het creeeren van de oude gabber sounds

bastardsunited

criticus maximus
ik vroeg me af wat de gebruikelijke constructies waren voor het maken van die echte gabber-kick. Ook die vette gabber-leads. Niet dat ik momenteel op een gabber-revival zit te wachten, maar ik gebruik dit soort geluiden vaak. Bovendien heb ik zo mijn eigen methodes, maar ik was benieuwd wat de mensen hier voor ideeen hebben.

groet, en check vooral http://www.bastardsunited.com

kort, krachtig, maar waar lunor :D
wat ik ook vaak, nouja vaak, de keren dat ik gabbermuziek hoor, hoor, is een kik door de hipassfilter en dan een echo op 1/8 beat. Wat betreft de leads, ik dacht dat zaagtanden met smerige valse lfo's op de pitch het wel goed doen :W
succes, mauriZe

Standaard HC synth is een zaagtand of beter nog pulse met snelle PW modulatie, snelle pitch modulatie en een envelope over de pitch met een korte nauwelijks hoorbare attack en een wat langere decay. Veel chorus en/of unison er bij. Thriiiiiillseeeeeekaaaaaah!!

Standaard HC kick is een 909 kick met veel attack, korte decay en hoge pitch. Daar filter je het laag uit, distort het, draait er midden bij, distort het nogmaals en klaar.

Sample een griezel/actiefilm naar keuze en na de oneliner komt de bas.

ok, jullie zijn vrij duidelijk, nog bekende hardware of sample alternatieven? ik heb zelf een rs7000 en microkorg als belangrijkste geluidsbronnen. dus geen tr 909 en geen juno. En nee, ik ga geen thunderdome 46 uit de grond stampen, lijkt me een vrij overbodige bezigheid ;)

Origineel geplaatst door bastardsunited
ok, jullie zijn vrij duidelijk, nog bekende hardware of sample alternatieven? ik heb zelf een rs7000 en microkorg als belangrijkste geluidsbronnen. dus geen tr 909 en geen juno. En nee, ik ga geen thunderdome 46 uit de grond stampen, lijkt me een vrij overbodige bezigheid ;)

Tja de MS-2000 is vrij populair onder HC producers de laatste tijd, lijkt me wel dat je daarmee uit de voeten moet kunnen dus!

vroeger had ik een programma , "stomper" , kon je je eigen HC kicks mee maken, ik probeer het vaak , en het lukt ook aardig maar de echte HC kick heeft een natuurlijke decay die ik bij "gewone" HC kicks niet echt hoor, en ik heb dus geen drumstation. Software-matig dan misschien? Rebirth over zijn toeren blazen?

vroeger had ik een programma , "stomper" , kon je je eigen HC kicks mee maken, ik probeer het vaak , en het lukt ook aardig maar de echte HC kick heeft een natuurlijke decay die ik bij "gewone" HC kicks niet echt hoor, en ik heb dus geen drumstation. Software-matig dan misschien? Rebirth over zijn toeren blazen?

De microkorg heeft toch distortion? Daar moet het makkelijk mee lukken.

Op de site van Sound on Sound staan een heleboel tutorials over het creeeren van drumklanken.
Synthesizing Drums: The Bass Drum.
Practical Bass Drum Synthesis.

Pak een 909 kick en behandel hem zoals ik het boven beschreven heb in een wave editor naar keuze.

Beter nog is een proggie als http://www.buzztracker.com te gebruiken.

Ik krijg het idee dat we hier veel late-gabbers hebben. Hardcore/gabber is
en was toch meer dan alleen de juno's.
Ik zou gewoon beginnen bij het luisteren naar oldskoolplaten als je echt
intressante sounds wil die niet alleen standaard juno zijn.

Origineel geplaatst door 20hz
Ik krijg het idee dat we hier veel late-gabbers hebben. Hardcore/gabber is
en was toch meer dan alleen de juno's.
Ik zou gewoon beginnen bij het luisteren naar oldskoolplaten als je echt
intressante sounds wil die niet alleen standaard juno zijn.

Tja als de topicstarter zegt hey ik vind de sound zoals die en die plaat/label/artiest goed hoe zou ie dat doen dan waren we al wat dichterbij het einddoel.

Met een MicroKorg kun je echt uitstekende hardcore sounds maken, gebruik oscillator sync, DCO pitch modulatie met envelopes en LFO's, attack op 0 draaien, release op 0 raggen met die hap.

Dat je standaard antwoorden krijgt op een standaard vraag is toch niet zo vreemd?

Hey bastardsunited,

Wat ik me eigenlijk afvraag is: Wat voor muziek ga je maken met gabbersounds? Ik ben eigenlijk wel benieuwd, aangezien je gabber zelf niks aan vind.

Maar voor de gabber-zaag geluiden moet je toch echt een Alpha Juno hebben. Dat apparaat is echt onverslaanbaar daarin 8)
Je kan hem trouwens ook goed gebruiken voor "gewone" geluiden ;)

ik heb zeker geen hekel aan gabber, vind het zelfs wel z'n charmes hebben. Maar goed een beetje een te uitgemolken formule. ik ben wel een grote fan van het soort geluid, mijn vraag was misschien een beetje voor de hand liggend, maar ik was benieuwd of men nog interessante visies had.

Ik maak zelf digitall hardcore. een mix van gabber, drum'n bass, hiphop , gitaar en alles wat maar een beetje energiek is.
Momenteel nogal in de aandacht vanwege onze deelname aan de finale van de grote prijs van Nederland. Als je geinteresseerd bent, check dan vooral ff http://www.bastardsunited.com

groeten,

Als je veel moneyz hebt voor die hoover soundz : Jupiter-8 of 6 ...
Die gaan wel iets verder terug dan de gabber, denk aan de hard-core en rave van helemaal begin jaren '90...
Natuurlijk is het in mijn mening wel wat verspilling als je een toestel aanschaft om er maar 1 soort klank mee te produceren. Dan denk dat samples je iets voordeliger uitkomen. Er zijn trouwens genoeg sample-cd's met die sounds.

ik heb zeker geen hekel aan gabber, vind het zelfs wel z'n charmes hebben. Maar goed een beetje een te uitgemolken formule. ik ben wel een grote fan van het soort geluid, mijn vraag was misschien een beetje voor de hand liggend, maar ik was benieuwd of men nog interessante visies had.

Ik maak zelf digitall hardcore. een mix van gabber, drum'n bass, hiphop , gitaar en alles wat maar een beetje energiek is.
Momenteel nogal in de aandacht vanwege onze deelname aan de finale van de grote prijs van Nederland. Als je geinteresseerd bent, check dan vooral ff http://www.bastardsunited.com

groeten,

Noem eens wat namen. Dan kan ik ook gerichter antwoord geven weer. Er zit nogal een verschil tussen Da Tekno Warriors en D.O.A. bijvoorbeeld.

Een nordlead is zeer geschikt voor gabbersounds. Lekker rauw, beetje distortion, tikkeltje reverb, gedetunede ossieleetors en je bent heel aardig op weg.

De juno is echt niet de enige scheurbak die er is.

Een waldorf pulse bijv. is ook zeer geschikt voor het maken van rauwe leads. Pitchmodulatie, nog wat portamento en ook die bak brult hoor !

Die gast heeft een MicroKorg, meer heeft ie niet nodig, dat weet ik zeker.

Back