Illegale downloaders raken internet kwijt

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Even een zijsprongetje..

Persoonlijk heb ik er niet veel moeite mee dat er materiaal illegaal wordt gedownload van grote artiesten en zich baden in miljoenen.

Ik vind het wel erg jammer dat kleine bedrijfjes zoals die van Niel er zwaar onder te lijden hebben.

Wat dat betreft hebben downloaders weinig principes, ze downloaden alles wat los en vast zit zolang dat dat mogelijk is.

De grote bedrijven echter zijn log en er zijn veel belangen mee gemoeid, ze zijn daardoor dus weinig flexibel.

De kleine bedrijfjes kunnen misschien samen een vuist maken en met een 'iets' komen waardoor ze toch meer inkomsten kunnen maken. Ik weet niet wat dat is, maar verzin iets..

Het idee van een eigen webwinkel waar je mp3's kan downloaden in hoge kwaliteit is helemaal zo gek nog niet, toch?

ter aanvullig,

Maar stel nou Niel, dat je een webwinkel hebt waar je mp3's kan downloaden, en je geeft ook een klein nieuwsblaadje uit (per post!) aan je vaste abbonee's.

Je moet ook wat doen aan klantenbinding namelijk, houd de mensen betrokken bij je zaak dan zijn ze veel bereidwilliger om hun portomonee te trekken.

Persoonlijk heb ik er niet veel moeite mee dat er materiaal illegaal wordt gedownload van grote artiesten en zich baden in miljoenen.

Ik vind het wel erg jammer dat kleine bedrijfjes zoals die van Niel er zwaar onder te lijden hebben.

Wat dat betreft hebben downloaders weinig principes, ze downloaden alles wat los en vast zit zolang dat dat mogelijk is.

Ik denk dat dit veel te maken heeft met de beeldvorming in de media. We zien geen worstelende kleine bedrijfjes die bijna omflikkeren in RTL Boulevard of de Showkolommen in de krant. Nee, we zien Amy Winehouse wiens maag weer eens leeggepompt moet worden na de zoveelste drugs en drank escapade. Of een Britney Spears die weer eens een peperdure Mercedes cabrio in puin rijdt onder invloed terwijl ze van het ene cocainefeest naar het andere onderweg is terwijl haar kinderen thuis met lucifers zitten te spelen. Of we zien het nieuwe huis van Timbaland met 18 WC's die allemaal voorzien zijn van handgemaakt bladgoud toiletpapier.

Zolang dat beeld blijft bestaan, denk ik dat het gros van de mensen schijt heeft aan 'misgelopen inkomsten' van artiesten. Daarom gaf ik ook eerder aan dat de muziekindustrie moet werken aan hun beeldvorming.

Niel ik vind je wel heel vervelend overkomen.
Ik heb ook mijn sterke twijfels of jij je boterham had kunnen verdienen zonder dat er gedownload zou worden.
En die 3 euro voor die downloads die je krijg per kwartaal.
Om hoeveel gedownloade nummers gaat dat dan?

Niel ik vind je wel heel vervelend overkomen.
Ik heb ook mijn sterke twijfels of jij je boterham had kunnen verdienen zonder dat er gedownload zou worden.
En die 3 euro voor die downloads die je krijg per kwartaal.
Om hoeveel gedownloade nummers gaat dat dan?

Over vervelend overkomen gesproken, vice versa:

Ik' hekel mij aan voorstanders zoals Batteraaf en Kratarnatak.
Alsof hun benadeeld woren met hun muziek stijlen.
Kom aan zeg.
Lekker hardcore underground zijn jullie toch.
Jullie zijn gewoon een stelletje comerciele h03ren die alleen maar een geld denken en meer niet.

Mischien maar is een echte baan gaan zoeken dan?

Het valt me toch altijd op dat het altijd toch de zelfde personen zijn die hier zitten te mekkeren.
Anderen hoor ik hier eigenlijk nooit over?

De "anderen" beginnen bij voorbaat niet eens aan dit soort discussies op inet. Ik toevallig wel.

In de tijd dat ik net begon met releasen (1998/1999) zat de hardcore scene in een flinke dip qua populariteit en verkopen in vergelijking met de jaren ervoor maar kon ik daar als artiest prima mijn boterham van verdienen, uitgaande van de huidige contracten die ik sinds 5 jaar gebruik. Die nieuwere contracten zijn meer in mijn voordeel dan in het begin natuurlijk.
Zelfs met dat begincontract verdiende ik toen al meer dan ik nu als label (dus grotere gedeelte van de taartpunt). Het label waar ik toen zat verdiende jaarlijks duizenden euro's met mijn tracks op compilaties.
Dus ja, zonder downloaden had ik ervan kunnen leven. Maar dat was niet eens meer mijn uitgangspunt toen ik in 2002 begon met mijn eigen label. Ik wilde muziek uitbrengen wat ik goed vond en andere jongens op weg helpen met releasen die bij commercieler ingestelde labels niet aan de bak kwamen (over underground gesproken). Als ik breakeven haalde was ik tevreden en daarnaast hield ik meer over aan mijn eigen tracks.
Tegenwoordig kan ik alleen nog break even halen als ik mijn eigen werk uitbreng, omdat ik de stemra en royalties in zijn geheel vang. Dan is het nog luctratiever om het bij een ander label uit brengen, omdat ik dan alle administratieve rompslomp niet heb plus de tijd die daaraan vastzit, geen investeringsrisico hoef te lopen voor de geluidsdrager (vinyl-/cd persing) en mijn eigen stemra niet hoef voor te schieten.

