dave clarke / red 2 sound, hoe?

wires

defekt instruments
hi,

niet dat ik dit zo nodig na wil doen hoor, maar heb me altijd afgevraagt hoe hij nu precies aan die sound kwam.

I kwam zelf tijdje terug aardig in de buurt met een akkoord van soort e-piano patch uit d110, omlaag gepitched, dan een andere attack van beetje metalic achtig geluid en vervolgens lowpass*filter er overheen en een delay.

Maar er is hier vast wel iemand die precies weet waar 't vandaan komt :D

Hier heb je de track, mocht je niet weten waar ik het over heb
http://www.youtube.com/watch?v=yyFJIVP2tB0

mazzul

Er zit een chicago-achtige patch in de z3ta+ die er erg op lijkt. De naam ontglipt me.

Nou uhh, die klinkt toch niet zoooo goed. Je kan toch veel gavere/warmere pads maken dan deze?

sure geen probleem...

maar vroegah toen werkte ik met trackers en had geen benul van synths. ik was 14 ofzo en toen hoorde ik die red 2. Vond het erg wreed maar geeen IDEE hoe je zo'n sound maakte... daarom vroeg ik 't me af, kwam de track toevallig tegen vandaag.

Er zit een chicago-achtige patch in de z3ta+ die er erg op lijkt. De naam ontglipt me.

thanks, maar ik vroeg me af wat hij zelf had gebruikt. dat moet voor '95 ofzo zijn geweest.. dus denk niet die z3ta+

maar thanks

Als ik het me nog goed kan herinneren had me D70 dat geluid, was het distortion organ patch dacht ik.
Ik heb al jaren geen D70 meer dus kan het niet controleren.

d70, hmm. released in 1990 en LA synth, dat zou 't best wel eens kunnen zijn. (dan moet het dus ook wel uit die d110 zijn te halen) thanks

is de kern van Red 2 niet het gebruik van de ehm Focusrite Red 2? Volgens mij was het eigenlijk zelfs een demotrack voor dat ding die een beetje zn eigen leven is gaan leiden...

is de kern van Red 2 niet het gebruik van de ehm Focusrite Red 2? Volgens mij was het eigenlijk zelfs een demotrack voor dat ding die een beetje zn eigen leven is gaan leiden...

Ja klopt

Volgens mij is dit gewoon een roland juno106 met blok en zaagtand, het filter is niet gekoppeld aan de arsr maar is wel een beetje dicht gedraait. De adrs voor de DCA heeft een heel korte decay en een beetje release...sustain staat uit.
Beetje delay en een phaser en voila.

BTW dit kun je ook met andere synths maken natuurlijk :)

Trouwens...erg coole track en een erg mooi geluid!!!!

oja...'t is natuurlijk een mineur akkoord wat echt kenmerkend is.

Belangrijkste is volgens mij toch echt dat je de sh*t er uit compressed met een dikke comp(en dat is de red2), en kan je met ieder bakje maken die piano...

De Liquid Mix heeft een leuke emu van de red 2 ;)

Dat is zeker zo ik heb regelmatig die dave clark sound met die pianos te pakken automatisch met wat reverb en dikke limiting en Dateq broadcast/D&R pomp en zuig compressie :)

Dat is echt de eerste keer dat ik dat hoor en persoonlijk lijkt het me een beetje onzin aangezien red 2 gewoon zo heet omdat het deel 2 van een drieluik is. De Red 2 is sowieso geen compressor, dat is de Red 3. De Red 1 is een quad mic-pre en Red 2 is een quad 4-band EQ.

(en voor de volledigheid Red 6 = Mono mic-pre, Red 7 = mic=pre de-esser (etc) en Red 8 is een halve Red 1(2 kanalen).)

Maar goed...ik heb het wel vaker fout gehad. :D

Als ik op Focusrite Red 2 + Dave Clarke zoek op google is deze post dan ook het enige dat ik tegenkom over dit verhaal.

Wat ik wel heb gelezen is dat Dave Clarke vaak DJ Mixers gebruikte voor zijn tracks wat een bepaalde specifieke sound op zou leveren. Maar ook daarvan weet ik niet of het klopt.

Laatst gewijzigd:
Dat is zeker zo ik heb regelmatig die dave clark sound met die pianos te pakken automatisch met wat reverb en dikke limiting en Dateq broadcast/D&R pomp en zuig compressie :)

Jij weet er meer van he. :D

Anyway ik heb ooit iets van een vriend van erik van de broek gehoord. Die destijds contact met dave had en dat het een zeer simpele setup zou zijn wat dave gebruikte.

Ik dacht een akai sampler, een dateq mixer en een d&r compressor.En dat was het. Dus gewoon alleen samples en misschien de delay van de akai.

Jammer genoeg kan ik op het moment die toutube niet checken.

Belangrijkste is volgens mij toch echt dat je de sh*t er uit compressed met een dikke comp(en dat is de red2), en kan je met ieder bakje maken die piano...

De Liquid Mix heeft een leuke emu van de red 2 ;)

Dat pompen en zuigen kan je met bijna elke compressor voor elkaar krijgen. Dure compressors staan juist bekend om hun transparantie niet het pompen en zuigen.

En het heeft vooral te maken met de eenvoud. Zolang je het akkoord en de kick lekker elkaar de ruimte geven hoe lekkerder dat pompen en zuigen klinkt.

nou om het nog sterker te vertellen, het maak ook nog niet eens uit voor voor piano (goed of slecht je pakt ) bijna, als het maar op een piano lijkt kom je er al hehe. De 1e de beste werkt meestal al.

lache. Thanks voor alle tips.

"Gewoon" de filters uit een Ensoniq sampler dus...

Geprobeerd om deze chord sound met een v station te benaderen. Lukt prima. 1 zaagtand, een blokgolf een oktaaf eronder. Optioneel is een 3de osc, ook een zaag, een kwint boven osc 1. Kun je zien in de screenshot. Wat je niet ziet is de tape delay plugin. Chord = B, C#, D, F#. Je kunt de B een oktaaf naar onder laten meespelen als baslijn.

Succes, mau

Attachments

• daveclarkius_2.mp3
    710,3 KB · Bekeken: 136
  • vstation_clarke.jpg
    vstation_clarke.jpg
    86,3 KB · Bekeken: 140
Back