VSTi of HW Synth

Digitaal is inderdaad digitaal; of het nu op een CPU loopt of dedicated hardware maakt in principe weinig uit.

Er kunnen wel implementatie verschillen zijn die bijv. andere afrondfouten opleveren.

Wat ik wel een belangrijk verschil vind: HW gebruikt dedicated hardware DA converters en buffering e.d. Daardoor is de latency meestal kleiner bij HW synths dan bij software, die eerst door het windhoos oerwoud moet om alle nullen en enen naar buiten te krijgen....

HW-synths behouden naar mijn idee meer hun waarde voor in de toekomst, ook hebben ze niet het probleem dat je Windows2015 ze niet meer herkent ;)

Ik zeg Hardware-synths,
zeker als je geld eraan gaat uitgeven,
software kan je downloaden, dat moet je eens met een hwsynth proberen ;)

volgens mij ook, maar waarom zou men dan nog zo veel geld uitgeven voor outboard gear? Quadcore met bijv een KOMPLET Native bundle is dan toch veel interessanter?

NI Komplete vind ik een hele aantrekkelijke oplossing maar de ervaringen die ik op het internet vind zijn in combinatie met Kore 2 niet positief; live draait dus nog steeds niet: het moet gewoon super stabiel draaien anders heb je er gewoon niks aan. Dus dat is 1 van de redenen waarom er nog steeds hardware wordt verkocht.

Je leest het niet goed, ik zeg juist hw-kopen
Dus waarom zou ik een raam ingooien?!
En software downloaden doe ik ook niet.
Ik gebruik een Mac en alle software die ik nodig heb zat er al bij.

ps. ik gebruik mijn computer niet voor mijn muziek,
ik doe alles hardware.
Mac is voor mijn website enzovoorts

Ik denk dat soft en hadware erg dicht bij elkaar liggen. IK gebruik soft en hardware doorelkaar, maar de liefde gaat vooral richting de hardware....nostalgie....knipperende lampjes.....het staat zo mooi....;-) Maar ook werkt het veel fijner voor mij. Een hardware synth nodigt meer uit voor het programmeren van geluiden (ook al gebruik ik ook een controller voor de softsyths). Werken met softsynths is voor mij meer presets togglen. KOrtom het is een gevoel en emotie wat je hebt bij een instrument. IK zit soms liever aan de kamertafel een beetje te tweaken dan (weer) achter een PC scherm. Werkt iig voor mijn creativiteit.

HW-synths behouden naar mijn idee meer hun waarde voor in de toekomst

Al kost software 2ehands niet veel (als het al te krijgen is), hardwaresynths zijn een slechte investering. Als je kijkt naar de oude vlaggeschepen (Jupiter, CS80), dan krijg je die niet voor de originele nieuwprijs verkocht - wel natuurlijk als je 'm tussen de analoge crash van '84 en de heropleving van analoog hebt gekocht voor een prikkie van iemand die heel graag een DX7, D50 of M1 wilde. Ik denk dat een 303 wat dat betreft echt een grote uitzondering is en niet de regel.

Bij de nieuwere samplebakken is het ook zo dat de Fantom S en X en Motif Classic en ES omlaaggingen in waarde omdat nieuwer gelijk staat aan beter.

Echter, dit is niet het antwoord op de vraag en elk topic dat ook maar een kleine "versus" of "of" doet verzandt in oeverloos gezeur over welke oplossing voor een bepaalde persoon beter is, wat al te vaak maar als wet voor iedereen wordt aangenomen.

Betere oplossing: ga bij iemand langs die die zooi in de studio heeft staan en kijk hoe hun werkwijze in elkaar zit - duizenden keren duidelijker dan welles-nietes, en al helemaal beter dan het woordje "of" omdat dat een vals dilemma creëert.

Anyway:

1. processing: Bij een VSTi is dat de PC (of DSP card) bij de synth is dat de dsp chip
De code die op een DSP chip draait is (relatief gezien) moeilijker te updaten, maar dat heeft er meer mee te doen dat digitale bakken met een USB aansluiting relatief recent zijn, en dat licentiekosten en R&D en al dat soort gein terugbetaalt moet worden. Bij de Virus TI betrof dit R&D, bij de Novation controllers wordt de synth-engine niet echt verder geinnoveerd, en de Radias en 201 hebben een lesje geleerd van de TI (test alles, of laat audio gewoon weg).

2. Klank: De geluidsbeleving is bij de VSTi voornamelijk de soundcard, bij de synth de analoge uitgang
Ja. Nou heb je geluidskaarten waar werkelijk niks bezuinigd is op de opamps, klokken en de DACs, en een synth moet ook nog geluid maken, dus is dat altijd een afweging. Daar een synth altijd nog een mixer of audio-interface in moet en omdat er dan nog een hoop mee kan gebeuren denk ik dat discussies over DACs beter op z'n plaats zijn op Gearslutz ;).

