Ableton vraagje 'cc data'

Nyquist

Lurker
Ik vraag me af hoe je CC data kan programeren ik zie in de handleiding dat het te maken heeft met envelope, ik heb daar effe mee bezig geweest maar het lijkt er op dat je maar 1 cc data event kan doen per clip? :bekdicht:
Ik zit ook een beetje vast met program change data en hoe ik het zou/zal toepassen met ableton.
Dit is dus om extern synths/effect units te triggeren en full recalls (patches etc) te doen bij song starts.
Kan iemand me hier op de juiste weg helpen, of zeggen hoe zij ermee te werk gaan?

Dank bij voorbaat,

het lijkt er op dat je maar 1 cc data event kan doen per clip? :bekdicht:

Dit is niet waar. Het lijstje waarin je cc nummers kunt selecteren (in de envelope sectie) laat standaard alleen de geautomatiseerde cc's zien. Onderaan dat lijstje staat 'show all modulations', als je dat aanklikt komen alle cc's tevoorschijn en kan je alles via de envelope moduleren.

Er is dus geen manier om per 'note value/waarde' of op een tijdshema een cc (event met daarna een waarde zo dat de extrene synth/module weet met welke waarde het te verhogen verlagen) te schrijven?

Ik snap dat gehele envelope ding niet tbh, ik zie gewoon een rood lijntje dat van begin tot eind loopt, je kan ook de loop functie uitzetten en dan het lijntje situeren waar je het wil.. maar dat kan, zover ik het op dit moment zie, maar 1 maal per clip.

Ah.. nu zie ik hoe dat je meerdere waarden kan kiezen met dat lijntje, Ik had het nog niet zo bekeken maar dat rood lijntje is dus de lengte van je volledige clip bv. 16 maten en is altijd neutraal,
door quantize en het naar boven/beneden te trekken op plaatsen/tijdstippen waar je veranderingen wilt invoeren kan je dus je cc data shrijven.
En wat de vershillende cc events betreft snap ik het nu ook gewoon een ander cc kiezen in de lijst en de andere ingevoerden blijven ook.

Het enige waar ik nu mee zit is waarom is er geen #32 CC? (Bank select bij Roland gear) :frons:
En kan je maar een maal per clip van patch of bank wisselen? not a big deal.. kan altijd een ander clipje aantikken, maar zou leuk zijn..
(In notes met, Bank - Sub Bank - Program)

Sorry, voor deze domme vragen.. als ik er zelf achter kom los ik het hier zelf op dan kan het misschien iemand die de zoek functie gebruikt helpen.

Ik ben ook op zoek naar die bank 32.

Ik wil vanuit ableton de MC303 gaan triggeren in sound module mode, geen probleem daarmee, maar als ik wil wijzingen van 'tone' zit ik vast.

Ableton werkt met

bank
sub bank
program

Als ik de programs wijzig krijg ik bij sommige nummers een andere klank, verander ik de bank of subbank dan krijg ik geen geluid meer en moet ik de MC resetten.

De MC303 werkt met PC# (uit lijst MC303 handleiding) en CC# (cc 32 altijd 0 en CC 00 is dan de CC nummer in de lijst van de MC303 handleiding).

Waar o waar voeg ik dit in?

Ik zoek daar eigenlijk al meer dan een jaar op, nog steeds oplossing niet gevonden.

Ok, voor iedereen die ooit nog dit probleem heeft...

Het bank veld in Live komt overeen met CC 00 #.
Program komt overeen met PC#.

Dus voor de MC303 geeft dat PC# van de tone invullen in 'program' en de CC0# invullen in 'bank'.

De volgorde is dus omgekeerd dan wat je zou verwachten, maar het werkt.

Va sub-bank blijf je gewoon af, vanaf je dat verandert kan je de boel resetten. Laat deze staan, ik vermoed dat dit de CC32 is die bij de MC303 toch altijd op nul moet staan...

Ik zat maar te zoeken op fora en dergelijke waar de cc0 en cc32 heen zijn in Ableton, blijken het gewoon echt die twee voorgekauwde velden te zijn... dom dom dom:doei:

CC00 reageert trouwens niet als je hem op 64 zet, je moet altijd één nummertje hoger nemen... (omdat man, vermoed ik, begint bij 1 ipv 0)

Back