

Gagarin

als ik die faderfox dingen zou gebruiken, zou ik er wel een paar nodig hebben. (eigenlijk in principe geen probleem mee)
+ die pads lijken met niet zo fijn.

uc 33e ziet er wel ok uit ... maar dan vraag ik me af of een AKAI mpd32 niet wat beter is? ik heb het niet zo op m-audio.

ja, dus hoe meer faders, knobs, pads etc..., hoe liever.

dat is waar, maar voor ik kan kiezen, heb ik wel een aantal keuzemogelijkheden nodig :)

daarom ben ik nu aan het rondkijken naar verschillende modellen etc.

ok, hoe meer ik opzoek over die Faderfox controllers, hoe meer ik ze begin te appreciëren.

Van de 4 beschikbare modellen, welke zou ik dan best combineren om een zo optimaal mogelijke DJ interface te bekomen?
kan je bijvoorbeeld bij de faderfox met de knobs, de EQs van 2 tracks tegelijkertijd bedienen? zo niet, dan zijn 2 van deze toestellen wel noodzakelijk, of niet soms?

ik zou zelf de LC2 + LD2 nemen: ruim voldoende faders voor mixen, eq'en, fx, etc.

dan heb je toch een heel beperkt aantal aan buttons of zie ik dat verkeerd?
is een LX2 erbij dan noodzakelijk?

als ik t goed begrijp zijn al de draaiknoppen van de LD2 ook drukknoppen

nogmaals, of t noodzakelijk is hangt af van hoe jij wil werken...

aah perfect. dan start ik gewoon met een LC en een LD en kijk ik hoe ik verder wil.

vallen die dingen achteraf nog goed te verkopen als ze in goede staat zijn?
want ik vind er bijvoorbeeld geen op ebay

Back