Soundmaster sr88 vraagje

reddread

Muzique Plastique
Ik ben in het bezit van een sound master sr88 drumcomputertje.
Erg lekker bakkie trouwens.
Nu zitten er 2 outputs op voor trig-out namelijk clock en sq.
De clock heb ik al gebruikt om de arp van m'n mono/poly en m'n Ax-60 aan te sturen. werkt prima.

Vraag is nu: wat kan ik met die andere trig-out (sq)?
Ik neem aan dat SQ staat voor sequenser?

wat voor sequenser dan?

Attachments

• DSC01481.jpg
    DSC01481.jpg
    142,7 KB · Bekeken: 87
Afgaande op het plaatje denk ik dat het een trig out is die een pulsje geeft op hetzelfde moment dat de cymbal klinkt. Oftewel een zelfde soort trig out die je op bijvoorbeeld de TR-707 of TR-606 ziet. Handig om ritmisch je arps mee aan te sturen ;)

Het lijkt me dat deze drumcomputer aan bijv. de sequencer van de Roland SH101 kan worden gehangen. Of bijv. de Roland CSQ100 of CSQ600 series van Roland. Daarvoor lijkt me de SQ trigger uitgang gemaakt. Maar staat er niets van in de handleiding of heb je die niet?

Phochos

Dat doet ie dus niet.
De clock-out werkt inderdaad zo, en stuurt de arp van m'n synthjes prima aan maar de SQ-out dus niet.
als ik hier iets inplug hoor ik overigens de cymbal niet meer, dus ik denk inderdaad dat het signaal van de cymbal dan naar de SQ-output gaat, maar waar hij voor dient?

Ik heb mijn SR-88 even aangesloten.
De SQ trigger uit is, zoals al gezegd, de trigger van de cymbal.
De trigger is sterk genoeg om de Doepfer A-154/155 aan te sturen of envelopes te triggeren, ik heb het ook op de Juno-60 uitgeprobeerd en de arp reageerd daar ook prima op. En als je de plug er niet helemaal inzet hoor je en de cymbal en je hebt een trigger uitgang.
Ik heb even heel snel een demotje gemaakt waarbij de arp van de juno word aangestuurd door de SQ uitgang en je blijft de cymbal (open hihat) horen. Het is muzikaal geniaal al zeg ik het zelf.:D

P.S. Wat klinkt die snare mooi. En ik heb de kick van de SR-88 gemod.

Attachments

• Sample01.WAV
    1,4 MB · Bekeken: 83
Ok dan!

nog mahl probieren dan.

Zijn de baterijen nog wel goed?

Nou m'n mono/poly reageert in elk geval niet.
Ik heb wel ontdekt dat met het plugje er half in de cymbal superlang uitklinkt (ruis)

ook leuk;)
Het kan ook zijn dat de SQ plug uitgang niet meer goed is. Als je wel de cymbal hoord, dan moet er een trigger zijn en moet die ook uit de SQ uitgang komen.

Hoe heb je trouwens de Kick mod gedaan?

Ik heb parallel aan een weerstand, een 1K pot met in serie van die pot een 1k weerstand gezet.
De weerstand heb ik gevonden door met m'n vinger over de print te gaan. Hij zit vlakbij de AC adaptor.
Ik heb geen fototoestel, dus ga het proberen te beschrijven:
Heb je de SR-88 open met de AC adaptor bovenaan, dan zit de weerstand er rechts van de AC adaptor.
Helemaal boven aan zie je een lange printbaan, die iets rechts van de AC adaptor naar beneden afbuigd. Je moet het 2e soldeereilandje hebben nadat de printbaan is afgebogen. Het andere printeilandje van de weerstand zit er direct rechts naast.
Ik hoop dat het duidelijk is.

Verder zit er ook nog een sequencer trigger ingang op, zodat de SR-88 met een andere sequencer klok aangestuurd kan worden. Deze mod gebruikt maar 1 minijack input, 1 weerstand, 1 transistor en wat draadjes. Met 1 fototje is het helemaal duidelijk hoe dat presies zit, maar ik heb geen fototoestel. R-ond fototje nodig.

Zijn de baterijen nog wel goed?

Het kan ook zijn dat de SQ plug uitgang niet meer goed is. Als je wel de cymbal hoord, dan moet er een trigger zijn en moet die ook uit de SQ uitgang komen.