3. bediening (ofwel een midi controller muis / t.o.v. dedicated knopjes op de synth.
Omdat er helaas nog geen MIDI controllers zijn die je toestaan je paneel in te richten - of je moet ze zelf bouwen - lijkt me dit niet iets wat opgelost kan worden.

Is op het moment dat je bovenstaande zaken meeneemt er eigenlijk nog wel een verschil tussen een softsynth en het "orgineel"
Meeneemt? Weglaat bedoel je ;)

Bijv de Arturia bundel t.o.v. de arturia syntth is dan toch eigenlijk alleen maar de outboard processing?
Nee, want dat zijn geen digitale synths die gekopieerd worden.

Hetzelfde met de Virus PowerCore en de Virus Ti via USB?
Da's al een beter idee (al is de PowerCore eerder een B of een C in plaats van een TI).

Of heeft een HW synth nog iets "magisch" wat het resultaat groter maakt dan de som der delen? (en dit bedoel ik dan puut in het digitale domein)
Dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat er altijd mensen zullen blijven die dit stug zullen volhouden, ondanks dubbelblinde tests en bit-voor-bit vergelijkingen ;). (dat laatste wil je namelijk niet beinvloed hebben door DACs, dus dat is altijd lastig).

ok, dan koop je weer een nieuwe PC, kan je gelijk meer instances draaien

zie ik je met een JUNO60 nog niet doen :D

Daarnaast kan een VSTi indien wenselijk volledig in het digitale domein blijven en kan je de analoge output wanneer ndig voor wat anders als monitoring tweaken door te spelen met verschillende soundcards dsp's etc.

Maar goed, beiden hebben bestaansrecht alhoewel echt voledig anaaloog natuurlijk al een paar jaar niet meer echt mainstream commercieel te koop is

zie ik je met een JUNO60 nog niet doen :D
Alleen als je te lui bent om te multitracken ;). Vroeger werd er ook naar hartelust gelayerd maar denk maar niet dat het budget 3 Prophet 5s of 6 Minimoogs toeliet.

DSP is ook puur voor het verwerken van audio. Een CPU
,eerder gezegd, heeft te maken met afrondingsfouten. nu
is 1 afrondinkje niet zo erg, maar als je van een VSTi code
bij de assembly instrukties van de CPU bent aangekomen hebben
zich al heel wat berekeningen op berekeningen op berekeningen
afgespeeld. afronding op afronding.

Dit kan lijden tot een niet juiste weergave van het geluid.
Aliasing treed daarbij gemakkelijker op.

Zit je dat nu uit je duim te zuigen of heb je ook concrete voorbeelden?

Zit je dat nu uit je duim te zuigen of heb je ook concrete voorbeelden?

Wat denk je zelf? een PC met afrondingsfouten?:D

misschien OC'ed maar anders...... test anders even met prime95 dan weet je het zeker :geslaagd:

DSP is ook puur voor het verwerken van audio.
Nee, van signalen. Voor kloksignalen van x Mhz heb je net zo goed een DSP nodig, alleen hoor je het resultaat niet (en de term "audio" impliceert dat wel).

verhaal over afrondingsfouten.

Klok, klepel, ik weet 't niet, maar het is bullshit, want aliasing heeft daar niks mee te maken. Een Virus A (die DSPs gebruikt) geeft je hoorbare aliasing. Heeft veel meer met de interne processing en de algoritmes te maken.

Een DSP is in die zin verschillend dat bepaalde bewerkingen minder processor-cyclussen kosten omdat de instructieset en de hardware er op is toegespitst. Dat maakt DSPs erg interessant als je een trage general-purpose CPU hebt die voor een 4096-punts FFT een hoop werk moet doen. Het resultaat is uiteindelijk hetzelfde - wat nu verkrijgbaar is als VST plugin bestond in theorie en praktijk al langer, alleen werd de audio eerst naar schijf gerenderd in plaats van het in realtime weer te geven.

Het resultaat komt uiteindelijk als een bakje met bits in een buffer terecht die wordt uitgelezen door de DAC. Wat die bits in de eerste plaats maakte boeit niet, en of het nu een half uur duurde of 4 milliseconden - dat ook niet.

Mijn vorige commentaar wekte misschien de suggestie dat ik
er zeker van was.
Nouja, ik beweer niet dat het geluid per definitie zeer anders
klinkt via een CPU dan via een DSP, maar alvorens een audio
signaal tot stand komt uit een VST gaat de berekening menig
maar door een FPU of gelijk soort unit. Dit kan een niet realistisch
resultaat geven van het bedoelde signaal. Aliasingverhaal is
achteraf lulkoek inderdaad :)

Log_one_plus_x_relative_error.png

Laatst gewijzigd:
Back