3 euro staat in ons geval gelijk aan 10 downloads. Dus 30 cent per download voor het label.
Daarvan gaat vaak 40-50% naar de artiest. Uitbetalen gebeurt pas vanaf 15 euro.
Die 30 cent is ongeveer dezelfde marge die veel labels zonder BIEM contract hebben op de ppd van hun vinyl minus hun kosten. Dus dan zou je eerder kiezen voor legale downloads. Echter verkoopt een goeie vinyl release nog wel een paar honderd stuks (je bereikt meer liefhebbers), echter steeds minder richting breakeven, dus verliezen maken.
Legale downloads maak je bij voorbaat geen verlies op, maar daar bereik je de liefhebbers weer niet mee.
Dus koos ik om de liefhebbers die vinyl willen hun muziek te geven en de verliezen voor lief te nemen totdat het echt niet meer haalbaar was voor mij.

Verder niks aan de hand wat mij betreft, iedereen die het niet met mij eens is tracteer ik op een
beer.gif

Dan lullen we in de andere topics weer gewoon gezellig over synths een aanverwante.

Ik vind dat Niel zeker een punt heeft en daar, in tegenstelling tot enkele andere deelnemers, helder en netjes over kan discussieren. Met dit soort onderwerpen lijkt het me goed veel meningen te horen en mensen de kans te geven hun kritiek en frustraties te spuien zolang ze elkaar maar in hun waarde laten. Toch?

Ik hoor echt niemand hier over artwork, extra's, limited edition verpakkingen enz enz?

Ik vind zelf niet alleen de muziek van iemand belangrijk als ik iets koop, maar het oog wil ook wat, ik wil dus mooie verpakkingen, boekjes met tekst en info enz enz.

Nog een reden te meer om niet te downloaden (voor mij dan). Zo erger ik mij ook aan die gast bij de FRS hier... als ik iets wil bestellen krijg je meestal de standaard opmerking "je kan hem toch als download kopen in onze online winkel?!".......... :bekdicht:

Hmm, verpakkingen en artwork enzo boeit me niet zo veel, zeker niet bij CD's (ivm het kleine formaat). De meeste inlays van CD's zijn ook totaal niet boeiend, als ze er nou nog een 'making of' achtig iets van zouden maken...

Ik hoor echt niemand hier over artwork, extra's, limited edition verpakkingen enz enz?..

Dit merk ik sterk op m'n werk idd. Men is zich meer en meer aan het richten op het 'totaalpakketje': denk aan Metalcases, meerdere disks met extra's, speciale packs met meerdere films in een mooie/aparte kartonnen verpakking, T-shirts erbij, etc. etc.
Voor hen die dat mooi/belangrijk vinden is dit wel een aardige zet, vind ik.

Hier bijvoorbeeld een lederen mapje met 5 disks, foto's, etc.etc. (al gaat 't hier wel over films....)

Attachments

• NT.jpg
    NT.jpg
    49,9 KB · Bekeken: 110
Hmm, verpakkingen en artwork enzo boeit me niet zo veel, zeker niet bij CD's (ivm het kleine formaat). De meeste inlays van CD's zijn ook totaal niet boeiend, als ze er nou nog een 'making of' achtig iets van zouden maken...

Ik koop wel eens een plaat alleen voor de hoes/ artwork om ergens neer te zetten/hangen, zelfs als de muziek extreem kut is..het is toch een soort mini poster, soms echt supermooie gezeefdrukte dingen :W

l_04505b0401f707e23901fcab697e9962.jpg

(de muziek was best wel goed bij deze :D)

Lekker boeien allemaal

Binnenkort betalen we allemaal tien tot vijftien euro meer voor internet en mogen we ons helemaal scheel downloaden.

En ja er komen dan stukken software die dit regelen en in de gaten houden dat word dan al bij de isp geregeld hevb je dus geen invloed op kun je ook niet over zeuren.

En iedereen kan dan weer lekker zn gang gaan probleem opgelost.

O en downloaden is de bom :d

Lekker boeien allemaal

Binnenkort betalen we allemaal tien tot vijftien euro meer voor internet en mogen we ons helemaal scheel downloaden.

En ja er komen dan stukken software die dit regelen en in de gaten houden dat word dan al bij de isp geregeld hevb je dus geen invloed op kun je ook niet over zeuren.

En iedereen kan dan weer lekker zn gang gaan probleem opgelost.

O en downloaden is de bom :d

Ah, slecht gedrag afkopen zodat we het goed gedrag kunnen noemen :D. Als dat het model wordt voor alles wat niet door de beugel kan dan zullen we nog wat beleven.

