Latency probleem

Bertjuhh

Nieuwkomer
Beste,

Mijn opstelling:
- M-audio Keystation 61
- Ableton Live 6.0.19
- Vst's zoals (EZdrummer, The Grand 2, etc)

Zodra ik een toets indruk hoor ik het ongeveer 0,5 seconden later.
Ik heb van alles geprobeerd zoals: Asio4all 2 te installeren, directx geluid, ik heb zitten spelen met sample rate, driver error compensation (ms). maar ik blijf maar last hebben van Latency. Bij de ene geluidsdriver meer dan de andere.
Dit zijn de keuzes die ik heb als Driver type:
- ASIO
- ASIO4ALL v2
- ASIO Multimedia Driver
- ASIO DirectX Full Duplex Driver
-MME/DirectX

Voorheen had ik altijd Cubase en hiermee kon het probleem makkelijk en snel worden opgelost.
Misschien heeft iemand voor mij DE oplossing om voorgoed af te rekenen met de latency?

Mijn pc is krachtig genoeg om een raket de lucht in te schieten, dus daar ligt het niet aan :)

Graag hoor ik jullie reacties.

Bert

quadcore 4x 2.8ghz
6gb ddr ramm
2x 500gb hd 7200 rpm
5.1 geluidskaart (geen id van welk merk)
9600 nvidia 1024mb

dat is hem.
alle usb poorten zijn 2.0

OP welke buffrsize draait je asio driver?

ik heb geprobeerd vanaf 256 t/m het maximale. (met de andere drivers)\
ASIO geeft 1 buffer aan, dat is 2048 samples. kan deze ook niet aanpassen.

ik heb geprobeerd vanaf 256 t/m het maximale. (met de andere drivers)\
ASIO geeft 1 buffer aan, dat is 2048 samples. kan deze ook niet aanpassen.

Je daadwerkelijke latency is te berekenen door de buffersize te delen door de sampling rate(in khz).

In geval van een sampling rate van 44.1Khz geeft een buffersize van 2048 dus een latency van ~46.4 miliseconde. Dat hoor je absoluut.
Een buffersize van 128 geeft je een aanzienlijk lagere latency (~3 ms) echter ook een aanzienlijk hogere processor belasting.

Je hebt het hier dan echter alleen over de output latency en niet over latency die de driver nog een keertje toevoegd.

Uit de berekening Latency = Buffersize / Sampling rate in Khz kun je dus ook meteen zien dat het verhogen van de sampling rate ook je latency weer verlaagd. Echter gaat dit ook weer gepaard met de nodige extra belasting op je cpu.

Begrijp ik uit je setup dat je onboard sound gebruikt en geen aparte audio interface hebt? Je moet overigens je buffersize in je audio driver aanpassen, dat kan niet in Ableton.

Begrijp ik uit je setup dat je onboard sound gebruikt en geen aparte audio interface hebt? Je moet overigens je buffersize in je audio driver aanpassen, dat kan niet in Ableton.

Ja, klopt, voorheen had ik een losse geluidskaart, maar deze was kapot.
ik gebruik nu onboard geluid. en ik heb geen apart audio interface.

hoe vergroot ik mijn buffersize can me audiodriver? (windows neem ik aan?)

Ja, klopt, voorheen had ik een losse geluidskaart, maar deze was kapot.
ik gebruik nu onboard geluid. en ik heb geen apart audio interface.

hoe vergroot ik mijn buffersize can me audiodriver? (windows neem ik aan?)

Je moet deze juist kleiner maken. Het moet ergens in de ASIO settings van je driver staan.

Ok, asio settings zijn nu als volgt:
asio buffer size: 64 samples
latency compensation: in en out allebei op 0.

Het is nu veel beter, maar nogsteeds een lichte vertraging

Ok, asio settings zijn nu als volgt:
asio buffer size: 64 samples
latency compensation: in en out allebei op 0.

Het is nu veel beter, maar nogsteeds een lichte vertraging

Dat kan heel goed komen doordat de ausio ondersteuning van je onboard sound puur softwarematig is. In werkelijkheid zal je latency wel wat hoger liggen dat de 64/44.1 die je hebt ingesteld vrees ik.

Latency copmpensation al daar niets aan veranderen.

ik heb hier een 5.1 geluidskaart liggen, geen idee of die het doet. Mocht die werken, zal de latency dan minder worden?

mmm, de geluidskaart is geinstalleerd maar er komt geen geluid uit.

iets anders wat ik nog zou kunnen proberen? bv het programma meer ramm/cpu geven ofzo?

Ik zou de laatste asio4all downloaden als ik jou was, ik heb hier 2 pc's die samen nog niet half zo snel zijn als die van jou en ze werken allebei prima met een buffersetting van 256 ( dat is ongerveer 5,6 ms latency )
De andere asiodrivers die je ziet worden denk ik door cubase geinstalleerd, die werken bij mij ook voor geen meter.

Ook mijn ervaring is dat onboard geluidskaarten vaak voor geen meter werken, teveel latency.

Ok, ik ga morgen een geluidskaart kopen en eens zien of dat werkt.
Allemaal bedankt voor jullie reacties (heeft veel geholpen!)

Mag gesloten worden.

Back