hoge violen bijgeluiden of zitten er aliëns in?

redsky101

---+----+----+----+----+-
Ik loop al een tijdje tegen deze rare vervorming aan.
Vooral bij hoge violen valt me deze rare slisserige bijgeluiden op en ik kan me niet voorstellen dat dit in dit vienna pakket zit. (geen warez btw)
Mischien dat iemand kan vertellen waar dit vandaan komt.
Bij de hoge violen uit m'n motif krijg ik dezelfde bijgeluiden.
Ik gebruik een lynx one als geluidskaart.......

Attachments

• H-strings.mp3
    989,9 KB · Bekeken: 96
Is daar wat aan te doen? en waar komt dat vandaan?
Een analooog signaal digitaliseren gaat natuurlijk nooit goed. Als de frequentie de helft van de sample rate is of hoger, dan komt het naar voren. Je zou dus iets met de sample rate moeten doen, maar zo eenvoudig is dat ook weer niet.

Zelf heb ik een uitstekende methode ontwikkeld en velen met mij... Ouder worden, dan hoor je die hele hoge frequenties gewoon niet meer :)

Wout
(nog eventjes 56)

Zelf heb ik een uitstekende methode ontwikkeld en velen met mij... Ouder worden, dan hoor je die hele hoge frequenties gewoon niet meer :)

Wout
(nog eventjes 56)

Nou,bij mij is omgekeerd,blijkt uit tjaarlijks medisch onderzoek (verplicht op men werk) hoor ik elk jaar beter (hogere frequenties vooral)

Aliasing zal je gaan horen als je de samples omhoog pitched met de software sampler. Als dit gewoon samples zijn die op normale pitch worden afgespeeld, dan hoor (waarschijnlijk hoor je het niet) je alleen de zeer minimale aliasing van de da converter. Gebruik je hogere samplerates, dan zal je alleen bij hoge pitchshifts aliasing horen.

Aliasing zal je gaan horen als je de samples omhoog pitched met de software sampler. Als dit gewoon samples zijn die op normale pitch worden afgespeeld, dan hoor (waarschijnlijk hoor je het niet) je alleen de zeer minimale aliasing van de da converter. Gebruik je hogere samplerates, dan zal je alleen bij hoge pitchshifts aliasing horen.

Dan zou er in deze preset van vienna de samples gepitched moeten zijn.(?)
Wanneer ik deze sound op 96 khz gebruik word het dan beter of maakt dat niks uit?
(Ik wil dit zelf graag ff testen,maar jammer genoeg krijg ik de kaart ff niet op 96 khz.....maar dat is een ander verhaal:( )
Op 44.1 en 48 hoor ik iig geen verschil in dit geschraap:engel:

Een analooog signaal digitaliseren gaat natuurlijk nooit goed. Als de frequentie de helft van de sample rate is of hoger, dan komt het naar voren. Je zou dus iets met de sample rate moeten doen, maar zo eenvoudig is dat ook weer niet.

Wout
(nog eventjes 56)

56? Allemachtig! Dat is het dubbele van wat ik ben.

Nu begrijp ik ook waarom je in een museum woont.....

Dan zou er in deze preset van vienna de samples gepitched moeten zijn.(?)
Dat kan ik me niet voorstellen.
Wanneer ik deze sound op 96 khz gebruik word het dan beter of maakt dat niks uit?
(Ik wil dit zelf graag ff testen,maar jammer genoeg krijg ik de kaart ff niet op 96 khz.....maar dat is een ander verhaal:( )
Op 44.1 en 48 hoor ik iig geen verschil in dit geschraap:engel:
Als de vervorming aliasing is, dan moet het met 96kHz weg zijn en je zal verschil horen tussen 44.1kHz en 48kHz. Maar ik denk dat er wat anders aan de hand is, geen idee wat.

Misschien zijn het wel de 'bijgeluiden' die je krijgt als je violen lekker opneemt en sampled;-)...heb het niet over jou hoor maar hoeveel van jullie kennen violen ook nog buiten hun sample-library of sample-player om?
Veel goede library's hebben natuurlijke bijgeluiden. Ik zeg niet dat dit het probleem is hier want je geeft wel een erg beknopte beschrijving van het geluid.

Bij het opnemen waren er onzichtbare kabouters in de buurt die expres met metaal krassende geluiden gingen maken om de boel te saboteren.
Bij dit soort opnames moet je eerst een medium de ruimte kaboutervrij laten maken want anders gooien ze alles in de war.

