[DIY] Hilltree filter met schakelbare smerigheid

Zoals eerder beloofd de uitleg en opbouw van m'n CV input voor deze mooie filter.

De CV in is opgebouwd rond een minijack socket met ingebouwde schakelaar en een simpele npn transistor (zoals de BC547). De socket heeft 5 pins: 3 voor de aansluitingen van de minijack (TRS) en 2 voor de schakelaar, die gesloten is als er geen jack aanwezig is in de socket. In dit geval zal de draad van de potmeter, gesoldeerd aan het ene contact van de schakelaar, rechtstreeks verbonden zijn met de massa aan het tweede contact. In dit geval werkt de cutoff dus zoals gewoon, de potmeter gaat rechtstreeks naar massa.

Als er nu een minijack in de socket gestoken wordt zal de schakelaar opengaan. De uitgang van de potmeter moet nu door de transistor. De basis van deze transistor zit via een weerstand verbonden aan de tip van de socket, waar een voltage van 0-5V verwacht wordt. Deze weerstand bepaalt de invloed van de CV op de collector-emitterstroom, dus meer voltage van de minijack = meer stroom, en dus een hogere cutoff-frequentie. Voor de beste resultaten moet de cutoff-pot volledig naar rechts gedraaid zijn.

Let er op dat deze methode zeker niet perfect is en de benodigde weerstandswaarde voor R13 sterk kan verschillen, dus experimenteer om de beste resultaten te verkrijgen. Door die waarde te vergroten kun je de filter ook op bv. 0-9V ipv 0-5V laten reageren. Verder heeft de transistor ook een drempelwaarde van 0,6 à 0,7 Volt, dus hieronder zal de CV In niet reageren.

De montage heb ik gewoon op de socket zelf gedaan. De transistor zit vastgeplakt met een klein stukje dubbelzijdige tape, de weerstand zwevend tussen de basis en socket. Als je het voorzichtig opbouwt zodat niets kan gaan kortsluiten is dit een goede methode, ander kan je de socket altijd op een stukje stripboard solderen en het circuitje daarop bouwen. Let er ook op de socket eerst door te meten met de continuïteitsmeting op de mm, de pins durven wel eens anders te staan bij andere modelletjes van deze sockets, of soms schakelt de schakelaar met de tip en ring ipv een gewone NG. Opletten dus.

Deze CV in werkt bovendien ook met de res/dirt op dezelfde manier, maar de weerstandswaarde op de basis zal kleiner moeten zijn.

Attachments

• hilltreefilter cv.png
    hilltreefilter cv.png
    246,3 KB · Bekeken: 176
  • filtercvin.jpg
    filtercvin.jpg
    449 KB · Bekeken: 162
Dank u zeer. :)

Ik heb net een tweede cv inputje gemaakt, op een klein stukje stripboard deze keer. Ziet er nét iets verzorgder uit dan de 'zwevende soldeerbollen bijna-kortsluiting' methode. ;)

Is 't misschien mogelijk om 't in het filterschema aan te geven waar precies die cv's komen??
Denk dat er best wel meer interesse is.
Die "blend-pot" waar komt ie terug in 't schema want orgineel zijn er 2 pots (cut-off, resonance)

grt Gert-Jan

De blend-pot is terug te vinden op mijn stripboard layout v2. De opzet is simpel: in plaats van de output van het effect meteen naar de outputjack te sturen gaat-ie eerst naar het rechtse pootje van een pot. Het linkse pootje zit aan de ingang, het middelste gaat naar de outputjack. Zo verkrijg je een heel simpele "dry/wet". Het is niet helemaal perfect maar geeft wel een leuk resultaat (filter gaat een beetje in highpass/bandpass net over halfweg, helemaal links is droog signaal, helemaal rechts is 'normaal').

Ik zal m'n grafische bijknutsel-kunsten eens uitoefenen op Hilltree's originele tekening van de filter om je de precieze locatie van de CV in te tonen, maar eerlijk gezegd lijkt het me wel vrij duidelijk waar-ie moet komen. :)

Edit: zie bijlage.

Attachments

• hilltreefilter cv2.png
    hilltreefilter cv2.png
    864,3 KB · Bekeken: 181
Laatst gewijzigd:
Tof harstikke bedankt.........een schema is voor mij veel duidelijker (sneller) dan een lang verhaal.

grt G-J

Zoals al eens eerder verteld [tjee..al 13 pages :)] is elke potentiometer , c.v aanstuurbaar te maken door middel van een transistor of een vactrol .
Met een vactrol is die dan wel ietsjes trager , maar heeft dan weer minder invloed op het geluid.
Ook is er wel iets te vinden voor de condensator decade.

