Nord electro 2, verschillen?

bramvs

Nieuwkomer
Het viel mij tijdens enig rondneuzen op dat de Nord electro 2 er (qua uiterlijk) in verschillende versies bestaat:

bij de een staan er bij het piano gedeelte(bij instrument select) bij het knopje voor de rhodes "rhod1" en "rhod2", en bij de ander staat er "e.piano1" en "e.piano2".

Ook is het opschrift op de achterkand verschillend, klein aan de rechterkant of groot in het midden: "nord electro2"

Misschien zijn er nog meer verschillen die ik niet opgemerkt heb, maar heeft iemand enig idee waarom dit is en of dit wat betekent?

dank,

Bram

Het viel mij tijdens enig rondneuzen op dat de Nord electro 2 er (qua uiterlijk) in verschillende versies bestaat:

bij de een staan er bij het piano gedeelte(bij instrument select) bij het knopje voor de rhodes "rhod1" en "rhod2", en bij de ander staat er "e.piano1" en "e.piano2".

Ook is het opschrift op de achterkand verschillend, klein aan de rechterkant of groot in het midden: "nord electro2"

Misschien zijn er nog meer verschillen die ik niet opgemerkt heb, maar heeft iemand enig idee waarom dit is en of dit wat betekent?

dank,

Bram

Lijkt me te maken te hebben met bepaalde trademarks die op het moment dat de hardware gefabriceerd werd, nog niet mochten gebruikt worden (bv. Rhodes).

Clavia heeft wel vaker andere hardwareversies (staat ook op je bak).
Bij de Nord Wave heb je bv. ook wat verschillende benamingen voor de extra sample-oscillator, maar het is / doet wezenlijk hetzelfde.

De NE 2 (en ik geloof alle hardwareversies daarvan, of beter gezegd: alle varianten met verschillende prints) heeft een MIDI-lampje. Dat heeft de NE1 dan weer niet. Maar da's eigenlijk een andere kwestie dan jij opwierp.

Verder is het volgens mij zoals de vorige poster zegt. Met name Rhodes is de afgelopen jaren moeilijker gaan doen wat betreft het gebruik van de term 'Rhodes' door andere fabrikanten of zelfs de super-Rhodes-site. Zal o.a. wel te maken hebben met de rebirth van de Rhodes piano's onder de eigen naam...

Volgens mij ben ik erachter. er zijn ook verschillende hardwaretypes blijkbaar. heel klein helemaal rechts in het hoekje staat een nummer(in mijn geval 2.3)

Dat was bij de Rhod.1 versie een 2.2.

Het zal dus alleen die verandering zijn(en misschien nog wat andere uiterlijkheden) die het verschil uitmaken tussen 2.2 en 2.3.

Back