welke harddisk voor akai sampler ?

@neuromancer: kan je een gewone SCSI HD zomaar in een Akai S3000xl zetten? Heb nog vier van die gevallen liggen, zou dan alleen zo'n verloopstukje nodig hebben. Als je Sander02 hebt voorzien, is er dan wellicht nog zo'n verloopstukje voor mij over?

- EDIT -

Weet niet of voor S5000/6000 dezelfde specs gelden als voor een S3000?
S3000xl heeft gewoon 50 polig scsi.
Maar...ik heb begrepen dat een S3000 maar max 540 Mb "ziet"
Bij die van mij zat de HD er al in en ik heb eigenlijk niet geprobeerd er nog een andere aan te hangen.

S3000xl heeft gewoon 50 polig scsi.
Maar...ik heb begrepen dat een S3000 maar max 540 Mb "ziet"
Bij die van mij zat de HD er al in en ik heb eigenlijk niet geprobeerd er nog een andere aan te hangen.

Ja, dat wist ik wel dat de S3000xl maar 540 MB herkent, maar ik heb nog 4 van die SCSI drives in een oude PC zitten (2x 18GB en 2x 36GB) kan dus best eentje missen en in de Akai... Beter 540 mb gebruiken daarin, dan 0 mb in een PC die eigenlijk alleen nog aangaat om MESA te gebruiken.

Zo'n 50-polig kabeltje zal niet al te moeilijk zijn, hoewel ik dan nog met de SCSI-termination zit... In die PC zit aan het eind van de seriele kabel (ook 50 polis, denk ik) een losse terminator. Moet ik intern in de Akai ook zoiets doen?

Sorry voor eventuele vragen naar de bekende weg, ben maar gedeeltelijk bekend met alle SCSI ins en outs. Vooral die 8 verschillende soorten connectors maken het erg verwarrend.

- EDIT -

@sander02: bedankt voor je tip. De drive(s) heb ik al, alleen nog een geschikte kabel. Als ik Neuro goed begrijp is een 50 polige kabel toereikend.

Blijkt maar weer dat HW samplers toch nog veel gebruikt worden :) iemand vroeg zich dat laatst af in een topic.

Dit topic begint beetje tweakers.net-vormen aan te nemen :D

Zo'n 50-polig kabeltje zal niet al te moeilijk zijn, hoewel ik dan nog met de SCSI-termination zit... In die PC zit aan het eind van de seriele kabel (ook 50 polis, denk ik) een losse terminator. Moet ik intern in de Akai ook zoiets doen?
QUOTE]

In de Akai zit al een (automatische) terminator.

Als er jumpers op de drive zitten dan kan je die termination ook op de drive zelf aanzetten

Ander (belangrijk) vraagje:

Gister eens de manual van de S300xl erop na geslagen. Begrijp ik nu goed dat de Akai voor een interne HD een aparte SCSI-ID gebruikt? Ik las ergens een zin met zoiets als: "SCSI HD-ID as opposed to the SCSI Interface-ID"

Of iets van die strekking. Kon overigens nergens een paragraaf vinden over inbouwen van die HD (en wel over simms inbouwen, flash inbouwen etc... )

Klopt dat van die twee aparte ID's?

Ander (belangrijk) vraagje:

Gister eens de manual van de S300xl erop na geslagen. Begrijp ik nu goed dat de Akai voor een interne HD een aparte SCSI-ID gebruikt? Ik las ergens een zin met zoiets als: "SCSI HD-ID as opposed to the SCSI Interface-ID"

Of iets van die strekking. Kon overigens nergens een paragraaf vinden over inbouwen van die HD (en wel over simms inbouwen, flash inbouwen etc... )

Klopt dat van die twee aparte ID's?

Interface ID is het ID van de Akai zelf (dat is 6)
HD-ID is die van de disk (staat default op 5 dacht ik)

Er staat niks in over het inbouwen van de HD omdat dat geen standaarduitbreiding is. Er zit wel intern een scsi-connector op het moederbord, maar volgens mij is er niet standaard een stroomaansluiting. Ik meen dat je die zelf moet afsplitsen.

Uit de Akai SCSI FAQ:
Q) Can I mount an internal HD in my 3000XL?

A) Yes if you have the so called "Internal mounting KIT" that should be available from AKAI distributers - but with a little skill you can manage to fit the drive in by yourself by modelling a frame to fix the drive to your AKAI - ofcourse you'll have to modify the drive power supply cable so you can double it and power your HD too. Personally I don't think there is any point in installing an internal HD and that's why I think this argument is so vague: with all the removable storage one can find today the HD are being used less and with the 510MB limit, the removable storage is a better buy. If one desperately wants a HD he can always connect one externally that I think is the better and safer solution: no excess drain on the AKAI's power supply and less overheating problems - the AKAIs are already critical on that.
Let vooral ook op die laatste zin...

Interface ID is het ID van de Akai zelf (dat is 6)
HD-ID is die van de disk (staat default op 5 dacht ik)

Er staat niks in over het inbouwen van de HD omdat dat geen standaarduitbreiding is. Er zit wel intern een scsi-connector op het moederbord, maar volgens mij is er niet standaard een stroomaansluiting. Ik meen dat je die zelf moet afsplitsen.

Ja, zie je... wordt al ingewikkeld zo.

Let vooral ook op die laatste zin...

De Akai SCSI FAQ was ik helemaal vergeten te raadplegen. Ik zal die nog even nalezen, maar denk dat ik het lekker laat zitten met die interne HD. Te veel gedoe.

Bovendien, heb een oude PC eraan hangen met MESA en genoeg opslagruimte. Beetje langzaam met opstarten enzo, maar ach... oude hardware... als het eenmaal draait is het geweldig simpel in gebruik, vooral omdat MESA realtime werkt.

Anyway: thanx voor de info!

Inderdaad wordt die S3000xl met ingebouwde HD bij mij behoorlijk warm...
maar dat wordt m'n studio quad V2 ook...

De S3000XL heeft net als de S5000 geen fan dus het kan warm
worden in de kast met een interne HD , maar dat is niet zo erg
zolang je maar geen eitje op de kast kunt bakken :D
In de S6000 ziet wel een Fan wat een beetje vreemd is wat zo te zien
gebruiken ze het zelfde hardware dan in de S5000.

Verder kun je bij de S6000 evt een Jaz of OM drive inbouwen.

Nou, de HD die ik van Digi heb gekregen is nog niet ingebouwd ;{

Bij inbouwen zag ik dat de power-kabel mistte, en het blijkt dat de connector aan de Sampler kant weer vrij specifiek is (why o why)

Heb al 2 weken een 'gevraagd' topic open staan voor zo'n kabeltje maar dat wil niet echt vlotten.

Heeft er iemand zo'n kabeltje over ? iemand een idee waar ik die kan halen ?

De locale computer-boer heeft het niet, en ik heb echt geen idee (maar moet echt voor einde van de maand de boel hebben draaien ivm optreden :dj: )

Enige hulp wordt gewaardeerd.

Van wat naar wat is die kabel?
HD power plug naar 0.156" molex ofzo?

Ik kan in mijn S6000 kijken, maar ik weet niet zeker of die dezelfde pluggen gebruikt.

HD-stekkers met kabel eraan (10 of 20 centimeter) heb ik nog wel, daar kan ik zo een Molex connector voor je op zetten.

Back