fuse
Gepokt en gemazeld
Maar je trucje toepassen kun je wel stapsgewijs uitleggen. Of vind je dat het geheim van de smid?
Het is wel uit te leggen. Net zoals je wel uit kan leggen dat je gehoor kan trainen. Maar in dit geval gaat het om jaren en jaren ervaring en dan wordt het een lang verhaal.
Punt is niet dat je even wat wat knoppen gaat draaien maar door ervaring weet wat het probleem is en op welke manieren je dat op kan lossen. Er is nooit een eenmalige oplossing en elke heeft zo z'n eigen na/voordelen.
Ik heb wel eens gehad dat ik bij een vriend van me even in de studio kwam om hem op weg te helpen met een mix waar hij niet uit kwam. Met een paar plugins en wat knoppen draaien kwam er al redelijk schot in en hij zat met grote ogen te kijken wat ik nou precies aan het doen was. Als ik heel eerlijk mag zijn dan vind het zelf niet zo bijzonder want ik doe het al zo lang dat het voor mij bijna instinctief gebeurd. Het zijn gewoon heel veel trukjes die je kan gebruiken als je kent. En als je de theorie erachter kent dan kan je ook je eigen trukjes gaan bedenken (die zijn toch al vele malen door anderen bedacht en toegepast).
Dus als er al een geheim van een smit is dan is het doorzetten en blijven leren.