Hoe is dit geluid gemaakt?

Nap

Nieuwkomer
Dit is een sound die je vaker tegenkomt, vaak in disco/funk-achtige muziek en onlangs hoorde ik het weer in de track van Maroon 5 en Rihanna. Het wordt meestal (ook in dit nummer) gebruikt om een accent/stab op de laatste maat te geven.

Voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=WK-H76JeFpA

Het geluid is voor het eerst te horen nadat de zanger zijn eerste regel heeft gezongen, op 39 seconden.

Ook in dit nummer van Freestylers (Push Up) is een geluid te horen dat er erg op lijkt: http://www.youtube.com/watch?v=uikiBuLfUDg , ook weer aan het einde van de maat (voor de eerste keer op 16 seconden).

Ik vraag me af wat voor geluid het is, waar het uit komt of hoe je het maakt want ik ben het volgens mij nog nooit ergens als preset tegengekomen.

kan iemand het geluidje even omschrijven? push up ken ik wel uit mijn hoofd geloof ik maar kan niet op youtube hier.

Het is een kort stabgeluid, ik denk dat de basis een orgel of electrische piano is of iets dergelijks. Beetje moeilijk te omschrijven, het klinkt een beetje als "WIEEEEEE".

Dus stel dat je een regel zang hebt dan krijg je iets als:
"I think I saw your body before I saw your face" WIEEEEEE (Push up)

of
"Now as the summer fades, I let you slip away" WIEEEE (If I never see your face again)

Overigens is het geluid in dat nummer van Maroon 5 een flink stuk lager, maar ik heb wel het idee dat de basissound dezelfde is.

Da's gelukkig heel makkelijk te maken ;). Het is gewoon typische synth-brass met een relatief sterke, snelle LFO op de pitch. Eventueel een kleine delay erop zodat 'ie aanzwelt. Keysync (of Mono) aanzetten zodat 'ie voor alle toetsen gelijk is.

Die in Freestylers is net wat anders - daar zijn oscillator 1 en 2 een octaaf van elkaar verstemd.

met flink wat resonantie in het filter
Eh... waar hoor jij resonantie dan?

Dat is inderdaad wel een vet geluidje.

Volgens mij kom je een heel eind met een synth lead met een ietsiepietsie resonantie in het filter, en natuurlijk vibrato flink opendraaien...

Laatst gewijzigd:
nou de hoogste frequenties lijken mij flink geboost; meestal duidt dat op resonantie (maar 't kan ook met EQ natuurlijk)

Dat zit er ook wel in, maar dan moet je het modwheel maar eens omhoog draaien. Als de LFO continu aanstaat heb je er ook weinig aan.

Een hoop van die tinkelende 80's geluidjes komen pas uit de verf als je de moddervette analoge synths met een highpass EQ afslacht ;).

Back