Oh ja, Niel, ik ben het niet met alle dingen eens maar ik vind je bijdragen in deze discussie erg nuttig en interessant :okdan:

even nieuw leven inblazen hoor. no offence. gesamplede breaks van diverse platen downloaden, is dat ook illegaal downloaden?

Ja dan word je ook genaaid.

Als je het niet zelf hebt gemaakt en er zit copyright op moet je dokken zo simpel is het.

Ook al is het maar een stukje, en daarom vind ik het zo apart dat er zo een stennis over word geschopt...

Al dat donwload gezever is alleen maar omdat een paar mensen die zowieso al veel te veel geld verdienen zich in hun waarde aangetast voelen en denken dat ze te weinig krijgen als in:

O nee ik mijn winst is dit jaar een half miljoen minder dan vorig jaar nu kan ik mijn nieuwe roze hummer niet meer betalen =(

De rest van de artiesten (die die niet om de 5 seconden op de mainstream radio zenders te horen is) moet zich zowieso al helemaal het schompes in werken om er iets aan over te houden en volgens mij worden de meeste van die inkomsten toch echt uit live optredens gehaald...

En zo hoort het ook je bent tenslotte muzikant en wilt mensen vermaken
of zit je liever in je kelder tunes te maken omdat gewoon werk zo saai is???

Als dan blijkt dat mensen je muziek zo leuk vinden dat ze er een cd van willen komt dat vanzelf dan heb je naam gemaakt en mensen kopen jou produkties omdat ze weten dat het goed is.

Lijkt me iets anders dan de eerste de beste boer die denkt rijk te worden omdat hij per toeval een nummer uitkotst wat door driekwart van de mensen op prijs gesteld word omdat ze zelf totaal geen verstand hebben van muziek.

En laat het nou ook net die boeren zijn die denken dan ook een graantje mee te kunnen pikken van het hele download verhaal.

En dat vind ik dan ook zo grappig, ik heb meerdere kennissen die aardig wat geld verdienen met hun muziekkunde en grappig genoeg heb ik nooit iemand van hun horen klagen over het hele download verhaal, ok ik geef toe ze verdienen geen miljoenen en dus zouden ze er juist over moeten zeuren maar doen ze het niet...

Ah, slecht gedrag afkopen zodat we het goed gedrag kunnen noemen :D. Als dat het model wordt voor alles wat niet door de beugel kan dan zullen we nog wat beleven.

Ja ok heb je gelijk in maar wat heb je liever dit eindeloze gedoe (en illegaal kopieren gebeurt al jaren alleen zeurde niemand erover, waar is die goeie ouwe tijd van cassettes:halleluja)

Of dat het nu eindelijk een keer afgelopen is ieder artiest een paar kwartjes of wat dan ook per download op zn rekening krijgt en daarmee is het klaar.

Of wordt het dan te communistisch..?

Ja dan word je ook genaaid.

Als je het niet zelf hebt gemaakt en er zit copyright op moet je dokken zo simpel is het.

Ook al is het maar een stukje, en daarom vind ik het zo apart dat er zo een stennis over word geschopt...

Al dat donwload gezever is alleen maar omdat een paar mensen die zowieso al veel te veel geld verdienen zich in hun waarde aangetast voelen en denken dat ze te weinig krijgen als in:

O nee ik mijn winst is dit jaar een half miljoen minder dan vorig jaar nu kan ik mijn nieuwe roze hummer niet meer betalen =(

De rest van de artiesten (die die niet om de 5 seconden op de mainstream radio zenders te horen is) moet zich zowieso al helemaal het schompes in werken om er iets aan over te houden en volgens mij worden de meeste van die inkomsten toch echt uit live optredens gehaald...

En zo hoort het ook je bent tenslotte muzikant en wilt mensen vermaken
of zit je liever in je kelder tunes te maken omdat gewoon werk zo saai is???

Als dan blijkt dat mensen je muziek zo leuk vinden dat ze er een cd van willen komt dat vanzelf dan heb je naam gemaakt en mensen kopen jou produkties omdat ze weten dat het goed is.

Lijkt me iets anders dan de eerste de beste boer die denkt rijk te worden omdat hij per toeval een nummer uitkotst wat door driekwart van de mensen op prijs gesteld word omdat ze zelf totaal geen verstand hebben van muziek.

En laat het nou ook net die boeren zijn die denken dan ook een graantje mee te kunnen pikken van het hele download verhaal.

En dat vind ik dan ook zo grappig, ik heb meerdere kennissen die aardig wat geld verdienen met hun muziekkunde en grappig genoeg heb ik nooit iemand van hun horen klagen over het hele download verhaal, ok ik geef toe ze verdienen geen miljoenen en dus zouden ze er juist over moeten zeuren maar doen ze het niet...

Het is net wat je zegt, het zijn ook juist de mensen met te veel geld die zeuren en bang zijn om extra centen mis te lopen. Dat die president sarkozy juist op dit moment met zijn regel aan komt zetten valt wel erg op, net nu zijn vrouw carla bruni met een nieuwe cd komt toevallugg!!:r
Dat is nou echt typisch machtsmisbruik...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back