'k heb van alles, maar wat nu?

e-vo

Ingeburgerd
'k heb dus van alles, een Pulsar II en Cubase en Reason... leuk, maar wat nu?

Ben begonnen met Reason en vond het leuk om daarmee te experimenteren en ik moet zeggen, dat ging best goed!

het was leuk
het was best eenvoudig
en het smaakte naar meer...

En toen het ging het dus fout, ik wilde meer en professioneler dus toen kwam de Pulsar II daarbij en Cubase. Om een lang verhaal kort te maken, veel te ingewikkeld (voornamelijk Cubase), ben meer bezig om fouten op te lossen dan met muziek maken. De spulletjes staan nu dus te verstoffen in een kast in de garage.

Mijn vraag: hoe wordt muziek maken weer leuk en makkelijk, misschien via Fruity Loops (werkt dit samen met Pulsar?) of wellicht Reason II (werkt deze samen met Pulsar?) of misschien wel de Pulsar kaart verkopen en alleen maar met laatstgenoemde programma's gaan werken.

Wie geeft gehoor aan deze noodkreet?

Less is more. Flikker alles eruit en gebruik alleen Reason, daar moet je 'n volwaardige productie in kunnen maken. Die andere spullen zijn mooi natuurlijk, maar als je meer tijd kwijt bent met klooien dan met muziek maken... Goed, dat zei je zelf al.

[edit]Oeps. Ik roep heel hard 'less is more' en zie vervolgens mijn kitlist inclusief verlanglijstje onder het bericht staan. Me and my big mouth. [/edit]

inderdaad, Cubase is moeilijker dan Reason maar ik ga je toch aanraden om Cubase beter te leren kennen want het loont zeker de moeite. Reason is leuk en aardig maar het is mij al wel eens voorgekomen dat ik door Reason geen inspiratie meer kreeg. Nu ben ik bezig met de combinatie Cubase SL - Kontakt - Albino(demo) en dat gaat beter dan ooit. Koop desnoods een boek voor Cubase...

ik ben het met lo-fi eens...... gooi cubase en die pulsar eruit en ga gewoon met reason (of evt reason2) aan de slag..... het kost echt wel 1 a 2 jaar om iets fatsoenlijks te kunnen produceren...gebruik je eigen samples, vermijd de standaard reason soundbank en ga aan de slag......

Olaf

Less is more
Dit vind ik altijd wel een slechte uitdrukking die te pas en te onpas wordt gebruikt. Vaak loont het wel om uit meerdere machines je geluiden te halen om zo wat variatie in je nummers aan te brengen. En de vergelijking van beter 1 synth dan 3 vindt ik wel erg ver gaan. (Natuurlijk is het wel onzin om er meer als 10 te hebben staan, dan gebruik je er een aantal bijna niet meer).

Maar weer ontopic......
Mijn tip zou zijn: besteed eens een dag of 3 of 4 aan het opzetten van al je spullen. Zorg dat alle instellingen goed zijn en neem de tijd om een manual eens door te nemen. Vaak is het dan toch makkelijker dan je denkt en je leert ook veel nieuwe opties kennen.

Daarna is het ook gewoon een stuk prettiger werken. Het is nooit zo dat als je iets koopt dat het dan meteen gereed is om muziek mee te maken. Je zal er toch altijd eerst in moeten verdiepen en kijken waar nou eigenlijk de kracht van het apparaat of software ligt.

Origineel geplaatst door BananaWorld
Dit vind ik altijd wel een slechte uitdrukking die te pas en te onpas wordt gebruikt. Vaak loont het wel om uit meerdere machines je geluiden te halen om zo wat variatie in je nummers aan te brengen. En de vergelijking van beter 1 synth dan 3 vindt ik wel erg ver gaan. (Natuurlijk is het wel onzin om er meer als 10 te hebben staan, dan gebruik je er een aantal bijna niet meer).

En toch zit er een kern van waarheid in. Beter 1 synth heel diep kennen dan 3 heel oppervlakkig kennen. Ik wil natuurlijk niet zeggen dat 3 synths teveel van het goede is want dat valt wel mee, maar het zou dan bijvoorbeeld slim zijn om ze stuk voor stuk te kopen met een half jaar pauze overal tussen, zodat je de synths -goed- leert kennen. Je hebt mensen die van gekkigheid niet meer weten wat ze zich nu weer aan moeten schaffen, terwijl ze geen leuk deuntje uit hun setupje kunnen stampen...tja...soms....less is more

Maar ontopic: als het proces van muziek maken je te ingewikkeld word, doe je er misschien inderdaad goed aan om eerst lekker met reason of fruity aan de gang te gaan, tot je daar lekkere resultaten mee haalt, en tot je op een gegeven moment denkt, ik mis iets, en als je dat "iets" specifiek kan pin-pointen; dan kun je je setup uitbreiden. Lijkt mij.

Ga eerst een na wat voor muziek styl je wilt gaan maken en ga daarna pas kijken wat je nodig hebt.
Beheer je instrumenten en effecten, dit duurt heel lang. Software kan eenvoudiger zijn maar het kan ook zo ontzettend moeilijk te doorgronden zijn. Complexe programmatuur zoals logic audio en cubase. Deze seqeuncers zijn al jaren bezig met allerlei features en updates welke het in loop der jaren complexer heeft gemaakt.