Ik heb parallel aan een weerstand, een 1K pot met in serie van die pot een 1k weerstand gezet.
De weerstand heb ik gevonden door met m'n vinger over de print te gaan. Hij zit vlakbij de AC adaptor.
Ik heb geen fototoestel, dus ga het proberen te beschrijven:
Heb je de SR-88 open met de AC adaptor bovenaan, dan zit de weerstand er rechts van de AC adaptor.
Helemaal boven aan zie je een lange printbaan, die iets rechts van de AC adaptor naar beneden afbuigd. Je moet het 2e soldeereilandje hebben nadat de printbaan is afgebogen. Het andere printeilandje van de weerstand zit er direct rechts naast.
Ik hoop dat het duidelijk is.

Verder zit er ook nog een sequencer trigger ingang op, zodat de SR-88 met een andere sequencer klok aangestuurd kan worden. Deze mod gebruikt maar 1 minijack input, 1 weerstand, 1 transistor en wat draadjes. Met 1 fototje is het helemaal duidelijk hoe dat presies zit, maar ik heb geen fototoestel. R-ond fototje nodig.

ik heb ff geen andere batterijen.
Ik durf ook geen universele adapter er op te zetten.
Als je het verkeerde voltage er op zet of de verkeerde polariteit heb je kans dat ie het niet meer doet.

Als je een keer een foto van de mods er op kan zetten maak je me erg blij.
Ik kan wel een beetje solderen maar ben er geen ster in.

ik heb ff geen andere batterijen.
Ik durf ook geen universele adapter er op te zetten.
Als je het verkeerde voltage er op zet of de verkeerde polariteit heb je kans dat ie het niet meer doet.

Ik heb effe zitten zoeken en dit gevonden:
You can run it on batteries (4 x AA) or external 9 volt AC adapter.
Moet wel AC (wisselstroom) zijn geen DC!
Van deze site
Er is ook een blauwe versie van.
beatbox1.jpg

Ik heb effe zitten zoeken en dit gevonden:
Moet wel AC (wisselstroom) zijn geen DC!

Ik zou zweren dat er 9V DC in de mijne ging. Staat me ook niet bij dat er een gelijkrichter in zit. Schakelt hij niet ook direct de batterijen af (behalve naar de geheugehchip) met een schakelaar op de shield van de power-plug?

Ik zou zweren dat er 9V DC in de mijne ging. Staat me ook niet bij dat er een gelijkrichter in zit. Schakelt hij niet ook direct de batterijen af (behalve naar de geheugehchip) met een schakelaar op de shield van de power-plug?
Net effe dat ding helemaal uit elkaar gesloopt:
Er zit idd geen gelijkrichter in. En de batterijen worden uitgeschakeld. Dus geen AC gebruiken!
Wat er dus op de SR-88 zelf staat is dus nogal verwarrend.

Edit: Ik heb nog nooit de adaptor (grappige spelling) gebruikt, omdat het met verkeerde polarizatie kapot kan.

Laatst gewijzigd:
Het lijkt er op dat de blauwe versie geen clock en SQ output heeft, of zie ik dat nu verkeerd???:confused:
Nee, dat zie je goed.
Beter dat wij de grijze versie hebben, is ook mooier.

Er zit ook geen beveiliging voor de 9V DC ingang op, dus wees gewaarschuwd.

Nou m'n mono/poly reageert in elk geval niet.
Ik heb wel ontdekt dat met het plugje er half in de cymbal superlang uitklinkt (ruis)

ook leuk;)
Ik denk dat de Mono/Poly een andere trigger nodig heeft. Ik heb het simpele broertje van de SR-88, alleen presets. Als de batterijen bijna op zijn klinken de hi hat en cymbals niet meer door. Voor brute beguine- en salsaknallen!

Ik heb de SQ-sync output aangsloten op m'n Korg Sigma en daar werkt ie prima op.
Leuk, ipv een puls op elke stap van 16 stappen, kan ik nu de puls programmeren.

Ik krijg waarschijnlijk vandaag een blauwe versie binnen met gekleurde knoppen.
Ik kon het niet laten en kon deze goedkoop krijgen.
Ik ga proberen deze te modden.

Laatst gewijzigd:
Back