Nord Electro - Yamaha MO8 Pianosound

Check eens je midi velocity waardes op je PC als je daar de mogelijkheden voor hebt. Gewoon midi-uit van je MO8 naar een midi in poort op je PC, en iets als Midi-ox gebruiken om je midi datastroom te analyseren. Het zou me niets verbazen als je velocity waarden allemaal aan de lage kant zijn, waardoor je nooit de fellere en helderdere klanken krijgt van full velocity. Verkopen kan altijd nog.

Hmm.. geen idee waar ik dat kan vinden (midi over usb). Staat verder ook niks over in de handleiding. Misschien zou je me wat kunnen uitleggen. Bedankt voor het antwoord iig.

http://www.midiox.com voor midi-ox (gratis en legaal). Je MO8 heeft een mooie usb-to-host connector; download de yamaha mo8 midi driver van hun website, stop een usb kabel tussen je pc en je mo8 en voila. Check eens hoe hard je aan moet slaan voor een velocity va 127 (max) en wat voor waardes je krijgt als je 'gewoon' speelt.
Omdat je MO8 een gewogen pianoklavier heeft en de electro waar je in de winkel op gespeelt hebt niet, is het te verwachten dat je in de winkel met veel hogere velocity waarden de electro hebt bespeeld (omdat die niet-gewogen toetsen veel lichter spelen) dan thuis via je mo8. Te proberen: op je MO8 de velocity curve zover mogelijk aanpassen voor lichte aanslag en/of harder aanslaan. Je pianogeluid uit je electro wordt dan vast veel helderder en krachtiger, omdat hogere velocity samples dat nou eenmaal zijn. Daarnaast ga ik er natuurlijk vanuit dat je de verschillende samples van de clavia website wel hebt geprobeerd natuurlijk.

EN.... je electro heeft ook velocity instellingen (de 2 heeft het en ik neem aan de 1 ook) shift inhouden en 2 of 3x op configknop(presettoets 8 zo uit mn hoofd) drukken tot er in het scherm een "U" met cijfer komt te staan.

@freezz, bedankt voor je antwoord hoor.. maar dat is al meerdere malen genoemd in dit topic. En brengt helaas niet het gewenste effect.

oh sorry niet gezien! Dacht dat de focus alleen op de mo8 lag op t moment vandaar..

Een ander leuk programmaatje, free-ware en van Nederlandse bodem, is MidiMod (Midi Modulair), waarbij zo'n beetje alles wat je met audio kan doen in een modulaire synth ook met Midi mogelijk is. Velocity versterken of verzwakken is een eitje, zelfs een tremelo via Midi is mogelijk of bij een sterke Velocity de Distortion een stukje opendraaien. Verder zijn alle CC's te besturen, ook via generatoren.

Het programma is ooit voor de Clavia Nord Modular Classic bedacht, dus de MidiMod Editor lijkt daar erg veel op.

http://www.iaf.nl/Users/BlueHell/html/software/software-midimod.htm

Wout

Aangezien ik het gewenste geluid niet krijg, nijg ik toch om de boel te verkopen/ruilen.

Yamaha CP300 moet een bakbeest zijn! Lijkt me echt perfect, juist om de de geweldige pianosound, interne speakers (+meteen plek om eventueel later een synthje op te zetten) en 450 xg sounds die ook wel te pruimen zijn. De CP300 is al heel lang eigenlijk een 'droom' van me en dus al vaak bespeelt. In eerste instantie leek mij de CP300 financieel onbereikbaar maar aangezien de MO8 en Nord Electro Rack samen 2598 nieuw (in NL) kosten en de CP300 2195 nieuw kost, lijkt mij dit een goede inruildeal bij mijn vaste muziekzaak.

Of moet ik uitgaan van veel minder geld wat ik terug kan krijgen voor mijn Yamaha MO8 en Nord Electro Rack?

Ik heb verder niks aan mensen die me andere dingen aan gaan raden, hoe goed bedoelt ook. Nog wel iedereen bedankt voor de eerdere reacties op dit forum

Kan je me vertellen welke piano sound/sample je gebruikt? Kijk niet tevreden is een kwestie van smaak natuurlijk, maar als intensieve Clavia gebruiker en bezitter van veel andere gear moet ik zeggen dat er uit de Electro een betere piano-sound te halen is dan uit menig andere bak die er uit is. Wat je beschrijft is echt een velocity-curve/eq/filter/multi-sample dingetje hoor...

Kan je me vertellen welke piano sound/sample je gebruikt? Kijk niet tevreden is een kwestie van smaak natuurlijk, maar als intensieve Clavia gebruiker en bezitter van veel andere gear moet ik zeggen dat er uit de Electro een betere piano-sound te halen is dan uit menig andere bak die er uit is. Wat je beschrijft is echt een velocity-curve/eq/filter/multi-sample dingetje hoor...

Hmm.. ik gebruik (nog steeds) de Yamaha C7 sample en heb de andere ook al regelmatig geprobeerd. Ik denk dat de pianosounds echt niet voor mij beter kunnen klinken, omdat alle andere klanken uit de Nord Electro wel super klinken. Maar aangezien ik die minder gebruik (nu wel meer Rhodes eigenlijk, maar nog zonde van zo'n geweldig apparaat om hem alleen voor de Rhodes te houden).

