Tape voor Revox A77 mkIV

RSB

Whoehahaha
Ik heb precies zo'n apparaat sinds ongeveer 1980. Maar die staat nu op zolder achter het schot en de tapes staat ergens in dozen. Volgens mij moet je gewoon kwart inch tape hebben. Je kan een metal of plastic reel nemen. Bij de grote reels moet je wel een 'middenstuk' hebben, zoals je op de rechter reel op eBay ziet. Je kan ook kleinere reels nemen zoals de linker reel op de eBay foto. Ik weet niet precies wat de maten zijn; ik zag ergens dat de max. reelsize 10,5 inch is. Zorg wel dat je dichte reels neem.

Ik kwam hier op de chat een paar deskundige tegen ;)
en nu ga ik dit waarschijnlijk kopen:

RMG Studio Master 911,
0.25"(6.3mm) x 2.500'(762m), 10.5"(265mm) NAB metal reel,hinged box

Ik moet dan ook nog een Opspoel gaan kopen, en misschien nog NAB-Hubs.

Tevens moet ik gaan uitzoeken op welke tape soorten hij is gekallibreerd (alligned).

Ja, daar help je hem geweldig mee.

Als je een keer in Nederland bent heb ik nog een hele berg Maxell tape voor je.

Idd,Spannend!!

Het is mijn eerste Reel-to-Reel.
Het zal wel even wennen zijn maar ik heb gelukkig
hier op dit forum een paar Tape experts (EV,Chin,Smcks ;) )

Ik heb mijn Harddiskrecorder ook bijna verkocht dus mijn studio word
zometeen lekker oldschool.

Beetje te oldschool als je t mij vraagt :P

Wel spannend ja :)

nou ja, spannend ? valt wel mee toch ? 't is gewoon een recorder, die wat anders klinkt :)

ik vind wel dat tapes verschrikkelijk duur zijn geworden de laatste paar jaren.

nou ja, spannend ? valt wel mee toch ? 't is gewoon een recorder, die wat anders klinkt :)

ik vind wel dat tapes verschrikkelijk duur zijn geworden de laatste paar jaren.

Spannend is 't toch wel? In die zin dat je pas echt weet of er iets mis mee is als je je eerste opname op nieuwe tape hebt gedaan. Zaken als versleten snaren, versleten aandrukrollen en zelfs versleten koppen zie je niet altijd meteen...

Tapes zijn inderdaad wat duurder geworden. Ik meen dat 7" Quantegy 1/4" 456 vroeger bij Thomann iets van 15 euro was, Neerlands hoop in bange dagen RMG 911 (de 456 equivalent) is daar nu 22 euro, maar ik ben al lang blij dat er nog tape te krijgen is. Als je het laat opsturen is Thomann relatief goedkoop, als je kunt afhalen is EWS goedkoper. Hoef je ook niet moeilijk te gaan doen met intracommunautaire leveringen :D

En je gebruikt het toch niet altijd? Ik neem echt niet ieder wissewasje op op tape, pas als de tracks echt af is ga ik pas opnemen.

Ow en Romanlouis, 30 euro is echt te weinig, zelfs voor een vertiefde A77 :D

Als je een keer in Nederland bent heb ik nog een hele berg Maxell tape voor je.

Ik zou geen 2e hands tape gebruiken, als dat spul 'vlokt' dan ben je een behoorlijke tijd bezig om je machine weer schoon te maken.

En je gebruikt het toch niet altijd? Ik neem echt niet ieder wissewasje op op tape, pas als de tracks echt af is ga ik pas opnemen.

Ik ga hem dus wel intensief gebruiken, het is namelijk de enigste recorder die
ik dan heb staan. Al mijn tracks worden toch altijd maar Stereo opgenomen
in 1 shot. Daarna evt kopieren naar mijn iMac om het om te zetten naar WAV of iets dergelijks.

mmm dan kon je beter een 2 sporen recorder nemen.
Maar het blijft leuk. Zit er zelf ook weer aan te denken...

De Revox A77 is eigelijk een 2sporen recorder,
maar omdat je ook de andere richting kan afspelen/opnemen heb je er dus
eigelijk 4 ;)

Per kanaal dus maar 1/8inch

Per kanaal dus maar 1/8inch

... wat dus eerder zal resulteren in saturatie: minder band voor evenveel signaal leid tot verzadiging (= saturatie) van de band, al het te magnetiseren stof van de tape is opgebruikt, verzadigd. Aangezien deze recorder ook maar op maximaal 7,5 inch p/sec (19 cm p/sec) kan opnemen, zal er nog eerder saturatie op gaan treden. Of je dat wil is een kwestie van smaak, velen vinden saturatie erg prettig.

Dat verschil 4 track en 1/4 track wordt in advertenties meestal verkeerd aangegeven. Vaak staat er 4 track, maar het is meestal een 1/4 track.

4 track = echt 4 sporen, 1,2,3,4 tegelijk in 1 take, in 1 richting. Voor ieder spoor is er ook een aparte uitlezing (meestal een vU meter). De Teac 3440 en de Tascam 34B zijn bijvoorbeeld 4 track recorders.

1/4 track of quarter track = is 2 x L/R op 4 sporen; spoor 1(L) en 2(R) heen; volle, opgespoelde band terug op de linker spoel zetten; spoor 3(L) en 4(R) heen. Dus de recorder gebruikt per kanaal maar 1/4e van de band = 1/8e inch.

De meeste consumenten bandrecorders van eind jaren 70 tot midden jaren 80 gebruikten dit 1/4 track systeem, zoals de Philips N4520 (de 4522 is de zeldzamere 1/2 track versie, die gebruikt dus per kanaal de helft van de band). 1/4 track was vanzelfsrpekend populair bij consumenten, want als consument wou je zoveel mogelijk muziek op zo min mogelijk band: ook toen waren banden duur. Vandaar ook dat deze 1/4 tracks bijna nooit sneller kunnen opnemen dan 7,5 ips (inch per seconde), dat bespaarde weer wat tape. Ik heb een Philips N7150 die om nog meer band te besparen zelfs op 1 3/8 ips kan opnemen...

Laatst gewijzigd:
Ow en Romanlouis, 30 euro is echt te weinig, zelfs voor een vertiefde A77

dat weet ik;)

Back