Groovebox

shroompy

Nieuwkomer
hallo iedereen ik ben een newb op gebied van hardware en ik kom hier met de vraag welke groovebox ik zou aanschaffen als ik een beetje core/tekno/acid achtige toestanden wil maken. had al gehoord van de mc 505 eerst wat te leren kenne en die dan later combineren met de yamaha rs7000.
ik heb wel wat beats gemaakt met reason en FL studio maar altijd liggen klikken is niet mijn ding ik wil iets om op te tokkelen :P.

mijn budget ligt van 500 tot 700 euro.
gz shroompy

Als je dan toch voor een groovebox gaat zou ik wel voor een Roland gaan. Zelf heb ik de MC303 en die gaat wegens sentiment niet eens de deur uit.Heb ook een EM1 gehad maar die qua editten enzo nogal beperkt in mijn ogen.
Een vriend van me heeft een MC505 en ik vind dat wel een geinig bakkie helemaal om mee te beginnen. En daarbij kan je ze redelijk goedkoop 2e hands krijgen. succes.

Die Korg Electribes EMX/ESX zijn ook leuk

Dit.

De interface van de Electribes (de EMX en de ESX) is briljant - snel te leren en makkelijk te gebruiken.

De electribes zijn niet de meest geavanceerde uitgebreide boxjes,
maar aan de andere kant zijn ze niet duur en zo fijn in gebruik dat je er jaren mee bezig kunt blijven.
Ik zou die van mij voor geen goud weg doen.

De Commandstations van EMU zijn ook erg okay.. een van de weinige grooveboxen die je qua sounds kan uitbreiden met nieuwe ROM soundsets....
Standaard met 6 ouputs en een 128 voice 4 layers synth engine...

rs7000 :okdan:
Times 2: RS7000 :okdan:

Keuze tussen de MC-505 en de RS7000 moet je niet eens overwegen: gewoon de RS in dat geval.
Heb ze allebei (gehad in 't geval van MC-505) en de RS is fijner, strakker en uitgebreider (sampler aan boord!!!!!)
MC is leuk, maar RS kun je gewoon meer mee en blijft een stukkie strakker meelopen qua timing.

Times 2: RS7000 :okdan:

Keuze tussen de MC-505 en de RS7000 moet je niet eens overwegen: gewoon de RS in dat geval.
Heb ze allebei (gehad in 't geval van MC-505) en de RS is fijner, strakker en uitgebreider (sampler aan boord!!!!!)
MC is leuk, maar RS kun je gewoon meer mee en blijft een stukkie strakker meelopen qua timing.

Oneerlijke vergelijking als je nagaat dat je een MC-505 voor 250 of minder op de kop kunt tikken. Een MC-909 daarentegen zit wel in een vergelijkbare prijsklasse en heeft ook een sampler.

Ik heb zelf alleen een rm1x (voorloper van rs-7000) en mc-505 gehad en qua grooveboxing vond ik door de megamix functie de mc-505 geschikter. Zodra meer apparatuur moet worden aangesloten en de groovebox alleen als sequencer wordt gebruikt heb je denk ik meer aan een rm1x.

Ik heb ooit nog 3000 gulden voor de mc-505 betaald, maar om te beginnen is het wel een geinig bakkie, maar ben toch niet echt kapot van het geluid...

Ik mis de warmte in de geluiden....

Daarbij is het display nogal een gevoelig puntje bij de mc-505... Vertoont snel kuren...

Oneerlijke vergelijking als je nagaat dat je een MC-505 voor 250 of minder op de kop kunt tikken. ....

Klopt uiteraard, maar dat waren de 2 bakkies die hij opnoemde, dus ja.. ;)

ikzelf heb ook nog een vraagske...
ik zit te twijfelen tussen de mc-808 of mc-909 om aan te schaffen.
nu heb ik zelf jaaaaaren een mc-505 gehad (gekocht voor maar liefst 2500 gulden) en een vriend van me had destijds de rm1x....

nu vond ik de klanken van de 505 destijds veel beter dan die van de yamaha en de roland interface heb ik me zo aangeleerd dat ik die toen maar ook nu nog super handig vindt ....

dat de sequencer niet super strak liep is mij nooit opgevallen maar moet ik toegeven dat ik destijds niet veel gewend was :P

ook heb ik de 307 en 909 al wel eens gebruikt en ermee werken is vrijwel t zelfde als de 505... dus voor mij zoiezo een roland (korg electribes zijn ook grappig, maar toch niet helemaal mijn ding)

maar nu komt mijn vraag..... welke neem ik dan.... 808 of 909...

ik meen me te herinneren van de 909 dat je samples dmv die variphrase technologie heel makkelijk kon strechen..... maar dat je ook de samples als een instrument kunt bespelen (toonhoogtes) zoals op een traditionele 19" sampler.... DAT is heel belangrijk voor me.... dat ik niet persee met de interne geluiden hoef te werken....

