HW-synths behouden naar mijn idee meer hun waarde voor in de toekomst
Al kost software 2ehands niet veel (als het al te krijgen is), hardwaresynths zijn een slechte investering. Als je kijkt naar de oude vlaggeschepen (Jupiter, CS80), dan krijg je die niet voor de originele nieuwprijs verkocht - wel natuurlijk als je 'm tussen de analoge crash van '84 en de heropleving van analoog hebt gekocht voor een prikkie van iemand die heel graag een DX7, D50 of M1 wilde. Ik denk dat een 303 wat dat betreft echt een grote uitzondering is en niet de regel.
Bij de nieuwere samplebakken is het ook zo dat de Fantom S en X en Motif Classic en ES omlaaggingen in waarde omdat nieuwer gelijk staat aan beter.
Echter, dit is niet het antwoord op de vraag en elk topic dat ook maar een kleine "versus" of "of" doet verzandt in oeverloos gezeur over welke oplossing voor een bepaalde persoon beter is, wat al te vaak maar als wet voor iedereen wordt aangenomen.
Betere oplossing: ga bij iemand langs die die zooi in de studio heeft staan en kijk hoe hun werkwijze in elkaar zit - duizenden keren duidelijker dan welles-nietes, en al helemaal beter dan het woordje "of" omdat dat een vals dilemma creëert.
Anyway:
1. processing: Bij een VSTi is dat de PC (of DSP card) bij de synth is dat de dsp chip
De code die op een DSP chip draait is (relatief gezien) moeilijker te updaten, maar dat heeft er meer mee te doen dat digitale bakken met een USB aansluiting relatief recent zijn, en dat licentiekosten en R&D en al dat soort gein terugbetaalt moet worden. Bij de Virus TI betrof dit R&D, bij de Novation controllers wordt de synth-engine niet echt verder geinnoveerd, en de Radias en 201 hebben een lesje geleerd van de TI (test alles, of laat audio gewoon weg).
2. Klank: De geluidsbeleving is bij de VSTi voornamelijk de soundcard, bij de synth de analoge uitgang
Ja. Nou heb je geluidskaarten waar werkelijk niks bezuinigd is op de opamps, klokken en de DACs, en een synth moet ook nog geluid maken, dus is dat altijd een afweging. Daar een synth altijd nog een mixer of audio-interface in moet en omdat er dan nog een hoop mee kan gebeuren denk ik dat discussies over DACs beter op z'n plaats zijn op Gearslutz

.
3. bediening (ofwel een midi controller muis / t.o.v. dedicated knopjes op de synth.
Omdat er helaas nog geen MIDI controllers zijn die je toestaan je paneel in te richten - of je moet ze zelf bouwen - lijkt me dit niet iets wat opgelost kan worden.
Is op het moment dat je bovenstaande zaken meeneemt er eigenlijk nog wel een verschil tussen een softsynth en het "orgineel"
Meeneemt? Weglaat bedoel je
Bijv de Arturia bundel t.o.v. de arturia syntth is dan toch eigenlijk alleen maar de outboard processing?
Nee, want dat zijn geen digitale synths die gekopieerd worden.
Hetzelfde met de Virus PowerCore en de Virus Ti via USB?
Da's al een beter idee (al is de PowerCore eerder een B of een C in plaats van een TI).
Of heeft een HW synth nog iets "magisch" wat het resultaat groter maakt dan de som der delen? (en dit bedoel ik dan puut in het digitale domein)
Dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat er altijd mensen zullen blijven die dit stug zullen volhouden, ondanks dubbelblinde tests en bit-voor-bit vergelijkingen

. (dat laatste wil je namelijk niet beinvloed hebben door DACs, dus dat is altijd lastig).