welke harddisk voor akai sampler ?

Sander02

Gepokt en gemazeld
Hoi! misschien al vaak gevraagd, maar ik kan het echt niet vinden.

Ook het manual downloaden van akai "pro" lukt niet, krijg e.o.a. error *zucht* uiteraard enkel en alleen bij dat manual :)

de vraag is : wat voor SCSI harddisk moet ik nu scoren voor m'n S5000 ? Hoeveel pins ?

Ik zie een SCSI hd met een 68-pins aansluiting te koop, gaat dat ook werken ? (heb nog nooit met scsi gewerkt vandaar)

Gr, Sander

Laatst gewijzigd:
nog een goeje:

heb je al eens gekeken wat voor aansluiting voor handen is IN de sampler?

whoops, heb 'm gevonden nu (ik had 'm niet herkend) en het zijn er 50 :(

Ik zie ook een IDE slot, maar streamen van een IDE hd is zeker niet zo super ?

Wat het is, ik wil gewoon de geluiden mee kunnen nemen, en ik wil geen miskoop doen bij de aanschaf van een HD.

Ik zie ook 80 pins SCSI hd's met een zgn SCA plug erbij :
(Ultra3 SCSI 80-pins SCA Connector (SCA naar 68-pins of 50-pins Converter: 8,- extra) )

Zou een akai dat vreten ? dat vind ik gewoon zo onduidelijk allemaal..
allemaal mooie technische prietpraat bij die computer-onderdelen, maar of het gaat werken is allemaal maar de vraag.

Net als die videokaarten, dacht een mooie uit te zoeken, nou ik kom er echt niet meer uit ... wat een hoop bullshit zeg (ik wordt oud denk ik hehe)

Ik denk niet dat de sampler rechtstreeks streamt van je harde schijf ...word allemaal in de ram geladen ...dus maakt eigenlijk niet uit of je nu scsi of ide gebruikt,

Zo SCA naar 68 en 50 pins connector werkt gewoon in een akai.
Zijn namelijk volledig passief.
Ik heb ze zelf in het verleden in mijn computer gebruikt.

Bij een SCA connector krijgt de schijf z'n power via de connector en heb je geen appart voedingskabeltje meer.

Thanks Neuromancer, dat wilde ik weten :)

Ik denk niet dat de sampler rechtstreeks streamt van je harde schijf ...word allemaal in de ram geladen ...dus maakt eigenlijk niet uit of je nu scsi of ide gebruikt,

huh? ik heb 104 mb ram erin zitten .. zou toch wel triest zijn als ik bij elk nieuwe program wat ik kies (tijdens optreden) de RAM moet clearen en weer opnieuw alles moet inladen ??

Is dit echt zo ?

Daarbij (jaja ik vraag een hoop), als die HD eenmaal in de Akai zit, laadt de S5000 ook automatisch de samples in als ik een program open? (dat is nu niet zo, als ik van m'n PC een program open)

ja tuurlijk hij laadt alles in ram

geen enkele HD is snel genoeg om bvb een drumkit te streamen constant, das waanzin

Ik heb hier nog diverse Harddisks voor de Akai S5000/S6000 , zowel intern als
extern , ook met verloop naar 50 pins etc...

Vanaf 10 GB.

Ik hoor het wel.

:)

SCA werkt niet echt goed met de S5000 , deze zijn meestal voor
servers met hotswap (HD erin en eruit systeem ) hebben dus
1 aansluiting voor zowel data als power.

Er is wel een verloop in de handel maar die zijn behoorlijk prijzig en verder heb
je het probleem dat je HD niet meer past in de S5000/S6000, of je
moet gaan boren en zagen :D

Ben trouwens zelf een voorstander van een Externe HD , deze kun je
dan buiten de Studio plaatsen ( dus geen lawaai meer )

Dan had je toen de tijd van Akai een print van Scsi naar Ide dat wel werkte maar
ook dit was vrij prijzig en ik weet niet of ze nog te krijgen zijn.

Dan had je toen de tijd van Akai een print van Scsi naar Ide dat wel werkte maar
ook dit was vrij prijzig en ik weet niet of ze nog te krijgen zijn.

Die heb ik inderdaad in de mijn S6000 (met een 30GB IDE disk). Die van Akai zijn niet meer te krijgen, maar ze worden nog gemaakt door andere fabrikanten (ik meen Acard, maar dat weet ik niet zeker).

ik heb 128 mb ram in mn yamaha a4000 en daar kan je behoorlijk veel samples in kwijt en tis dus niet zo dat wanneer je nieuwes samples load , je ram dan wordt gecleard ....dat gebeurt enkel bij het uitzetten van de sampler ....zou idd zonde zijn

Zou een akai dat vreten ? dat vind ik gewoon zo onduidelijk allemaal..
allemaal mooie technische prietpraat bij die computer-onderdelen, maar of het gaat werken is allemaal maar de vraag.

Net als die videokaarten, dacht een mooie uit te zoeken, nou ik kom er echt niet meer uit ... wat een hoop bullshit zeg (ik wordt oud denk ik hehe)

Irritant is dat, hè? Loop ik ook wel tegen aan bij zulke dingen. (Videokaarten: bah!) Daarom wacht ik nog even met zoiets tot ik van jou heb vernomen dat het werkt met die HD. Als het nou niet te duur is, ga ik dat ook nog eens doen met mn Akai.

*Leest aandachtig mee.

@Sander02: Ik heb volgens mij nog wel ergens van die verloopjes liggen en meerder scsi disken liggen van rond de 18 gig of iets dergelijks.
Nou zie ik dat jij in helevoetsluis woont...zelf woon ik in maassluis.
Als je dus eens wilt kijken of een hd met zo'n adapter in je akai pas moet je maar even een afspraak maken via pb.

@neuromancer: kan je een gewone SCSI HD zomaar in een Akai S3000xl zetten? Heb nog vier van die gevallen liggen, zou dan alleen zo'n verloopstukje nodig hebben. Als je Sander02 hebt voorzien, is er dan wellicht nog zo'n verloopstukje voor mij over?

- EDIT -

Weet niet of voor S5000/6000 dezelfde specs gelden als voor een S3000?

Laatst gewijzigd:
Wel, ik kan op dit moment mogelijk eentje van 10gig-50pins van Digi overnemen.
thanks!

@shortwave, zo duur zijn ze denk ik niet als je ze vind.
zie genoeg scsi disken van rond de 10-18 gig staan voor rond de 35 eu
maar dat zijn allemaal 68-pins die ik zie of meer.

Back