Maar leuk dat je het weer oppakt @IOstream , voor mij is mijn filter project al weer een paar jaar geleden afgesloten :D

een transistor op deze manier gebruiken introduceerd ook een berg vervorming.
vooral bij hogere signaal levels.
een vactrol heeft daar geen last van, en zijn als je een goeie hebt snel genoeg.
:koffie:

Een vactrol is me een net iets te dure oplossing hiervoor. Zelf een vactrol maken gaat ook, maar dan is-ie vrijwel zeker (te) traag.

Deze oplossing werkt goed genoeg voor mij, 'k heb geloof ik geen last van berg- noch heuvelvormige vervormingen. :)

Zo'n Vactrol is ook zelf te maken met een lichtgevoelige weerstand en een lampje of LEDje...

is dat wat? of kan je beter een klant-en kare kopen ?

is prima zelf te maken.
een oranje led, em een kleine ldr ( de kleine ldr´s zijn in de praktijk een stuk sneller dan de grote typen, zal wel iets met het oppervlak te maken hebben)

zorg bij het aansturen van de led voor een voorspanning van ongeveer 1,4 volt, anders krijg je een drempel.

het verschil met een transistor is enorm, met transistor helemaal lo-fi, met vactrol een heel behoorlijke audio kwaliteit.
vooral bij hogere signaallevels.
( met een transistor kan je slechts een paar mV onvervormd gebruiken, met de vactrol , afhankelijk van de gain van de schakelng , tot vele volts.

ik ben verder geen electro-technicus, dus nog wat vragen:

zou mooi zijn als je inplaats van welke potmeter ook, een vactrol kon plaatsen. maar hoe zit dat dan met de max/min weerstand van de vactrol? hoe ver reikt die normaal? pots zie ik vaak van 1 K tot 500 K..heb je ook vactrols van al die waarden?

en hoe werkt voorspanning? bedoel je dat de variablee spanning niet van 0 tot 5 moet lopen, maar bijvoorbeeld van 1,4 tot 6,4?

:stupid

leddrive.jpg

zoiets..
stel de trimmer zo af dat de led net niet brand ( bij een vactrol gewoon afregelen tot de gewenste start weerstand.)

transistor is een bc547c

voedingsspanning, alles tussen de 5 en 12 volt positief.
voor de niet schema lezers,.. de ¨bovenkant van de trimmer zit alleen aan de +, dus niet aan de basis, is slechts een kruising.
het knooppunt van de 3 weerstanden , die zitten wel aan mekaar.

filter componenten

filter componenten

hoi mensen, ik ben helemaal niet vertrouwt met de namen van de elektrische componenten en hun functie. Kan iemand deze aub een beetje verduidelijken zodat ik ook instaat ben deze filter te assembleren.
groetjes Nigel:doei:

Niet de beste update, maar heb nu net voor m'n vertrek uit Afghanistan (vrijdag weer thuis :z) 2 medische doosjes te pakken gekregen incl. rood kruis sticker :P

Hier ga ik proberen m'n TMK en filter in te bouwen :) en de andere twee in een rack

e6fa_1.JPG

Mooi geluid die filter!

Ik heb alleen nog even een vraag over de potmeters. Alles volgens het schema van Demian aangesloten. Hierbij heb ik de nummers bij de potmeters als volgt aangesloten (potmeter van boven gezien, pootjes aan de onderkant):

Code:
 _____
/     \
|  O  |
\_____/
 | | |
 1 2 3

Klopt dit? Dit is natuurlijk van belang bij het aansluiten van de logaritmische potmeter.

Op de eerste pagina van dit thread staat dat de potmeter van 220k de cut-off is en de 5k de resonance. Wanneer ik de 5k potmeter echter helemaal naar links draai, dan doet de 220k (ik heb trouwens 100 gebruikt, dat kan gewoon las ik ergens) amper wat. Wanneer ik de 5k potmeter helemaal naar rechtsdraai en de 220k helemaal links, dan ontstaat er een schreeuwende resonance als ik de 220k langszaam opendraai naar rechts. Zie hier mijn verwarring :)

Mijn vraag is nu: klopt het nu allemaal (aanlsuiten pots vs nummers en welke pot de resonance is)?

By the way: ik heb een analoge filter op mijn DSI Tetra, dus aan de hand van het spelen met dit ding vond ik de respons van deze filter nogal vreemd. Wil niet zeggen dat ik het geluid niet tof vind ;)

eehhhh....paar keer gelezen, maar ik denk dat het klopt .....:D

Je kunt testen wat de cutoff is,
als je met 1 pot tegen het oscilleren aan zit , en als je aan de ander draait en het blijft nog steeds tegen het oscilleren.....dat is de cutoff ;)

Het bereik van alles, is een beetje een bitch.
De waarde van de componenten zijn zo gekozen dat het met veel npn transistoren werkt .
Het kan dus wezen dat de gelijkloop van de potmeters dan niet optimaal zijn.
Gewoon accepteren dat dit zo is .... en blij wezen dat je met weinig en goedkope componenten een grappig filter hebt gemaakt ;)

Back