realtime effecten op bv. zang in cubase

screech powers

Stamgast
hoe krijg ik in realtime mijn vst effect te horen in een testje over bv. zang??

ik wil het effect dat ik op een kanaal heb staan gewoon kunnen horen voor dat ik het in zing en op neem.
het is niet mijn monitor knopje en ik heb het forum ook al afgezocht..

insert channel oid... wat is het??

dank!!

[ik heb cubase 4]

De vst effect zet je inderdaad op de insert op de audio track. Je kunt gewoon opnemen met de effect op insert omdat het effect niet wordt opgenomen. De effect wordt pas bij het exporteren (audio mixdown) toegevoegd door Cubase 4.

Toch moet het 't "monitor" knopje zijn, dat is de enige manier voorzover ik weet.

Heb je ook de volume-instellingen van je geluidskaart gechecked? volgens mij moest ik daar e.e.a. veranderen, dat je je line-in input ook hoort op de output.. dacht ik. (kijk uit voor feedback hehe)

En natuurlijk op het audio-spoor wel de goede output selecteren ook. Maar ik weet geen andere manier dan het monitor knopje.

Wel even opletten voor latency ... je zang door Cubase en effecten naar de monitors en je zit wel met een paar miliseconden minimale latency. Dat kan be-be-be-hoorlijk lastig zijn als je jezelf met vetragin hoort. Wat voor effect gebruik je dat real-time monitoring nodig heeft? Misschien de moeite om eens naar een hardware oplossing te kijken ??? Dan heb je geen latency problemen en direct monitoren gaat ook zonder problemen.

dank voor de reacties, dit wist ik allemaal wel en heb ik ook gedaan maar ik hoor nog steeds niet het effect mét stem terwijl ik zing. los van het feit of ik aan het recorden ben.

ik zat vannacht met een maat van me met antaris autotune te spelen en ik wilde eigenlijk wel meteen horen hoe het zou gaan klinken zonder eerst iets te moeten opnemen, inzingen en dan pas te kunnen horen..

volgens mij wat sander02 zegt, het monitoringknopje gebruiken. zit er niet ergens een functie als "input monitor" on/off? ben niet bekend met cubase maar het moet gewoon kunnen dat je input > plugin > output gebruikt én hoort, of je nou opneemt of niet. ik dacht dat je rode en oranje bolletje aan moest zetten, maar dat was in cubase2.

Check in Devices - VST audio system - XX Audio Asio , OF DAAR DE CHECKBOX Direct Monitoring UIT STAAT.

Gewoon de juiste input selecteren op het kanaal en dan het speakertje aanzetten zou voldoende moeten zijn.
Bij Cubase 4 werkt dit in ieder geval wel zo, ik gebruik namelijk audio tracks om instrumenten op binnen te laten komen.

Volgens mij moet je gewoon het desgewenste effect "inserten" op de door jouw gebruikte input channel. Dan neem dus ook dit effect op. Wel inderdaad ff het speakertje aanzetten op het audio kanaal alwaar de input heen geroute is zodat je de input kan horen.

Volgens mij moet het ook gewoon kunnen met send en return. Met insert krijg je in principe een full-wet effect, of je moet daar de mixverhouding instellen. Bij send en return moet je wel bij het send channel de gewenste hoeveelheid send instellen. Die staat standaard op nul, en dan hoor je idd niets.
Dus een FX track aanmaken en ZOWEL in de vocal track als ook in de FX track het monitoring knopje aanzetten. Dan zou het toch echt moeten werken.

Of: check your manual (om niet bot te zeggen: RTFM)

Kan allemaal wel en staat wel ergens in de FM maar let wel dat je latency en terugkoppeling zeker bij zang behoorlijk lastig kan zijn. Ik weet niet hoe goed je installatie is maar met de ASIO drivers en de processing latency van het effect kan de timing zo verschillen dat het storend wordt en zelfs onmogelijk om te blijven doorzingen met de verlate monitoring in je oren. De enige vocal effects die ik heb zien werken waren outboard, voor je de DAW ingaat dus. In dat geval even naar een goede voice processor kijken, duur maar geeft je wel onmiddelijk resultaat en geen vertraging.

Back