VSTi of HW Synth

Klopt wel, ik mis m'n 106 ook nog steeds

Toch denk ik dat er best VSTi's zijn die redelijk dicht bij hun orgineel komen (bijv JUNOX t.o.v. JUNO 106) het mist de analoge uit en klinkt daardoor clinischer (wat ook meteen een elementair verschil is tussen analoog en VSTi) maar als je daar even doorheen prikt komt het het qua "alice DJachtige en hoover patches" toch wel heel dicht in de buurt hoor.

ik heb een ensemble voor reaktor van een juno.

komt niet verder dan junoachtig. maar wel bruikbaar.

ik heb een ensemble voor reaktor van een juno.

komt niet verder dan junoachtig. maar wel bruikbaar.

Beetje dieper in de reaktor library graven en je vind er ook wel die behoorlijk wat verder komen dan "juno-achtig". :D

vst of hw

vst of hw

Je kan rond om gaan, der door heen wat ever maar hw synts kunnen slecht klinken even als vsti's het licht er aan hoe je het programeerd, bijv ik heb een Radias ik kan dat ding harstikke mooi laten klinken of juist niet .

soms klinktie gewoon zwaar k**** en soms weer niet

ik gebruik zelf soms nog de ts404 wat een gave plugin:okdan:

kort om kijk wat je zelf het lekkerst vind werken/klinken

het gaat er ook om wat je wil lijkt me
de 1 wil een bak met een bepaalde identiteit, de ander wil een steriele zodat ie zelf de kleur met fx(evt hardware) nog helemaal kan bepalen
het heeft ook te maken met de totale sound die je wil neerzetten. voor een flashy niets aan de hand corporate ICTbedrijfsfilmmuzakje zou je volgens mij t liefst software gebruiken en bij een melancholische electrotrack waarschijnlijk analoge synths
en dan nog de manier van werken, wat septic ook al aangaf, verschilt zo per persoon
ik vind het niet hebben van keys op een synth al een nadeel en
anderen patchen de meest leipe gekkigheid op hun compuscherm met max msp
wat ik t voordeel vind van hw is dat alles al een beetje een eigen plek heeft in je mix. liever een aantal (budget) bakken dan veel software, hoewel een aantal plugs ook weer uniek is natuurlijk en absoluut een aanvulling kan zijn op je bron sounds. daarnaast inspireert een hw bak mij wat meer om er bepaalde dingen mee te doen.. de ene bak is beter voor dit de andere voor dat.
wat mij in wel meer draadjes opvalt is dat je een soort rekensom van dit soort dingen wil maken.
een uitkomst, iets is goed of niet goed, of dit is het basje of is dat niet beter
ik denk dat daar geen voor iedereen en voor elke situatie geldende antwoorden op zijn

Fjoes, ik denk dat jouw perceptie van VSTi's nog een beetje uit het Reason/Modular tijdperk is.

Ik zie een VSTi meer als een module (net als bijv een Virus TI of een Novation BassStation) met een goede soundcard en mooi masterkeyboard is er qua user experience echt geen verschil tussen een toets die een VSTi aanstuurt of een outboard printplaatje.

Moderne VSTi's zoals Vanguard, Massive en Gladiator hebben allemaal een duidelijk eigen karakter en kunnen qua melodramatica prima mee met outboard equivalents. Stop hier bijv een Lexicon galm en delay overheen en je hebt top notch sounds Ik vind Muzakje dan ook wel erg denigrerend.

Smaken verschillen, voor mijn gevoel is analoog hoofdzakelijk nog gebaseerd op legacy en sentiment. Ik vind 1 Moogje of Dave Clark leuk voor erbij om mee te pielen, maar dan ook alleen maar in een nieuwe uitvoering. Instabiele uitgewoonde doorgerookte jaren 80 hokken komen bij mij er niet meer in (om maar even een denigrerend statement terug te maken 8o) )

ik heb zelf massive
ik ken een hoop andere plugs
ik heb er ook bij vermeld dat er unieke plugs zijn die een goede aanvulling kunnen zijn
ik heb ook aangegeven dat mensen ook soft met bv hw fx kunnen bewerken om een kleur te bepalen
daarnaast vind ik de experience wel anders en daarbij blijft ik vinden dat sommige hardware al wat meer een eigen karakter heeft dan veel software
met mn ms20 doe ik andere dingen dan met mn juno60
en ik vind alle plugins qua kleur geluid dichter bij elkaar zitten dan alle hw
en daarbij zei ik nog dat het gaat om wat je wil, smaken verschillen dus

Smaken verschillen, voor mijn gevoel is analoog hoofdzakelijk nog gebaseerd op legacy en sentiment.

Analoog is gebaseerd op een technologie die electronica noemt, met specifieke karakteristieken vandien. Digitaal is weer gebaseerd op een andere technologie en heeft zijn eigen karakter. Waarom zou er een wedstrijd moeten zijn tussen deze twee om de beste te zijn?

Ik heb nu één VA, één FM, één wavetable/analoog, en één rompler en één uitgelezen software synth. Wat mij betreft heb ik (voorlopig) geen tweede nodig van zulks type.

[Edit: In "ouden brol" investeer ik ook liever niet, maar ik ben van mening dat je toch elke technologie naar waarde moet schatten.]