Neem de tijd om een instrument te beheersen. Wat ook belangrijk is om accoorden te leren spelen en te begrijpen.
Harmonischen en golvormen te begrijpen.

Als je iets duurs koopt zul je er ook moeite voor moeten doen om het onder de knie te krijgen.

En over dat less is more verhaal. Er zijn plenty artiesten die de ballen verstand van synths hebben, wel de hele studio vol hebben staan en hits scoren. De bottomline is wat mij betreft, leer wat je moet leren en de rest is mooi meegenomen. Als je iets mist volgens jouw dan moet je zorgen dat je het leert of gear bijkoopt. Op die manier groei je veel geleidelijker naar een hoger nivo.

Die spullen gewoon niet verkopen en doorbijten. Zorg dat je zooi stabiel werkt en blijf er dan verder vanaf. Ga dan gefocused met of met die Pulsar of Cubase bezig. (allebei is wellicht teveel) Lees handleidingen, tutorials, tips etc. door om meer inzicht te krijgen hoe andere mensen bezig zijn.

En als je dan prettig muziek wilt maken kun je altijd nog die Pulsar II aan een keyboard knopen en lekker spelen met een of andere Pulsar synth.

Vergeten we niet 1 dingetje... Het maakt ook nog is uit hoveel je zelf al van muziek maken weet en of je al een beetje gevoel hebt voor combinaties van noten of ritme enzo. Ik zeg niet dat je een conservatorium opleiding moet hebben.. Maar ik denk dat als je aan muziek begint je te maken hebt met twee leercurves: muziek maken en geluidstechniek. Dus als 1 daarvan al redelijk getackeld is dan scheelt dat enorm. Dat je toch de techniek moet beheersen is een feit waaraan niet te ontkomen is.. Less is more zou ik ook zeggen maar.. er zijn artiesten met kamers vol aan apparatuur en er daadwerkelijk hele gave shit uit persen.

hoe wordt muziek maken weer leuk en makkelijk
Tja, dat is het nooit geweest.. makkelijk bedoel ik dan. Leuk wordt het als je zelf tevreden bent.

Re: 'k heb van alles, maar wat nu?

Origineel geplaatst door e-vo
'k heb dus van alles, een Pulsar II en Cubase en Reason... leuk, maar wat nu?

whahahaha:D :okdan:

Re: 'k heb van alles, maar wat nu?

Origineel geplaatst door e-vo
Wie geeft gehoor aan deze noodkreet?

waarom jazzman de neiging heeft om je uit te lachen weet ik niet.
ik ben het geheel met lo-fi eens... richt je op een specifieke sequencer, reason danwel cubase, en probeer daar alles over te weten te komen, als je die basis hebt wordt alles veel makkelijker in audioland.
software als Reason of Cubase met een paar softsynths is alles wat je nodig hebt om professioneel klinkende muziek te maken. dus als het niet goed genoeg gaat klinken, kan het alleen maar aan jezelf liggen.
vermijd dus de uitspraak die ik al veel te vaak hier op het forum voorbij heb zien komen "ik ben al een tijdje aan het klooien met software, maar nu wil ik serieus aan de slag, dus ik moet hardware hebben" want die klopt niet. als je het niet met software goed kan laten klinken zal het ook nooit met hardware lukken.
succes :peukie:

Sommige mensen zijn wel erg snel met hun oordeel om die Pulsar eruit te gooien en met Reason te gaan klooien. Waarom eigenlijk? De Pulsar 2 is een geweldig apparaat, en eigenlijk heel erg geschikt om de basisprincipes van produceren te leren kennen, omdat het eigenlijk alle elementen van een studio in één softwareomgeving heeft. Eigenlijk een beetje hetzelfde als Reason, maar dan op DSP's, en zonder eigen sequencer.

Toevallig ben ik zelf precies zo begonnen. Nou ja, na een tijdje met Fasttracker en ReBirth geklooid te hebben, heb ik een midi keyboard, een Pulsar en Cubase aangeschaft, zonder enige kennis van wat dan ook.

Cubase is idd op het eerste gezicht ingewikkeld, en Pulsar ook, maar dat is een drempel die je even over moet. Ga er eens rustig een paar dagen voor zitten, met de handleiding erbij. De Pulsar en Cubase werken heel goed samen, maar het kan lastig zijn om het allemaal werkend te krijgen als je er geen ervaring mee hebt. Reason kun je ook net zo makkeilijk integreren in je Pulsar/Cubase setup. Ik zou daarom no even niets wegdoen, maar misschien is het wel handig om met één van de twee te beginnen, en pas daarna de rest te leren. Je zegt dat je meer professioneel wilde, en daar heb je een hoop geld aan uitgegeven, blijkbaar wil je hier toch graag iets mee doen, maar dan moet je er wel wat moeite insteken. Zowel Pulsar als Reason bevatten alle basisbouwstenen van een studio: Synths, effecten, samplers etc. Probeer eens op internet te zoeken naar site die hier meer uitleg over geven.

