Dali speaker dood

nomore

Lintage Vid
niet echt synth maar toch ben ik benieuwd of iemand me kan helpen. gisteren heb ik een woofer van een Dali speaker opgeblazen. Weet iemand waar je eventueel apart een woofer kan kopen? of kan laten repareren?

Uhm..

HIER al nagevraagd?

Of anders HIER eens navragen?

Succes in ieder geval.

Uhm..

HIER al nagevraagd?

Of anders HIER eens navragen?

Succes in ieder geval.

thx. voor de duidelijkheid, het zijn niet mijn speakers maar die van de buurman. We waren gisteren wat aan het draaien en vanochtend deed 1 woofer het niet meer :stupid
Ik weet trouwens bijna zeker dat toen we stopte dat ding het nog deed, te bizar, misschien een power-surge tijdens het uitzetten oid..:(

Je woofer doet het niet meer omdat de voice coil is "opgeblazen". Dit kan 2 dingen betekenen:

-doorgebrand door te sterk signaal (langdurig), dan werkte hij gisteren tijdens het draaien ook al niet meer

-vervormd door de hitte van het te sterk signaal. Dan speelde hij gisteren waarschijnlijk nog wel. Mogelijk vandaag ook nog, op luid volume. Op stil volume niet meer, daarvoor schuurt de kromme voice coil te hard in de magneetsleuf. Wat ook kan, gok ik, is dat hij bij het afkoelen pas kromgetrokken is en daardoor nu niet meer werkt. Of dat de isolatie gisteren gesmolten is, en met het afkoelen na gebruik de voice coil heeft "vastgelijmd" in de sleuf.

In ieder geval, oplossen door nieuwe woofer te steken of door de woofer te reconen, waarbij de voice coil ook vervangen wordt. Maar dat laatste is enkel praktisch mogelijk als je de woofer met de hand (voorzichtig!) nog kan bewegen. Je hoort dan waarschijnlijk een schrapend geluid.

Even over de + en - van de unit meten, als je dan 0 ohm meet is de voice coil doorgebrand. Sowieso nog testen of hij niet muurvast in de sleuf zit, want dan is reconen dus geen (praktische) oplossing meer.

Nu niet meer gebruiken!

Check ook even of je crossover (filter) nergens doorgebrand is. Hoewel mijn ervaring is dat je voice coil eraan gaat nog voor de weerstanden in je filter te warm worden.

Back