wegwijs in het doolhof

kriske78

Ingeburgerd
Ik heb momenteel een Roland Juno-G.
Nu vind ik dit ding te ingewikkeld: teveel menu's en mogelijkheden. Ik geraak er niet wijs uit.

Ik ben eigenlijk gitarist en ik zoek een synth waarmee ik leuke basslijnen en ritmes mee kan maken, evenals wat synth geluiden (echt zelf sounds maken moet ie niet kunnen, maar het geluid wat kunnen bijregelen is wel gewenst) en ook samplegeluiden (rompler: piano, brass)

Ook moet ie minstens 3 en max 5 octaven hebben, een sequencer en arpegiator.

En hij moet ook eenvoudig in gebruik zijn.

Budget: nieuwprijs max 1000 euro. Of een ouder model dat enkel tweedehands te krijgen is , is ook goed, maar dan max 500 euro tweedehands.

Alvast bedankt voor jullie suggesties!!!

Klinkt wel alsof je een rompler zoekt. Misschien is het slim om gewoon eens een middagje bij een winkel waar ze veel modellen hebben staan wat verschillende merken en modellen uit te proberen. Dan kun je zelf bepalen wat je handig vind werken. Naast Roland hebben ook Yamaha en Korg goede workstations/ romplers. Kan bijvoorbeeld goed bij Feedback.

Hey Hazes, bedankt.
Heb je een paar concrete tips.
Want in een winkel staan al gauw 20 of 30 synths. En om die nou allemaal te testen....
En op de verkoper wil ik niet afgaan, hij is een verkoper en daar is de objectiviteit soms zoek.

Ik vrees dat je een keuze zult moeten maken: menuutjes accepteren, of minder eisen. Want:
... leuke basslijnen ... ritmes ...wat synth geluiden ... samplegeluiden (rompler: piano, brass) ... minstens 3 en max 5 octaven ... sequencer ... arpegiator
...impliceert:
... veel menu's en mogelijkheden ...
...en sluit dus uit:
... eenvoudig in gebruik ...

Het is echt niet anders! Sequencers vind je sowieso zelden buiten romplers, en niet-electronische geluiden (piano, brass) al helemaal niet. En romplers zijn nu eenmaal per definitie zo uitgebreid dat alles er via (subsubsub)menu's gaat.

Wat je wél zou kunnen overwegen, is om wat klein grut aan elkaar te plakken. Een sequencertje, een analoog of VA-synthje met toetsen voor je sythgeluiden en klavier, en een samplertje voor je realistische geluiden. Alles als verkleinwoord, want per stuk hoeft dat helemaal niet duur te zijn en kun je gemakkelijk binnen de 1000 euro blijven. Plus dat je met zulke specifieke apparaten altijd gemakkelijk aan de slag kunt, zonder eerst 250 pagina's handleiding te hoeven lezen. En andere SF-ers kunnen je vast goede voorbeelden per stuk geven... ;)

Thanks Cheimoon.
Dus als ik het goed begrijp is mijn roland juno-g zeker niet onoverkomelijk voor dit alles en is moeilijk een eenvoudiger alternatief.
Vervelend :stupid

Maar ik kan mijn eisen wel wat verminderen ook, want een sequencer heb ik ook op pc, en een rompler is misschien niet de grote noodzaak.

Dus schiet erover: bass + synth + arpegiator +ritmes
Is dit al wat meer haalbaar?

ctk900.jpg

als je de sequencer uit je wensenlijst haalt, kun je vast wel iets vinden. Rompler met een arpeggiator is denk ik een goede zoekrichting. De juno g teveel opties? En met alleen de knoppen van bovenop? Elke synth heeft zo zn eigenaardigheden qua bediening. Kijk ook eens naar yamaha cs1x, kan een hoop en is niet duur.

Nu vind ik dit ding te ingewikkeld: teveel menu's en mogelijkheden. Ik geraak er niet wijs uit.

Ik ben eigenlijk gitarist en ik zoek een synth waarmee ik leuke basslijnen en ritmes mee kan maken, evenals wat synth geluiden (echt zelf sounds maken moet ie niet kunnen, maar het geluid wat kunnen bijregelen is wel gewenst) en ook samplegeluiden (rompler: piano, brass)

Gewoon de manual goed lezen en een hoop tijd insteken. Met alle respect, je kunt niet verwachten dat je alle bovenstaande dingen uit een synth gaat krijgen als je niet bereid bent je er in te verdiepen. En laat je niet intimideren: zo moeilijk is het nu ook allemaal weer niet. Manual erbij, kop koffie/biertje/frisje erbij en een paar avonden studeren.

je zou kunnen kijken naar een keyboard,

met sequencer en een boel geluiden....

bijvoorbeeld een Yamaha Psr s500/700/900

hebben allemaal een sequencer hetzij simpel op de s500

heb je ook al eens aan een mutitrack recorder gedact als opname bron?

boss tascam yamaha roland en korg hebben mooie exemplaren

suc6 met zoeken !

