Lage frequenties kleine ruimte

Baseman

Turn up the low
Her en der lees ik dat lage frequenties alleen kunnen worden weergegeven in "grotere ruimtes" bijvoorbeeld voor 60 hz ben je een kamer nodig van een minimale lengte van 5 meter (aldus het verhaal)

Mijn eigen ruimte is niet zo heel groot (in deze thread op dsf staat een plaatje met wat foto's https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=82759&highlight=110)
Is het dus zo dat ik hier nooit goed zal kunnen horen wat er in het laag gebeurd?
Ook lees ik dat je in te kleine ruimtes niet te grote speakers moet plaatsen maar hoe bepaal je dit?

ja een golf van 63 hz is idd 4,5 meter lang...

maar snij je dat laag niet weg dan?

In kleinere ruimtes heb je i.d.d. meer last van staande golven (is immers v.n. een bassprobleem), maar dat wil niet zeggen dat je in een kleine ruimte nooit goed kan horen wat er in het laag gebeurt. Los van het gegeven dat "goed" een relatief begrip is, zijn er legio mogelijkheden om problemen met staande golven te ondervangen.

Dat je per sé kleinere monitors moet kopen wanneer je in een kleine ruimte werkt, is mijns inziens dan ook een fabeltje. Het lijkt mij juist dat je wel monitors wil hebben die frequenties van 63Hz (en wellicht zelfs ook lager) kunnen weergeven. Zeker met moderne electronische muziek lijkt mij dat een absolute must.

Het zelf een muziekkamer van ongeveer 6,5 bij 3,5 meter (schuine daken) en mn setje Krk VXT8 doet het daar prima.

ja een golf van 63 hz is idd 4,5 meter lang...

maar snij je dat laag niet weg dan?
Hoezo zou je dat doen dan? Bij alle sporen die dat niet nodig hebben, kan ik het begrijpen, maar je gaat toch geen low cut filter plaatsen op een kick of baslijn, of zie ik hier iets over het hoofd?

In de hoofdzaak ben ik bezig met dance e.d. Op dit moment heb ik RP8's met de RP10 subwoofer. Hiervoor had ik absolute 2 speakers die niet zo laag gaan. En ik verneem het verschil met mixen wel. Helemaal als ik de track terug luister op een PA die wel laag gaat. Maar ik altijd benieuwd hoe het technisch in elkaar zit zeker nu ik dit soort dingen lees.

mja voor je kick niet nee, en bass een beetje denk ik..

Maar heb jij problemen dan, of is het iets theoretisch?

Nou niet echt problemen, op wat staande golven na, maar dat weet ik en kan ik er rekening mee houden met mixen. In de zomervakantie wil ik de ruimte nog wat verder tunen met basstraps e.d. Zat misschien te denken aan andere monitoren en voor het budget zat ik wat rond te kijken. En toen las ik dat verhaal over de grote van je ruimte e.d met betrekking tot lage frequenties en de grote van je speakers. Vandaar mijn vraag

Her en der lees ik dat lage frequenties alleen kunnen worden weergegeven in "grotere ruimtes" bijvoorbeeld voor 60 hz ben je een kamer nodig van een minimale lengte van 5 meter (aldus het verhaal)
Dit is niet waar. In auto's kan je prima lage tonen horen, dus in hele kleine ruimtes ook. Wel is het zo dat de natuurkunde van het geluid (als de geluidsgolf niet meer in de ruimte past) niet meer door het golf model word bepaald, maar door het druk model. Dit betekend gewoon dat de druk in de ruimte verhoogd en verlaagd word op de muziek.

Ook lees ik dat je in te kleine ruimtes niet te grote speakers moet plaatsen
Uiteraard ook niet waar, elke auto met boom subs verteld je dat het wel kan.

maar hoe bepaal je dit?
In andere woorden: Hoe krijg je goed geluid met volledig frequentie spectrum in een kleine ruimte?
Dit is het moeilijke gedeelte en er is geen eenvoudig antwoord op te geven.
Maar eigenlijk geld hier gewoon hetzelfde als voor iets grote ruimtes. Voor standaard speakers moet je er veel basstraps in stoppen en een paar breedband absorbers, zodat je alle frequenties even veel dempt. Meerdere subs op verschillende plekken in de ruimte (3-8) helpen ook met een vlakke frequentiecurve in het laag, maar dit is een dure optie.

Back