VRAAG: kan de 808 dat ook????

en dan de andere vraag.... de 909 is meer hands on dan de 808 aan t aantal knoppen te zien..... maar heeft niet die mooie faders..... wat zou practischer zijn qua live gebruik... niet terug springende waardes of geen menu-werk....

verder heeft de 808 volgens mij betere specs dan de 909.... toch?

wat zouden jullie doen en waarom!? alvast bedankt

k heb ook voor de keuze tussen een nieuwe MC-808 of een tweedehands MC-909 gestaan.
Bij mij is het de MC-808 geworden.

De MC-808 en 909 hebben beiden geen variphrase aan boord.
De sampler van de MC-808 is vooral geschikt voor phrasesamples. Het gebruik van 'mulitsamples' is beperkt, maar naar mijn mening niet onbruikbaar. Het vraagt wel wat creativiteit, maar als het erom gaat je samples als gestemd instrument te kunnen gebruiken lijken mij beide MC's niet de meest voor de hand liggende keuze.
Nogmaals, het is wel mogelijk (met beperkingen) en ik gebruik de 808 ook wel op die manier, maar ik heb 'em niet primair gekocht vanwege z'n multisample capaciteiten.

Wat betreft de controle over klanken. Ik denk dat dat op de 909 wat makkelijker werkt met de knoppen dan op de 808 met de schuiven.
Ik gebruik de faders eigenlijk alleen voor mixen en panning. Voor de synthparameters gebruik ik m'n controller of de software.

Twee van de redenen voor mij om de 808 boven de 909 te verkiezen waren de capaciteit van de geheugenuitbreiding en het opslagmedium. De 909 gebruikt SmartMedia die een maximale capaciteit van 128mb hebben en bovendien slecht verkrijgbaar zijn. De 808 gebruikt CompactFlash kaartjes die overal verkrijgbaar zijn en relatief goedkoop.

groet,

Tom

hey tom, bedankt voor je reply.

sommige sites zeggen dat er een versimpelde variphrase in de 909 zit... maar op rolands site vindt ik er niets over?!

wat lijkt jouw wel een goed instrument om samples als gestemde instrumenten te gebruiken dan.... en dat in een "groovebox" achtige verpakking.... want heb een emu esi die dat keurig doet maar is zo onhandig voor life gebruik.

en als t de 909 of 808 word, welke zou je verkiezen voor live gebruik?
ps: kon de 909 niet van die kaarten aan om extra geluiden te laden? en kan de 808 dat ook????

mijn voorkeur gaat opdit moment uit naar de 808, maar dat scherm van de 909 vindt ik ook wel erg handig denk ik.... of gewoon een laptop aan je 808 hangen?

Laatst gewijzigd:
De 808 slikt geen SRX kaartjes, dit in tegenstelling tot de 909. Hoe belangrijk je dat vindt is aan jou, maar ik begreep dat je de interne syntheingine sowieso niet zo belangrijk vond.

Ik weet niet of er grooveboxen zijn die de smaplemogelijkheden bieden die jij zoekt. Misschien dat de bezitters van de eerder genoemde RS-7000 je daar meer over kunnen zeggen.

Wat betreft live. Ik werk alleen in m'n hok en nooit live, dus in dat opzicht kan ik je ook al niet echt behulpzaam zijn. Ik kan me echter voorstellen dat de motorfaders van de MC-808 in een live situatie erg handig kunnen zijn.
Met de faders kun je de mix- en paninstellingen wijzigen en een aantal synthparameters (filter, envelope, LFO, effecten). Je ziet als je een functiereeks selecteert meteen de actuele instellingen en dat lijkt me live erg handig. De faderfuncties werken echter wel in 'lagen', daar waar je in de 909 gewoon één functie onder een knop hebt.
Het is maar net waar je voorkeur ligt denk ik.

Wat mij geholpen heeft is het lezen van de handleidingen van beide apparaten.

groet,

Tom

Ik kan de RS7000 van harte aanbevelen. Ben ooit begonnen met een Rm1x maar die klinkt erg wollig en dof. Toen heb ik ook een MC505 gehad maar die interface was gewoon niet mijn ding. Daarna heb ik een Rs7000 gescoord, tot op de dag van vandaag zonder spijt.
Een Rs7000 biedt veel diepgang, vet relaxte sequencer, groot overzichtelijk scherm, en een sampler. Nadeel tov. bijvoorbeeld de korg's is dat je niet zonder stilte kunt switchen tussen userpatterns. In de praktijk betekent dat dat je met één rs7000 nooit een complete (lange) liveset kunt doen.

Bij de MC-808 zijn er toch een aantal dingen die me tegenvallen:

- De faders zijn laawaaierig. Bij het (automatisch) verschuiven maken ze klikgeluiden.

- Je kan niet alle parameters op het toestel zelf bedienen. Alleen de basis. Voor je geluiden
echt te bewerken heb je een computer nodig.

- Het display is te klein en niet zo heel duidelijk.

- Ik vind de paterns die er standaard in zitten niet zo heel goed (maar dat is een kwestie van smaak).

Voor de rest is het een redelijk goed toestel.

Back