... dé manier om te tracken/mixen/routen

Flying Panther

Vliegend lid
Ik ben al een hele tijd aan het lezen en kijken naar apparaten waarmee ik mijn workflow kan verbeteren, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe dat nu precies moet.

Wat ik nu heb is Cubase SL3.1, een Audiophile USB en Phonic MU1202. Synths en externe FX gaan dus de Phonic in, en vanuit daar gaat er via de Audiophile 1 stereospoor naar cubase.

Nu wil ik qua kwaliteit sowieso een stapje hoger, maar ik wil eigenlijk ook graag mijn synths en FX afzonderlijk kunnen opnemen in cubase. Dat betekent dus dat er sowieso een nieuwe meerkanaals geluidskaart moet komen. Nadeel is echter dat ik nu 3 synths heb (3x stereo) en 1 FX (1x stereo). Dat betekent dat de meeste geluidskaarten (8in/uit) gelijk vol zitten, en er dus geen ruimte meer is voor uitbreidingen, die er in de nabije toekomst ook zeker aan zitten te komen.

Vaak zit er wel ADAT op, dus dan zou een AD/DA converter wellicht een optie zijn, maar dat wordt allemaal al snel erg kostbaar. Andere mogelijkheid is vaak om 2 dezelfde units te daisy-chainen, maar dat wordt indien mogelijk vaak nog veel duurde ;)

Digitaal mixen is voor mij geen probleem (total recall!), dus een nieuwe analoge mixer is geen must. Wel zal er dan iets van een volume controller tussen moeten denk ik.

Verder wil ik ook graag 2 afzonderlijke hoofdtelefoonmixen kunnen maken, dus als dat niet op de geluidskaart kan, zal dat misschien via een mixertje of monitorcontroller moeten?

Mijn oog viel gezien de prijs/kwaliteit-verhouding en de features op de Focusrite Saffire pro 26. Nadeel is daarvan dus zoals gezegt dat ik er dan eigenlijk gelijk een AD/DA converter bij moet kopen, aangezien de 8 analoge IO gelijk vol zitten. De Echo Audiofire 12 leek me ook erg mooi, aangezien je dan wat meer IO hebt, maar daar zit dan weer geen hoofdtelefoon uitgang op.

En dan bestaan er ook nog patchbays, maar eigenlijk zit ik daar niet zo op te wachten, omdat ik liever in cubase route (vanwege de total recall). Maar dat betekent wel veel IO natuurlijk, wat gelijk duur is.

Mijn budget ligt zo rond de 500 á 600 euro denk ik, 2e hands is een optie.

Er zijn vast meer mensen die hiermee zitten, dus de vraag: hoe heb je dit opgelost of zou je dit oplossen?

Goed dat je t zegt, ik dacht dat ik t erbij gezet had, maar blijkbaar niet dus :P

Interface moet op USB of Firewire werken, aangezien ik werk met een laptop (WindowsXP SP2)
Cardbus liever niet, omdat ik de interface graag ook eventueel wil kunnen overzetten op een desktop pc in de toekomst.

Vraag ik me af hoe je al die hardware precies integreert in SL3, daar zitten de functies external instrument/FX toch niet in? Ik denk dan dat in de eerste plaats een Cubase upgrade een goede zet is.

Verder, Als je alle hardware rechtstreeks in je geluidskaart prikt vind ik Motu (828, ultralite) erg handig vanwege cuemix DSP. Wat zoveel wil zeggen dat de kaart los van je PC als mixer dienst kan doen. Hoef je dus niet je complete studio (lees: pc) aan te zetten als je alleen ff op je synth wil pingelen. Er zijn verder weing kaarten die dit kunnen.

Cuemix klinkt inderdaad wel goed, nu gebruik ik mijn XP-30 ook vaak alleen met mn mixer + monitoren, zonder daar mijn laptop bij aan te hebben.
Ik denk dan dat een 828mk3 het dichtst bij mijn wensen zou komen, aangezien de mkII maar 1 hoofdtelefoonuitgang heeft. Plus natuurlijk dat de mk3 meer IO heeft dan de mkII. Wel n duur apparaat alleen..

