Roland RD-300 SX of GX?

Geertvana

Nieuwkomer
Beste mensen,

Zoals sommigen van julli al hadden opgemaakt uit mijn vorige topic over de Yamaha S80 ben ik op het moment hard opzoek naar een goed klavier voor thuis- en livegebruik.
Het hoofdstuk Yamaha S-serie wil ik afsluiten, omdat ze eigenlijk te lastig te vinden zijn en daardoor ook vrij prijzig worden naar mijn idee.

Nou weet ik dat het eigenlijk geen synth is (voor zover ik weet) maar mijn oog viel op de onlangs uitgebrachte Roland RD-300 GX (paar maanden geleden ofzo).
Ik kan er niet zo heel veel over vinden op 't internet (ongetwijfeld omdat'ie zo nieuws is), maar wat ik erover heb gevonden, is veelbelovend.

En met een prijskaartje van 1249,- is hij voor mij wel wat prijzig, maar als dat betekend dat ik een gloednieuw apparaat in huis haal die aan al mijn eisen voldoet (en misschien wel meer) en er bovendien nog een paar jaar garantie aan hangt, is het op z'n minst het overwegen waard.
De sounds klinken volgens de meeste reviews waanzinnig (700 gx achtig) en het ding weegt maar zo'n 16 kg, en dat is wel een handig detail voor mij.

Maarrr.. Nu mijn issue. Ik vraag me namelijk af in hoeverre deze uitvoering de SX uitvoering voorbij streeft. Is de SX beduidend minder dan de GX? Dit vraag ik me af, omdat je de SX voor minder dan 1000,- in huis kan halen met stand en flightcase etc. daarom wil ik wel zeker weten dat die extra 300,- het wel waard is.

Ik vroeg me dus af of er iemand (een beetje) ervaring heeft met beide apparaten of er iets zinnigs over te zeggen heeft op welke manier dan ook.
Want 1249,- is voor mij een behoorlijk investering.

Nou, alvast bedankt voor de moeite!
Tjüsch

ik heb destijds de RD-700 & 300 SX uitgebreid getest bij feedback (naast alle andere stage piano's daar). voor mij waren zij toen absoluut de toppers. de 700 nog een stuk hoger dan de 300 wegens beter klavier en uitgebreidere features. maar ja, dat was dan ook de meest high-end van allemaal en absoluut onbetaalbaar voor me. de 300 klinkt zeker ook helemaal top. vergeleken met de 700 was het klavier wat minder. maar als de 700 er niet naast gestaan had had ik er misschien niets over te zeiken gehad. wat je lekker vindt spelen is zo persoonlijk hé. kan je alleen maar aanraden om ze zelf uit te proberen.

de SX'en vond ik dus al top. de nieuwe GX'en zullen vast weer een tandje hoger rijden (heb ze nog niet kunnen proberen) maar ik zou zeker tevreden zijn met een 2e handse SX als dat het verschil tussen betaalbaar en onbetaalbaar maakt.

Bedankt voor je reactie :)
De 700 serie is voor mij inderdaad ook niet te betalen, maar als de 300 serie komt qua sounds erg dichtbij, en dat is voor dat geld toch best netjes.
Zo te horen mag de SX serie er ook zeker zijn, dus dan hou ik toch ook even m'n ogen open voor een 300 sx.

Iemand ervaring met de gx'ers?

Een belangrijke stap met de GX'en zijn die supernatural elektrische piano's. De 700GX heeft ze en ik heb het even gehoord: moet zeggen dat ik niet enorm onder de indruk was. Met een SRX12 klonk het m.i. beter, rijker, meer gedefinieerd. Denk wel dat de ARX02-kaart veel meer mogelijkheden heeft dan dat wat er in de 700GX-engine is ingebouwd. Maar goed, het gaat nu even niet om die ARX-kaart.

Of die supernatural EPs in de 300GX zitten, dat vraag ik me sterk af (zoek het even na, zou ik zeggen). Dus de stap 700SX->700GX is volgens mij groter dan 300SX->300GX. Ik denk dat de 300SX daarom weleens een betere prijs-kwaliteitverhouding zou kunnen hebben dan de 300GX.

Het klavier van de 300SX is inderdaad wel een tandje minder dan dat van de 700SX. Voelt iets lichter, iets 'goedkoper', en je aanslag 'komt harder aan' ('harde bodem'). Dat komt door het totaal andere klaviermechaniek, dus is een bewuste trade-off van Roland, denk ik. Positieve keerzijde: de 300SX weegt daardoor een stuk minder dan de 700SX. Dat kan een beslissend verschil zijn voor live-doeleinden (vervoer!).
Ik vermoed dat het bij de 300/700GX exact zo zal zijn.

Maar ik neem wel aan dat er merkbaar verschil is tussen de 300gx en 300sx? Mijn afweging is even; zijn de technische verbeteringen, het feit dat het apparaat vers van de pers is (als ik de 300gx nieuw koop) en dat ik er 2 jaar garantie bij krijg de 300 euro extra waard?

Groetjes

Een nieuwe SX zal ook met garantie gepaard gaan, minimaal een jaar fabrieksgarantie, maar mogelijk nog langer garantie bij de winkel.

(Los daarvan: winkelgarantie heeft volgens het consumentenrecht een duur die overeenkomt met een redelijke levensduur - een winkel die na 14 of 18 maanden weigert om aan een binnen die termijn duurzaam product, zoals een stage piano, werkzaamheden voor hun kosten uit te voeren, is niet alleen klantonvriendelijk maar ook nog eens juridisch onrechtmatig bezig, als ik het goed heb - zie ook bijvoorbeeld hier).

Ik zou aan die garantie daarom niet teveel waarde hechten, zeker niet als je de SX nieuw (d.w.z. als eerste koper) koopt.

Of de technische verbeteringen het je waard zijn, dat kan ik niet beoordelen. Punt 1: omdat ik de 300SX en GX niet goed genoeg ken en kan vergelijken, maar vooral (punt 2) omdat het mogelijke verschil (voordeel) in de aanwezige klanken zo persoonlijk kan zijn, dat je dat zelf zult moeten uitproberen. Dat geldt in het bijzonder voor acoustische pianoklanken, is mijn ervaring.

Succes ermee.

Ik kom net van feedback Utrecht, en heb even wat aangepingeld op de 300 SX. De GX hadden ze (nog) niet staan.

Ze lijken daar wel een beetje pro-Yamaha trouwens... Van Roland moesten ze niet zoveel hebben, terwijl ze echt wel yamaha tegemoet komen in de prijs/kwaliteit naar mijn idee... Maar dat kan persoonlijk zijn.

Enfin, de 300SX beviel me goed. De sounds op de GX blijken uiteindelijk toch hoorbaar beter, en met wat technische voorsprong op de SX heb ik gewoon de knoop door gehakt; vanmiddag staat er een RD-300 GX op de stoep.

Bedankt voor de reacties, misschien schrijf ik nog wel een review over de GX m.b.t. het verschil met de SX ;)

Groetjes

Een review is altijd welkom!
Van harte, de 300GX is vast een mooi instrument.

Succes ermee.

Hoi.. maakt wel nieuwsgierig.. welke staat op nummer 1? De Rhodes zelf?

Back