[DIY] Hilltree filter met schakelbare smerigheid

Ik weet het: oefening baart kunst. Maar toch heb ik drie vragen:
1. Zou je bij dit filter extreme feedback kunnen creëren door de output via een pot naar de input te sturen?
2. Heeft het zin om veel verschillende soorten smerigheidscondensators te gebruiken (mica, keramisch, elco, bipolaire elco, mkt, greenie, orange drop, etc)? Verschillen deze in klank?
3. Zijn verschillende smerigheidscondensators apart schakelbaar te maken? D.w.z. 1 aan, of 1 en 3 aan, of geen aan bijvoorbeeld. Dit kan niet zomaar want parallelle condensatoren werken als een grote (waarden optellen).

Toine

totaal offtopic, maar zo'n griet met schakelbare smerigheid, dat zou ook vet zijn

totaal offtopic, maar zo'n griet met schakelbare smerigheid, dat zou ook vet zijn

Klinkt ideaal maar ja je kent vrouwen....de schakelaar gaat altijd om als je het niet kan gebruiken...

1. Zou je bij dit filter extreme feedback kunnen creëren door de output via een pot naar de input te sturen?
Ja hoor, dat kan , maar is erg instabiel en zelfs erg grote potmeters [1meg en hoger] hebben nog invloed op het geluid, misschien met een schakelaartje er tussen?
2. Heeft het zin om veel verschillende soorten smerigheidscondensators te gebruiken (mica, keramisch, elco, bipolaire elco, mkt, greenie, orange drop, etc)? Verschillen deze in klank?
Het is meer de curve van de condensator wie invloed heeft dan het type. Normaal heeft de waarde van de condensator invloed op het geluid dus een 1u is baslastiger dan een 0.1u [deze klinkt dus hoger] , maar je wilt dus de waarden tussen 0 en de waarde beinvloeden....probeer het eens, elke condensator klinkt anders.
3. Zijn verschillende smerigheidscondensators apart schakelbaar te maken? D.w.z. 1 aan, of 1 en 3 aan, of geen aan bijvoorbeeld. Dit kan niet zomaar want parallelle condensatoren werken als een grote (waarden optellen).
Eigenlijk dus hetzelfde verhaal als hierboven.

ik weet niet of het echt werkt, maar het zou mogelijk zijn om een variabele condensator te maken.
dat lijkt me wel heel erg mooi voor een DIY filter: een pot inplaats van een schakelaar met 6 standen:

http://thesquarewaveparade.com/images/MIMEO.jpg

en ook:

Attachments

• Fake_Variable_Capacitors.gif
    Fake_Variable_Capacitors.gif
    3,7 KB · Bekeken: 174
Idee is leuk...maar het werkt niet [echt niet ;)]
Je varieert namelijk niet de capaciteit maar de effectieve waarde van de condensator.
De capaciteit blijft namelijk hetzelfde.
Ook al eens getest met een variabele condensator die in de radio techniek gebruikt word , deze zitten alleen in de pFarad , dus ook niet geschikt.

jammer jammer.....ik verwachtte al zoiets....

en ook nog de beste wensen wegens jezelf! :biertje:

De methode die ik gebruikt heb is een draaischakelaar met 12 standen vol condensatoren solderen, van 10nF tot 4,7uF. Dit komt vrij dicht bij een volwaardige pot voor de 'smerigheid'.

De methode die ik gebruikt heb is een draaischakelaar met 12 standen vol condensatoren solderen, van 10nF tot 4,7uF. Dit komt vrij dicht bij een volwaardige pot voor de 'smerigheid'.
Deze methode gebruik ik dus ook.Alleen waardes rond de 1nF en eentje eronder ,voor de coole ringmodulator achtige geluidjes gebruik ik dan weer

Klein beginnersvraagje: als ik de Fuzz en filter zou combineren in één kast en met 1 enkele batterij, wat verandert er dan? Ik heb de veranderingen aangeduid die nodig zouden zijn (rood = stroom, groen = audio). Is dit voldoende?

Attachments

• Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    38,4 KB · Bekeken: 147
Klein beginnersvraagje: als ik de Fuzz en filter zou combineren in één kast en met 1 enkele batterij, wat verandert er dan? Ik heb de veranderingen aangeduid die nodig zouden zijn (rood = stroom, groen = audio). Is dit voldoende?

Ja. Alleen hoef je de massa maar 1 keer door te verbinden, want die is overal massa.

Bij een vactrol wordt de weerstand veranderd als de spanning hoger wordt. 1 pootje is +, 1 is -, en tussen de andere twee zit de weerstand. Dit kun je ook zelf maken met een LED en een LDR (en eventueel het schema van j.baars een paar pagina's terug).

Dat zit nog best eenvoudig in elkaar :)

Enig advies voor het uitproberen van verschillende condensators en transistors? (zelfde waarden, andere merken). Wat is zoal de moeite om uit te proberen? Misschien dat er al verschil is met een BC547 die in Japan gemaakt is.

Ik zou verder twee verschillende merken condensators uittesten (Panasonic en Sanyo). Maar ik weet het niet, is dat eigenlijk wel de moeite?

Transistor is eigenlijk een gewoon versterker trapje.
Hier mee te experimenteren geeft dus bij germanium types wat meer oversturing ...maar ook minder versterking.
High gain npn types versterken weer veel, maar zijn ook weer cleaner.

Condensatoren zijn subtieler tussen dezelfde waarden , maar verschillende types.
Het is vaak meer de capaciteit curve wat hoorbaar is .
Natuurlijk is een andere waarde dramatischer in het effect.
Wil je meer echte variatie...plaats eens een germanium diode in serie met een filter condensator.
Of 2 stuks in tegenpool.

p.s: ik heb het orginele gitaar-pedaal-effect al jaren in mijn bezit.
Ik zie een vreemde vierpolige voedingsconnector, is dit het schema van een Mutron III?

Back