Cubase newbie vraagje

tsy

Nieuwkomer
een vrij simpele vraag van een hele erge cubase newbie... als ik op mijn synthesizer een toets aan raak, hoor ik natuurlijk het geluid van de geselecteerde midi channel in cubase. Maar ik hoor ook het geluid van het kanaal van de synthesizer zelf, dus 2 door elkaar heen. Kan ik dit uitzetten (het geluid van de synth kanaal) zodat ik alleen nog het geluid van de midi channel in cubase hoor?

Je kan de volumeknop van je synth op 0 zetten. Je kan ook je synth op "local off" zetten. Werkt allebei, heeft verder niets met Cubase te maken trouwens.

Het is niet echt een cubase vraag want denk dat je het bij je instellingen van synthesizer moet zoeken. check even of je de local on/off van de synth kan vinden. Dan zet je de synth op een bepaald midi kanaal en laat je Cubase beslissen welke synth hij aanspreekt.
Misschien een open deur maar binnen cubase kan je gebruik maken van de luidspreker functie, op je midi kanaal, om hem mee telaten doen met je midi controller. In dit geval jouw synth met toetsen.

Inderdaad. Je moet de synth op Local OFF zetten. Hierdoor wordt het klavier "losgekoppeld" van de soundengine. De soundengine reageert dan alleen nog op binnenkomende midi data. Oftewel:

Het klavier stuurt midi noten naar het cubase track (en niet meer naar de engine). Cubase stuurt het vervolgens weer terug naar je synth (engine), MITS je het luidsprekertje in het spoor aan hebt staan. Op deze manier zul je het geluid van je synth maar 1 keer horen.

(met sound engine bedoel ik dus de geluiden van je synth)

Als er géén local off functie op je synth zit dan is het simpel een kwestie van het luidsprekertje in het cubase midi track NIET aanzetten...

Back