Line6 ToneCore Developer Kit

dsp01.jpg

Iets geheel anders dan al het analoge geweld van de laatste tijd, maar toch een leuk product voor de DIY en de DSP fanaten onder ons.

How does this work?
The kit contains a special Line 6 Developer ToneCore Dock, which in addition to containing the Freescale Symphony audio DSP, audio circuitry and ToneCore Module docking slot, can be connected directly to a PC via USB. The ToneCore Programmable Module is customizable and stores DSP code in the FLASH memory of the on-board Freescale microcontroller. DSP code development is performed on the PC and then a programming tool is used to FLASH the MCU with the new DSP code through the Developer ToneCore Dock.

Huh?
You plug our pedal into your computer via USB, use the software we give you to write some fancy code, then shoot it back to the pedal, which now stores it in memory. Now when you plug in your guitar to the pedal, it does to the sound of your guitar whatever you’ve told it to do!

The complete ToneCore DSP Developer’s Kit will be $199.99 and the additional modules will be $34.99 each. They will be available exclusively from our on-line store. [Of course anyone you sell a module to will also need a dock which is $69.99 for a mono and $79.99 for stereo. "Hibrasil" in een thread op www.kvraudio.com]

http://www.sonicstate.com/news/shownews.cfm?newsid=6291

http://www.youtube.com/watch?v=75smW9DMT1M

Het succes zal vogens mij inderdaad van heel wat factoren afhangen:
- Toegankelijkheid van de software
- Uitbouwen van een actieve community
- Aanwezigheid van een DSP library zodat geïnteresseerden, maar geen volleerden, kunnen inpikken.
- Kwaliteitscontrole: net zoals synthedit, synthmaker zal er, als dit product succes heeft, een massa kwaliteitsloze producten verschijnen. Line6 zou wel de mogelijkheid geven om de producten via haar website te verdelen. Hopelijk wordt het kaf van het koren gescheiden.
- Educatie: zoals in één van de filmpjes vermeld, is er (met een korreltje zout) interesse vanuit universitaire hoek. Lijkt me wel tof om aan de univ een les in gitaarpedaaltjesschrijven te krijgen. 8~

Maar ik zie ook een paar rechtstreekse voordelen:
- Beginnende programmeurs hoeven zich niets van hardware aan te trekken.
- Het ding is een dongle op zichzelf (de informatie in een pedaal kan niet geüpload worden door derden - maar dat is dan weer een uitdaging voor de warezscene :frons:) . Eénmansbedrijfjes gaan minder snel failliet.
[Edit: - Prijs: Ongeveer de helft van NI Reaktor, hardware inclusief, of mis ik iets?]

als gebruiker heb je een dock nodig, die kost in NL 80 euro.
die core (die je erin stopt) kost leeg 34 dollar.
De losse core's van LINE6 kosten tussen de 35 en 65 euro.

...ik heb wel trek in een granulaire delay in klein pedaaltje.

alles valt of staat met de kwaliteit en programmeerbaarheid van de DSP hé. ik ben zelf een geavanceerde max/msp gebruiker en kan aardig wat code scripten. als de mogelijkheden navenant zijn vind ik het wel een heel cool idee om kleine custom fx doosjes te kunnen scripten. ben benieuwd wat de programmeermogelijkheden zijn...

btw, hierboven wordt reaktor vernoemd. denk vooral niet dat zo'n mini DSP'tje hetzelfde kan draaien als reaktor op een multi-core multi-gigahertz PC hé ;)

Ik vind het wel een cool idee. Ik ga er vanuit dat de patches redelijk snel te laden zijn en dus dat je bv. per track een andere pedaal kunt gebruiken (handig voor live werk, omdat je dus niet meer 'alle' pedalen hoeft mee te slepen). Alleen wil ik wel eerst de specificaties zien voordat ik er een zou aanschaffen (een paar seconden delay zoals ze bv. in het filmpje vermelden is mij een beetje te vaag; is dat 2 of 20 seconden...).

...micro modulair...
Dat was ook mijn eerste reactie, maar daarmee kun je geen delay/verb achtige effecten maken.

>>

dat programmeren zal wel op playmobiel nivo zijn mag ik aannemen met kant en klare elementen... reaktor :D . . . tja..... :walker:

wanneer komt de g2 engine in een kleiner doosje...

Inderdaad, ik snap niet waarom ze nooit een G2 micro hebben uitgebracht (met als het even kan sample playback mogelijkheden (zoals de wave):{), deze zou perfect bruikbaar zijn als fx pedaal (en natuurlijk als midi 'modulator').

dsp programmeren gaat volgens mij in c of matlab
maar ik hoop dat ze er iets laagdrempelingers aan kunnen hangen
anders kunnen de meeste mensen er niks mee

die openstompbox ziet er trouwens ook erg goed uit !
leuke interface ook

Inderdaad, ik snap niet waarom ze nooit een G2 micro hebben uitgebracht (met als het even kan sample playback mogelijkheden (zoals de wave):{), deze zou perfect bruikbaar zijn als fx pedaal (en natuurlijk als midi 'modulator').

met 512 ram, 50 gb HD, 192khz, meer modules, .... enz.

keep on dreaming :D

enige hw optie die ik ken is en kyma maar da's weer andere koek ;)

3.3.4%20Gevulde%20koek.jpg

Het succes zal vogens mij inderdaad van heel wat factoren afhangen:
- Toegankelijkheid van de software
- Uitbouwen van een actieve community
- Aanwezigheid van een DSP library zodat geïnteresseerden, maar geen volleerden, kunnen inpikken.
- Kwaliteitscontrole: net zoals synthedit, synthmaker zal er, als dit product succes heeft, een massa kwaliteitsloze producten verschijnen. Line6 zou wel de mogelijkheid geven om de producten via haar website te verdelen. Hopelijk wordt het kaf van het koren gescheiden.
- Educatie: zoals in één van de filmpjes vermeld, is er (met een korreltje zout) interesse vanuit universitaire hoek. Lijkt me wel tof om aan de univ een les in gitaarpedaaltjesschrijven te krijgen. 8~

Maar ik zie ook een paar rechtstreekse voordelen:
- Beginnende programmeurs hoeven zich niets van hardware aan te trekken.
- Het ding is een dongle op zichzelf (de informatie in een pedaal kan niet geüpload worden door derden - maar dat is dan weer een uitdaging voor de warezscene :frons:) . Eénmansbedrijfjes gaan minder snel failliet.
[Edit: - Prijs: Ongeveer de helft van NI Reaktor, hardware inclusief, of mis ik iets?]

isnatuurlijk een soort synth edit
waarje zelf je eigen fx / dodule samenstel
adfhankelijk vd cpu/ en software mogelijk heden gaatie klinken
of niet
wel leuk idee
idd de toekomst

Back