Cubase wil ik graag updaten, maar alleen een update naar CB4 schiet ik zonder een andere geluidskaart weinig mee op denk ik. Vandaar dat ik die eigenlijk meer voor latere zorg had gezien. Maar je hebt idd wel een punt, dat wanneer ik ook de externe FX realtime wil gebruiken via de geluidskaart, dat een update misschien wel zinvol (maar ook prijzig, aangezien ik dan aan CB4 studio ook niet voldoende heb) is.
Vraag me aan de andere kant wel af hoe noodzakelijk die external instruments/fx feature van CB4 is, op dit moment kan ik tenslotte ook al prima opnemen en afspelen, en dat is toch eigenlijk wat je wilt. (dat de FX dan wellicht niet realtime gaat, is misschien niet het grootste probleem, al blijft het natuurlijk mooier als het wel kan).

Maar waar ik eigenlijk nog het meest benieuwd naar ben is hoe anderen de 'beperkingen' van een geluidskaart omzeild hebben. Hebben jullie echt zoveel ADAT converters of units gedaisy-chained dat alle synths en FX een eigen input/output op de geluidskaart hebben? Of toch via een patchbay? Of toch nog steeds de combi van meerkanaals geluidskaart + analoge mixer?
En wat zijn daar dan de voor en/of nadelen van?

Ik denk dat je inderdaad aan een busmixer moet denken
Als je via patchbay's gaat ken je b.v je bussen in je geluidskaart frotten,
Deze opnemen en weer terug op je tafel laten komen.
+ dat het veel handiger is i.v.m. gebruik effecten.

Ik zit hier zelf ook een beetje mee. Zat eerst aan een firepod te denken.
Nu vraag ik me af of je ook iets heb om 8 outs te maken, en dan voor een serieuze preamp te gaan, maar dat zal wel weer te prijzig zijn.
AAAAAAAaaahhhhhhhhhhhhh keuzes keuzes keuzes......blijft lastig

Maar waar ik eigenlijk nog het meest benieuwd naar ben is hoe anderen de 'beperkingen' van een geluidskaart omzeild hebben. Hebben jullie echt zoveel ADAT converters of units gedaisy-chained dat alle synths en FX een eigen input/output op de geluidskaart hebben? Of toch via een patchbay? Of toch nog steeds de combi van meerkanaals geluidskaart + analoge mixer?
En wat zijn daar dan de voor en/of nadelen van?

Ik heb dat grotendeels toch opgelost door een hele dikke PC en veel VST(i)'s te gebruiken. De enige HW synth die ik via ext. instr. gebruik is een Yamaha MO8, via spdif. En dan heb ik nog een stereo springreverb en een smallstone phaser via ext. FX. Past samen makkelijk op m'n Ultalite, heb er ook nog standaard een mic en gitaar op zitten...
Ik weet niet wat jij er allemaal aan wil hangen maar het is de vraag of het zin heeft om bvb een digitale mid/low-end FX processor te gaan gebruiken als ext. FX. De nadelen daarvan zijn bekend; het kost je 2x in en out op je dure interface plus dat je een eigelijk onnodige D-A-D-A-D conversie maakt. er zijn op VST gebied waarschijnlijk nog beter klinkende alternatieven voor die HW FX, waarmee je bovendien nog binnen het digitale domein blijft. Voor VA synths geldt (deels) hetzelfde.

Dus.. Weg met die digitale rommel hardware! :D

Ik denk dat je inderdaad aan een busmixer moet denken
Als je via patchbay's gaat ken je b.v je bussen in je geluidskaart frotten,
Deze opnemen en weer terug op je tafel laten komen.
+ dat het veel handiger is i.v.m. gebruik effecten.

Kan, maar dan ben je total recall kwijt.

Toch lijkt voor de hands-on controle externe fx me toch gemakkelijker. Even snel een reverb of delay bij een synth pakken e.d. Maar als dat allemaal direct de geluidskaart inmoet zal ik dat ook via de PC moeten routen waarschijnlijk, dus dan is een VST instellen misschien nog niet eens zoveel extra werk..

Pff.. Blijft toch lastig hoor...

Tijd om dit topic wat nieuw leven in te blazen. ;)

Voor een projectje wil ik binnenkort wat nummers gaan opnemen, waarbij naast synthesizers ook zang en (bas)gitaar opgenomen moet gaan worden. Omdat we dit graag goed willen doen, zal er dus een nieuwe geluidskaart moeten komen. Het liefst dan natuurlijk ook een waar ik zelf ook mee verder kan nadat we de nummers voor dit project hebben opgenomen.

