Waar wil je het precies voor gebruiken als ik vragen mag? Misschien dat met MIDI-OX een conversie niet nodig is.
Wellicht dat je met WinJV/WinXP een conversie kan doen al is het hier niet echt voor bedoeld en ik denk 1 bestand per keer.
Als dit niet werkt kun je het altijd handmatig converteren door de sysex op te nemen in een sequencer maar dan kun je denk ik net zo goed syx2midi gebruiken of nog beter een batch bestand maken welke een hele lijst met sysex bestanden converteert.
Dank je wel voor je antwoord!
Het probleem is dat ik mijn user patterns van mijn mc-303 naar mijn onlangs geupdate rm1x wil dumpen. Met de hand gaat dit extreem langzaam (en hij maakt kleine foutjes) een 1 op 1 overpomp wil niet. Dus ik dacht: dumpen via Midi-ox, did that en nu heb ik een sys-ex bestand en dat wil ik dan eigenlijk opslitsen naar verschillende smf's en die per disk dan maar overpompen naar de rm1x. Omslachtig wellicht! Als iemand betere ideeen heeft, zeer welkom.
Maar in die sysex (alleen note on/off info) zitten toch gewoon de patterns in, vandaar dat ik het eerst naar standaard midi files wil converteren en dan in de rm1x laden of kan dat niet? Of wat zou volgens jou de manier zijn om in één keer een dump in bv cubase uit te voeren en dan naar smf te converteren en dan naar de rm1x te sturen?
Want het per pattern (of beter per track cq phrase) doen, gaat langzaam en niet secuur op een of andere rare manier, ondanks de update van het Rom van de Yamaha.
jouw patterns dumpen van de ene machine in de andere zal niet zo simpel zijn. Waarom je over Sysex begint weet ik jiet (als je dat écht bedoelt kan je er op je RM1X niks mee, Sysex=system exclusive= slechts 'verstaanbaar' voor 1 machine)
Als je enkle de note-info wil doorsturen, lijkt me het allersnelste :
koppel midi out van MC303 aan Midi In van RM1X
sync ze beide met MIDI Clock
zet RM1X in record mode
start de MC303
de RM1X zal dan opnemen wat de MC303 uitstuurt (al weet ik niet of MC303 sowieso uitstuurt)
even puzzelen zou ik zeggen
of de sequences uit je MC303 in één of ander (gratis) sequencertje opnemen , en dan als midifile importeren in RM1X
Deze variant op wat sysex is/niet is kende ik nog niet, maar wat jij dacht te kunnen doen is absoluut onmogelijk. Sysex werkt alleen tussen 2 gelijke machines onderling, in sommige gevallen ook tussen het ene model en een ander daarvan afgeleid model van hetzelfde merk. En natuurlijk tussen een computer en een synth ofzo. De oplossing(en) van seiko hebben de meeste kans van slagen.
Ik begrijp wel waarom de TS over sysex begint. Je kan een bulk dump uit de mc-303 als sysex opslaan en deze op een andere mc-303 inladen zodat je daar dezelfde patterns en/of songs hebt. Zoals eerder aangegeven is deze informatie apparaat specfiek. Dit is ook niet vreemd aangezien de functies van verschillende apparaten behoorlijk verschillend kunnen zijn. Bovendien kan bijv. een pattern uit het ene apparaat uit andere elementen bestaan dan bij een ander apparaat. Deze kunnen dan met een dump dus nooit uitgewisseld worden. Hetzelfde geldt voor de mc-303 met de rm1x.
Je kan wel zo'n dump uit de mc-303 als backup opslaan in de rm1x zodat je deze niet perse in de mc-303 meer hoeft te bewaren. Zo houdt je alle data van een song in 1 appraat. Dit kan erg handig werken als je met synthesizers werkt waar je gemaakte patches ook in de sequencer wilt opslaan.
Met heel veel uitpluiswerk is het wel mogelijk om een programma te schrijven die een specifieke conversie van mc-303 naar rm1x patterns mogelijk maakt. De hoeveel tijd dat dit kost hangt af van de kwaliteit van de sysex documentatie van beide apparaten. Ik heb een vergelijk programma gemaakt voor 777-patterns en ondanks dat dit na veel pijn en moeite gelukt was moet ik concluderen dat het eigenlijk niet te doen is. Misschien dat iemand al iets heeft geschreven voor deze conversie of dat Roland haar sysex beter heeft gedocumenteerd en dan kan het meevallen.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is dat wat jij wilt eigenlijk niet kan
ja die kleine foutjes zitten aan het begin cq einde van het pattern. halve noot die hij niet pakt, terwijl ik als ik iets anders aanstuur er geen fouten inzitten en als ik in de mc-303 in het grid kijk staat alles er netjes in... beetje clueless eigenlijk...
maarja bedankt voor replies iig
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.