S5000 USB problemen?

Nap

Nieuwkomer
Ik heb nu inmiddels een jaar een Akai S5000 met SCSI en USB, en op zich bevalt deze prima.

Echter, ik heb regelmatig problemen met Ak.sys die de USB verbinding naar de PC verliest en de volgende error geeft: 'USB Cable may be unplugged?' Dit gebeurde onder Windows XP op mijn vorige PC en nu ook onder Vista. Ik heb het idee dat dit probleem vaker voorkomt de laatste tijd, maar dit kan ook komen omdat ik de sampler nu veel meer gebruik.

Vaak helpt het om de USB kabel los te trekken en opnieuw in te pluggen, of om de S5000 opnieuw op te starten. Echter, als deze vol samples zit heb ik hier niet zo'n zin in omdat ik dan alles weer opnieuw in moet laden.

Inmiddels heb ik de USB kabel al vervangen, maar dit lost het probleem niet op.

Komt iemand dit probleem bekend voor en heeft iemand een briljant idee? Een nieuw USB bordje installeren wordt een moeilijk verhaal denk ik.

Het wordt veroorzaakt door time-outs op de usb-bus en kan verschillende oorzaken hebben. De meest bekende is als je dingen op de Akai doet (waaronder afspelen) terwijl hij een usb-transfer aan het doen is. Daarnaast schijnt de Akai ook usb-hubs niet zo fijn te vinden.

De Akai geeft voorrang op de processors aan geluid afspelen, dus de usb gaat dan even "on hold", wat Windows ziet als een time-out.

OK bedankt. Misschien moet ik mezelf aanleren om ak.sys te quitten zodra ik klaar ben en alleen op te starten als ik ergens wat wil veranderen. Ik gebruik ak.sys vooral om programma's te maken (keymapping vooral) en samples te transferren, wat betreft multi's maken enzo gebruik ik net zo lief de frontend.

Nee, het gebeurt meestal als ak.sys op de achtergrond aan staat, en dat ik het dan naar voren haal om iets te editen. Op dat moment krijg ik zo'n 'usb cable not connected' melding. Als ik ak.sys op de achtergrond heb draaien zonder dat ik het gebruik heb ik de melding nooit gekregen.

Back