Gezien het budget (max. 500 euro) denk ik dat het het handigst is om te kijken naar een interface waarop ook twee goede pre-amps zitten voor zang en inputs die geschikt zijn voor (bas)gitaar.

Wat mij eigenlijk het mooiste lijkt is een Motu 828mk3. Goede kwaliteit, goede pre-amps en on-board effecten die tijdens de opname erg goed van pas kunnen komen en ruime aansluitmogelijkheden via analoge IO en ADAT. Maar deze valt (iig nieuw) buiten het budget.

Wat misschien ook een optie is is de TC Konnekt 24D. Deze is qua analoge in en outputs eigenlijk net iets te klein bemeten voor in de studio, maar heeft genoeg IO om de opnamen voor het project te maken. De 24D zou ik dan op termijn kunnen uitbreiden met een ADDA converter voor 8 extra analoge IO via ADAT. Dan zou ik voldoende IO hebben. Ander mooi punt lijkt mij de meegeleverde DSP Reverb en channelstrip.

Een andere kanshebber is de Focusrite Saffire pro 10 of 26. De 10 valt iig binnen het budget en heeft genoeg IO en volgensmij ook degelijk pre-amps. Verder worden er een aantal plugins meegeleverd, maar deze werken niet met een DSP zoals bij de MOTU of TC. Verder hebben de Motu en TC de mogelijkheid om ook stand-alone te werken (als ik het goed begrepen heb) en de focusrite heeft dit niet.

Hiermee gaat mijn keuze dus redelijk snel richting de TC, omdat ik hiermee voor het project qua opnamekwaliteit volgens mij gewoon goed zit, en omdat ik deze daarna via ADAT kan uitbreiden naar genoeg IO voor in de studio. Alleen zie ik erg weinig ervaringen met deze interface, en twijfel ik toch nog wel, zeker omdat ADDA-converters ook niet goedkoop zijn, wil je op ongeveer dezelfde kwaliteit uitkomen als de converters in de interface zelf.

Daarom, zou dit een goede keuze kunnen zijn, of zijn er nog andere alternatieven waar ik overheen gekeken heb? En zijn er natuurlijk mensen die ervaring hebben met de Konnekt 24D?

Laatst gewijzigd:
Een 2e hands yamaha o1x wellicht een optie. Goede preamps. Wellicht te weinig IO, maar wel een goede digitale mixer en daw voor cubase

Opzich is dat natuurlijk wel een interessant apparaat, maar de ervaringen lopen heel erg uit een. Voor een deel komt dat natuurlijk door de mLan support, waarmee inmiddels (als ik het allemaal mag geloven) bijna geen problemen meer mee zijn. Wel jammer is dat er geen ADAT opzit, en dat je dus alleen kan uitbreiden via mLan met een i88x. Dat maakt het wel beperkt wat betreft uitbreidingsopties, maar als je eenmaal een werkende set hebt dan is dat natuurlijk niet echt een issue meer.

Verder, weet iemand hoe zit het met de geluidskwaliteit in verhouding met de Konnekt 24D en bv 828mk3?

Op andere fora blijkt er meer over de Konnekt 24D te vinden te zijn. De ervaringen zijn daar over het algemeen dat de 24D erg goed presteerd en zich ergens tussen MOTU, Echo en RME bevindt wat betreft kwaliteit van de converters en pre-amps. Sommigen beweren zelfs deze geluidskaart fijner te vinden dan bv. de Apogee Duet.

Wat hiervan precies waar is, daar zal ik wel nooit achter komen, maar dat hoeft ook niet. Conclusie is namelijk dat de 24D zich in ieder geval met de eerder genoemde interfaces kan meten, en dat het dus met de kwaliteit van het geluid wel goed zit. De kinderziektes op drivergebied zijn, op basis van wat ik gelezen heb, inmiddels ook uit de wereld, dus daar hoef ik me ook niet druk meer om te maken.

Al met al is dat gezien de verhouding tussen prijs en features voor mij genoeg reden om voor de Konnekt 24D te gaan. :okdan:

Back