Een synth is per definitie bedoeld om zelf geluiden mee te maken.

Dus als ik er geen eigen geluiden mee wil maken, koop ik beter een keyboard?

Let niet op alle letterlijkheden.

Een geluid bewerken is ook een vorm van geluiden 'maken'. Je hebt op een rompler alleen minder parameters tot je beschikking.

De keuze keyboard of synthesizer moet je zelf maken.

Een rompler ofwel romplayer, waaronder de meeste keyboards ook vallen, vallen waarschijnlijk in je straatje.

Er zijn best wel een aantal synthjes met een fatsoenlijke hoeveelheid samples/geluiden die je kunt nabewerken met een filter en andere zaken, en waarop je ook een in meerdere of mindere mate programmeerbare arpeggiator kunt vinden.

Ik zou dus zoals k hierboven al aangaf eens kijken naar een Yamaha CS1x of een vergelijkbaar alternatief.

Man, jij hebt een Korg koassilator nodig!
Die is de grote van een gitaar pedaaltje, heeft 3 drukknoppen en 1 draaiknop. Heeft wel geen keyboard, maar een touchpad - maar aangezien jij gitarist van oorsprong bent zal dat zeker geen probleem zijn vermoed ik.

Hij is helemaal niet duur en als hij jou niet aanstaat kan je er zeker iemand anders plezier mee maken. Want deze is super gemakelijk van bediening - een kind van 5 kan ermee overweg.

Ga maar eens naar youtube surfen voor demootjes.

Ook moet ie minstens 3 en max 5 octaven hebben, een sequencer en arpegiator.

Ongelooflijk wat een rare reacties allemaal. Je kan toch op je klompen aanvoelen dat zo'n gast niks aan een Tr 606 heeft. Koassilator ook erg handig als je brass, drums en bass geluidjes wil maken.

Een Roland Juno G is PRECIES wat jij nodig hebt.

Je moet er wel een beetje moeite voor doen, niks komt vanzelf aanwaaien.

lees dit anders eerst eens door
http://www.soundonsound.com/sos/nov06/articles/junog.htm

Edit: ok kennelijk een winkje over het hoofd gezien, inderdaad lachen.

als ik alles eens optel, heb ik toch gewoon mijn juno G nodig. Maar ik moet er wat tijd en energie insteken om dat ding te leren kennen.
Fantastisch:mega:, een topic openen om te concluderen dat het topic uiteindelijk opbrengt dat ik mijn perfecte synth al heb:o:

Allemaal bedankt voor jullie (soms) uiteenlopend advies!

Een Juno-G is wel een synthesizer, maar met het synthesis-aspect heb je over het algemeen niks tot weinig te maken. Je kunt gewoon door de presets heenspringen. De kwaliteit van (realistische) geluiden op de CS1x is minder goed dan die op de Juno-G.

Het enige wat 'ie niet echt heeft zijn ingebouwde ritmes, maar da's dan ook specifiek iets voor (home/arranger)-keyboards. Die laten je echter weer niet al te veel met het geluid doen.

De pijn zit bij deze apparaten vooral in het sequence-gedeelte. Daar kom je met menu's in aanraking omdat het scherm van het ding gewoon te klein is, en omdat je geen muis en toetsenbord hebt. Wil je een achteraf ingespeelde track dus bijvoorbeeld strak trekken met quantizing, dan moet je weten welke track, en van welke maat tot welke maat. Een groter scherm is dan comfortabeler, maar dat gaat in prijs keihard omhoog.

Ik heb nog wat geoefend, maar hij blijft te ingewikkeld.
Ik ga om te beginnen iets eenvoudigs koppen: Microkorg of Korg R3 of zo.

Dus mijn Roland JUNO-G staat te koop of te ruilen.
Wie interesse heeft, stuur me een bericht.

Microkorg en R3 is wel hele andere koek hoor. Verwacht zeker
geen realistische geluiden. Een mooie piano kun je wel vergeten.
Beide korg's zijn gericht op het zelf maken van geluiden, en
bevatten slechts een sumiere arpeggiator (zonder sequencer)
Bovendien hebben ze maar 3 klavieren (brakke toetsjes)
Eigenlijk alles wat je niet zoekt :) Maar misschien wil je ook
wel een nieuwe weg in slaan...

Wellicht kun je overwegen muziek met de PC te maken. Als je
al een redelijke pc hebt koop je er een ASIO geluidskaart bij,
een stukkie software, wat output dingetjes zoals speakers
en klaar is kees. Dan is je Juno sound ook weer zeer goed te
gebruiken dankzij midi recording/playback.

Instap geluidskaart : 150 euro
Goede sequencing software : 100-400 euro
Instap speakers (geen hi-fi) : 200-300 euro
Kabels : appel en een ei

Laatst gewijzigd:
Back