Mastering

Alphonse

Boogie!
Hello,

Heb net een master terug gekregen van een groep waar ik heel de lp voor heb gemaakt.

Master is in orde.

Nu het volgende, die mensen vragen nu aan mij om de volgorde te veranderen
en een paar nummers te crossfaden.

Ik gebruik al jaren wavelab als eind stap voor mijn tracks.

Heeft ooit van iemand van u dit gedaan in wavelab???

Ik dacht aan audio montage, maar weet nog niet zeker of dat kan.

Ik heb die master track per track al ingeladen met wavelab op safe mode
om zeker geen kwaliteit te verliezen.

Op de cd staan ze als RIFF file en nu staan ze terug in WAVE.

Anybody tips? trix?

En idd ze hadden dat in de mastering al moeten doen maja.....

Cheers

Alphonse

Wavelab kan waarschijnlijk niet dezelfde kwaliteit bieden als de mastering-studio. Je zal dus kwaliteit verliezen bij het inladen, cross-faden en weer wegschrijven van de tracks. Als ze goede kwaliteit willen behouden, kunnen ze het beter gewoon zo laten en bij de volgende cd eerst alle voorkeuren op een rijtje zetten voordat ze 't laten masteren.

Wavelab wordt toch zeker wel in mastering studio's gebruikt? Als je de originele samplefrequentie en bitdiepte aanhoudt kom je volgens mij een heel eind. En audiomontage is de plek om crossfades te maken zoals je al dacht.

Bericht door een moderator:
Een paar posts verwijderd. Voor degene die het aangaat: Als je niet wilt helpen/ antwoorden, dan kun je er ook voor kiezen om niets te posten :eureka:

hee simpel: laat het doen door diegene die het gemasterd heeft. die kan de benodigde edits en crossfades non-destructive doen, en vervolgens een nieuwe master uitpoepen. ga niet zelf in de master lopen editen...

Ondertussen

Ondertussen

Ik heb er mij niet aan gewaagd om die tracks zo terug aftegeven.
Het is in de mastering studio terug gedaan met mijn 24 bit audio files.

Als ik ze terug moest inladen, dan laad je ze in aan 16 Bit en doe je de crossfades ook aan 16 bit.

Bwaaa dat we dit daadwerkelijk horen weet ik niet.

Anyway,de crossfades en volgorde zijn nu aangepast in de mastering studio.

Iedereen content nu, en bedankt voor reageren.

Last edited by a moderator:
Ik weet niet welke versie van wavelab je gebruikt maar Wavelab is zeker van zeer goede kwaliteit. (ook veel masteringstudio's gebruiken het)

Het moet geen probleem zijn om 24 bit bestanden in te laden. En crossfades maken kan bijzonder eenvoudig. Ik zou je adviseren om je een keer te verdiepen in de Audio montage. Dáár zit namelijk de kracht van wavelab. Je kunt hierin sample nauwkeurig werken en je hebt bijzonder veel mogelijkheden qua editing / processing.

Beetje zonde om het crossfaden door de mastering studio te laten doen terwijl je het zelf in 5 minuten had kunnen doen.

Als je op mijn post doelde, meesha, 't is al 'n hele tijd geleden dat ik met wavelab gewerkt heb en dat was zeker niet de nieuwste versie. Het heeft uiteindelijk alles te maken met hoe er wordt omgegaan met én de hoeveelheid bits. Als dit softwarematig slordig gebeurt, gaat dat ten koste van je dynamiek. Hoe de laatste versie van wavelab hiermee omgaat, weet ik niet, dus misschien heb je gewoon keihard gelijk. :)

Back