Ik heb geen idee hoe het zit met inruil bedragen, maar voor Yamaha en ook Clavia spullen, moet je toch wel wat geld kunnen krijgen, ik bedoel dat spul heb je toch niet zo heel lang, en je hebt er ook geen deuken in geslagen ofzo? Ik zou gewoon naar je vaste zaak gaan en je deal uitleggen, ik denk dat het wel gaat lukken (maarja ik ben geen muziekhandelaar dus zeker weet ik het ook niet)

Trouwens, ik gebruik (als ik een ac piano in m'n Electro heb - normaal heb ik HAMMOND!!! + 4 rhodes/wurli/clavi) ook de Yamaha C7 klank, die ik dan aanstuur met m'n Motif klavier, klinkt goed genoeg voor mijn oren (maar ik ben dan ook een piano fakende organist en absoluut geen fulltime pianist (kan ook niet omgaan met 88 toetsen enzo)

In eerste instantie leek mij de CP300 financieel onbereikbaar maar aangezien de MO8 en Nord Electro Rack samen 2598 nieuw (in NL) kosten en de CP300 2195 nieuw kost, lijkt mij dit een goede inruildeal bij mijn vaste muziekzaak.

Of moet ik uitgaan van veel minder geld wat ik terug kan krijgen voor mijn Yamaha MO8 en Nord Electro Rack?

Probeer het eens uit.. Maar ik denk niet dat je bij een muziekzaak je beurs dicht kan houden met deze deal.

Oke.. Heb wel wat stage piano's bekeken en klonk allemaal super, maar heb ook even mijn Electro aangesloten op een ander klaiver dan mijn MO8(ook gewogen), en dat klonk wel goed! Dus toch maar houden de MO8 en de Nord Electro! Moet nog maar even zoeken waar het dan aan ligt dat hij niet klinkt zoals het moet klinken.

Hmm.. Ik zit er wel een beetje mee dat ik nog steeds geen geschikt pianogeluid uit mijn Nord Electro icm MO8 krijg. Beetje vaag en jammer. Kan een enthousiaste Electro Rack gebruiker misschien meer informatie geven over instellingen/patches voor de controller en Nord Electro?

Je zou eens een email kunnen sturen naar Clavia, als je gelukt hebt kunnen zij je de tips&tricks vertellen......
Succes!

Of je bestudeert eens wat er tussen je MO8 en je Electro rack gebeurt (door je midi datastroom uit te lezen). Het is niks magisch hoor, het is alleen maar midi. Zo moeilijk kan het niet zijn. De ene controller of de andere maakt voor het geluid niets uit, hooguit geven verschillen in velocity waardes een ander toonkarakter.

Ik zou zoals hierboven al eerder genoemd is toch eens kijken of je uit je Mo8 wel alle velocity waarden krijgt (van 0 tot 127). Als dat zo is dan weet je vrijwel zeker dat het
niet aan de mo8 ligt.

Ook zou je in een sequencer eens noten kunnen tekenen met de muis die het volledige bereik van velocities langs gaan en die naar je nord sturen.

Daarnaast kan je met je mo8 nog fixed velocity instellen, en dan de daadwerkelijk uitgestuurde velocity waarde varieren van 0 tot 127 (in utility menu).

Wat voor firmware heb je in je mo8? Als 't lager is dan 1.0.2 kan je die ook nog upgraden.

Ik heb de discussie niet helemaal gelezen, vergeef me als ik een ovebodig bericht plaats.
De Electro 2 heb ik nog maar kort (3 maanden, nieuw gekocht) en de originele acoustische piano is inderdaad naadje. Gelukkig heeft Clavia de piano van de Stage geschikt gemaakt voor de Electro 2 en deze klinkt geweldig. Misschien is dit het proberen waard. En als je toch de piano vervangt, probeer dan gelijk de nieuwere Rhodes eens. :okdan:

Foeke,
Bedankt voor het idee, en heb ik al gedaan;-). Maar de nieuwe sounds klinken zowiezo al beter, maar ik krijg nog geen geweldig geluid.

Wanneer ik speel hoor ik een soort "click" geluid (geen clip), beetje vaag. Wel staat er in de manual dat de pianosounds bestaan uit een zeer brede dynamische sound, misschien veroorzaakt dat het probleem.

Waar woon je? Al 't niet te ver is wil ik best een keer kijken want er klopt iets niet en dat moeten we niet te veel zoeken. En een groot dynamisch bereik is een goed iets, voordeel geen nadeel en probleem!!!:D

Het is gewoon of je smaak nie of wel en anders is het een instelling of fabrieksfout. Dat laatste durf ik al uit te sluiten als long time Clavia gebruiker, dat eerste bijna ook (als je tenminste ooit een echte piano hebt gehoord hahaha)...dus ik ga voor de instellingen.

Komt goed, alleen dat doen we wel als je de pianogeluiden opzich van je Electro Rack goed vind, anders gaan we niet sleutelen dat zou zonde zijn van m'n waardevolle tijd

Back