Het verbinden van Cubase met Pulsar is niet moeilijk. Je start eers de Pulsar software (ScopeFusion) op, als dat al niet automatisch gebeurt als je je PC opstart, dan zie je je routing window, waarin alle drivers, I/O's, mixers, synths etc als modules te zien zijn, die je met draadjes aan elkaar kunt verbinen. Als het goed is zit er een voorgebouwd project bij Pulsar voor werken met Cubase, maar het belangrijkste zijn de volgende modules: Pulsar Midi A Source, verbinden met Sequencer Midi Destination (dit zorgt ervoor dat de midi die op de fysieke Pulsar Midi In (waar als het goed is de midi kabel van je keyboard ingeplugd zit, als je geen midi keyboard hebt: kopen! Ander wordt het spelen van noten wel erg lastig) binnenkomt, doorstroomt naar de sequencer, Cubase dus, zodat je midi op kan nemen wat je op je keyboard speelt).

Verder een Sequencer Midi Source, hier komt de midi van Cubase weer uit, en hier kun je dus de Synthesizers aan hangen

Vervolgens een ASIO Source, Asio de manier waarop digital audio door cubase wordt afgespeeld via de ASIO driver van de Pulsar. In Cubase kun je in de audio settings de ASIO driver kiezen, hier moet je dus de ASIO Scope driver selecteren. Als je dat gedaan hebt zal alle digitale audio (dus wat op je audiosporen zit, en wat uit je eventuele VST softsynths komt) uit de ASIO source module komen, die je dan dus met een mixer kunt verbinden. De output van de mixer verbindt je vervolgens met de Pulsar Analog Out, dit is de module die staat voor de fysieke audio output van de Pulsar (de tulpstekkertjes aan de achterkant dus).

Dit zijn de basisbenodigdheden om Pulsar en Cubase te laten werken. Je kunt nu synths laden van de Pulsar en die bespelen met je midi keyboard, je kunt je midi opnemen en de pulsar synths laten spelen door Cubase.

Mocht je specifieke vragen hebben over Pulsar/Cubase, mail me dan even. Maar wel eerst in de handleiding kijken hé! ;)

Succes!

Re: Re: 'k heb van alles, maar wat nu?

Re: Re: 'k heb van alles, maar wat nu?

Origineel geplaatst door cyan_circle
waarom jazzman de neiging heeft om je uit te lachen weet ik niet.

hey,..no offence, je moet dit niet persoonlijk nemen & 't is zeker niet mijn bedoeling iemand uit te lachen ;)

k vond het gewoon een grappige woordspeling.

gr.Jzz

Origineel geplaatst door lo-fi
Less is more.

[edit]Oeps. Ik roep heel hard 'less is more' en zie vervolgens mijn kitlist inclusief verlanglijstje onder het bericht staan. Me and my big mouth. [/edit]

...k wou je al bijna aanraden om mondharp te gaan spelen
:gaap:

Zo moeilijk is Cubase toch niet? Een track met Reason duurt bij mij langer:L

Thanx allemaal voor de (vele!) reacties, dat motiveert me meteen alweer een beetje om het weer op te gaan pakken!

Origineel geplaatst door bambamstudio
Wat voor fouten kwam je dan tegen?

en heb je meer als alleen maar een computer met een geluidskaart en wat software?

Ik heb alleen wat ik ook genoemd heb.. plus daarbij nog een midi keyboard.

De achterliggende gedachte was dus ook dat ik voor relatief weinig geld voldoende zou hebben om jaren door t ekunnne gaan... tuurlijk wil je steeds meer, maar dit leek me een uitstekende basis. En wat blijkt, voor mij is deze "basis" zelfs al te geavanceerd.

Origineel geplaatst door BananaWorld

Maar weer ontopic......
Mijn tip zou zijn: besteed eens een dag of 3 of 4 aan het opzetten van al je spullen. Zorg dat alle instellingen goed zijn en neem de tijd om een manual eens door te nemen. Vaak is het dan toch makkelijker dan je denkt en je leert ook veel nieuwe opties kennen.

Daarna is het ook gewoon een stuk prettiger werken. Het is nooit zo dat als je iets koopt dat het dan meteen gereed is om muziek mee te maken. Je zal er toch altijd eerst in moeten verdiepen en kijken waar nou eigenlijk de kracht van het apparaat of software ligt.

Goed opzetten van de spullen is inderdaad een prima idee, ik begin nu ook te denken dat ik mijn pc-tje wat te zwaar belast met en Reason en Cubase en Pulsar (hoewel deze natuurlijk vooral op z'n eigen board draait). Deze setup draai ik op een PIII 550mhz, 448MB, en wellicht dat dat wat te zwaar is. Alleen Reason draaide daar overigens perfect op!!

Wat manuals betreft; heb ik allemaal bij de hand en daarvan vind ik de reason handleiding heerlijk en de Cubase handleiding niet meer dan een droge opsomming van functie. Het boek "Cubase in een notendop" was eveneens geen succes trouwens.

Back