Bij het opnemen waren er onzichtbare kabouters in de buurt die expres met metaal krassende geluiden gingen maken om de boel te saboteren.
Bij dit soort opnames moet je eerst een medium de ruimte kaboutervrij laten maken want anders gooien ze alles in de war.

Ik wist het wel..........ik voelde hun aanwezigheid toen ik die toets aansloeg:D

In een volle productie hoor je deze bijgeluiden niet terug en is het niet echt boeie, maar ik zou het toch liever wat schoner zien.
Ik ga het volgende week maar eens testen met een andere geluidskaart.
Thnx voor het meedenken iig.

:biertje:

Laatst gewijzigd:
Eh, dit zijn gewoon de bijgeluiden die je krijgt bij strijkers, zeker in de wat hogere octaven. Bij VSL van Vienna krijg je die geluiden toch beter mee omdat ze alles gesampled hebben in hun silent stage, wat nogal een droge klank geeft en bijzonder weinig ambience.

Andere geluidskaart gaat echt geen verschil geven, en zowat alle strijkers die commercieel verkrijgbaar zijn (East West, Sonivox, etc.) hebben deze bijgeluiden in meer of mindere mate.

Ik wist het wel..........ik voelde hun aanwezigheid toen ik die toets aansloeg:D

In een volle productie hoor je deze bijgeluiden niet terug en is het niet echt boeie, maar ik zou het toch liever wat schoner zien.
Ik ga het volgende week maar eens testen met een andere geluidskaart.
Thnx voor het meedenken iig.

:biertje:

Effe over die bijgeluiden: hoor je die via je geluidskaart direct of via de opname die gedaan is met de geluidskaart?
In het verleden gingen storingen in de geluidskaart opvallen bij hogere frequenties. Dat kwam omdat mijn PC niet zo geweldig storingsvrij was; harddisks en netwerkkaarten hebben ontzettende invloed(EM-gezien) op elkaar. Ook verkeerde electrische aansluitingen op het electriciteitsnet kunnen funest zijn.
Heb je de samples ook via een hardware sampler geprobeerd? Of na de opname op een CD op een ander systeem afgespeeld?

Edit: Oeps, ik had het fragment niet gezien. Na het beluisteren, denk ik dat het een lichte aliasing is. Meestal als een violist zo hoog speelt, dempt de snaar snel uit en klinkt het anders dan wat hier gebeurt met een sample.

Laatst gewijzigd:
Deze bijgeluiden hoor ik ook wanneer ik rechtsstreeks via midi deze preset gebruik.
Bij de motif is dit hetzelfde verhaal.
Ik ben erachter dat mijn geluidskaart alleen analoog ondersteunt t/m 48 khz en digitaal tot 96. Dus testen op 96 gaat alleen lukken als ik er een externe DA achter zet...dat ff testen zal wel later worden.
Het zou ook best kunnen dat het een bijverschijnsel is van het pitchen van een originele sample.
of dat het interferentie kwestie is.....

ps: op andere systemen hoor ik datzelfde ook.

Snap niet waarom dit nog niet duidelijk is. Heeft niets met aliasing, de geluidskaart of wat anders te maken.

Natuurlijk zit het in de opname. Het is gewoon het bijgeluid van de snaren/strijkstok. Hoe erg bow noise kan zijn hant van bepaalde factoren af, zoals wat voor rosin er is gebruikt, hoe oud de snaren zijn en of de speler ook harder op de snaren drukt wat dus meer bijgeluid produceert. Normaliter hoor je die bijgeluiden niet zozeer omdat bijgeluiden van de bow dus niet ver komen en wegvallen in de rest van het geluid, maar omdat zoals ik al reeds meldde VSL/Vienna nogal close-up is opgenomen hoor je dat gewoon erg goed.

Wat je hier hoort is idd de haren van de strijkstok. Dat hoor je ook in Lib's als Peter Siedlaczek, Garritan en Miroslav Vitous.

Ook is dit een sample van een viool die piano (dynamiek) speelt en in het voorbeeldje staat hij dus veel te hard. Als je het zachter zet hoor je het dus ook minder en klinkt het ook natuurlijker.

Wel opletten dat je niet veel van deze samples te gelijkertijd gebruikt want dan stapelt de ruis alleen maar op. Iemand als Hans Zimmer haalt de strijkruis eruit zodat hij ongelimiteerd de violen kan stapelen.
Hier stond een leuk artikel over in de SOS ± een jaar geleden.

Back