Laatst gewijzigd:
Smaken verschillen, voor mijn gevoel is analoog hoofdzakelijk nog gebaseerd op legacy en sentiment. Ik vind 1 Moogje of Dave Clark leuk voor erbij om mee te pielen, maar dan ook alleen maar in een nieuwe uitvoering. Instabiele uitgewoonde doorgerookte jaren 80 hokken komen bij mij er niet meer in (om maar even een denigrerend statement terug te maken 8o) )

Daar kan ik het met je eens zijn. Vintage analoog hoeft voor mij ook niet meer. Nieuw analoog heeft nog zeker mijn interesse.

Mijn ervaring is, dat hoe zuinig omgesprongen door de vorige eigenaar ook, dat er altijd wel kleine dingetjes zullen zijn die niet meer werken zoals het hoort. Of anders dat toch wel niet geheel fris meer aanvoelt. Wat opzich wel logisch is voor spul van 25+ jaar oud enzo. Maar toch heb ik liever spul waarvan ik weet dat het werkt zoals het hoort. Tuurlijk kunnen deze apparaten ook defect raken, maar ik vind vintage toch vaak te erg beperkt of te omslachtig door CV/Gate gedoe etc (dat bijv maar max 4 octaven kan tracken ipv 9 etc). Deze beperkingen en omslachtigheid is voor mij de reden om geen vintage meer te kopen (voorlopig :D).

Volgens mij is heel veel van die zgn betere geluidskwaliteit van vintage ook gedeeltelijk terug te voeren op melancholische overwegingen en herkenning vanuit de jeugd, wat nu eenmaal hele sterke emoties zijn. Miljarden worden er omgezet vanwege deze emoties :)

volgens mij heb ik nergens gezegd dat het beter klinkt overigens
ik was toch juist heel genuanceerd?
dat iedereen zn eigen keuze moet maken en dat er andere factoren meespelen voor iedereen?

[edit]daarbij sloeg het muzakje op het soort muziek, wat vaak flets is in die gevallen, dan ga je niet een gruwelijk dikke synth gebruiken lijkt me[/edit]

[edit]daarbij sloeg het muzakje op het soort muziek, wat vaak flets is in die gevallen, dan ga je niet een gruwelijk dikke synth gebruiken lijkt me[/edit]

Zou het leuker vinden als je hem andersom zou stellen: VSTi's die al zeer regelmatig qua vetheid de analoge synths voorbijstreven: Dikkere pads, diepere bassen, meer detuning op oscs, betere timing, betere FX etc....

Wat dat is namelijk ook het geval:okdan:

Maar beide "kampen" hebben natuurlijk gelijk. Het gaat uiteindelijk om smaak en voorkeur. Maar ik ben dus van mening dat je met VSTi's minimaal hetzelfde resultaat kan bereiken als met vintage. En dat je met Vintage ook prima smaakloze muzak kan maken :D

5 jaar geleden durfde ik al de opmerking te maken dat VST best wel eens een toekomst had. Toen werd ik weggehoond.
Maar goed, analoogjes hebben ook de DX7 overleeft dus zullen ze VSTs ook wel overleven. Wat romplers/VA's betreft weet ik het nog niet.
Kijk maar naar de Korg OASYS. Da's eigenlijk gewoon een computer met een Linux OS en een aantal plugins. De hardware die er omheen zit is min of meer een dedicated controller.
Of anders die hardware bakkies die VST's kunnen draaien bijv.

Het werkt toch stukken inspirererender, zo'n grote bak met knopjes en lampjes in plaats van een mini schermpje waar je alles met de muis moet doen? Dat je even kijkt of je geen vette handen hebt als je begint met knoppendraaien, voorzichtig het stof afneemt, weet welke sliders stroef of licht gaan en dat de beste plekjes een beetje ingesleten zijn... mooi :)

apart kunnen ze misschien goed klinken, maar naast elkaar is zo'n VST echt een lachertje. (/ maak maar eens een filtersweep met bijvoorbeeld een echte juno of een vst, mensenkinderen wat een wereld van verschil.)

Voor presets kan ik me er wat bij voorstellen, maar als je je eigen geluiden wilt maken is er wat mij betreft maar 1 keus. De manier van werken die je door een apparaat opgedrongen wordt is ook van belang voor het geluid.
Neem een TB-303 bijvoorbeeld, zonder sequencer en als software plugin daar is toch niks aan?!

Maar ik ben dus van mening dat je met VSTi's minimaal hetzelfde resultaat kan bereiken als met vintage. En dat je met Vintage ook prima smaakloze muzak kan maken :D

je kan niet hetzelfde bereiken het is anders. je kan niet alleen naar het resultaat kijken want kennelijk zijn er ook andere factore die meewegen bij een persoonlijke voorkeur.
zonder er daarbij de kwalificatie beter of slechter in het algemeen aan te hangen.
ook omdat andere mensen andere criteria hanteren mbt hoe iets moet klinken. dat is zo persoonlijk, daar kan je moeilijk uitspraken over doen.
het is zelfs van belang wat voor funktie de synth in je setup die heeft, waar ie vooral voor nodig is.
maar als jij je resultaat boekt met vsti's dan is dat tpch perfect.

stel nou dat we een definitie hanteren voor "beter" waardoor softsynths "beter" zijn dan hardware. er is er vast 1 te bedenken of misschien wel veel..
joepie dan is software beter :okdan:

maar dan nog steeds vind ik software meestal kut :D

ik heb zelf massive
ik ken een hoop andere plugs
ik heb er ook bij vermeld dat er unieke plugs zijn die een goede aanvulling kunnen zijn
ik heb ook aangegeven dat mensen ook soft met bv hw fx kunnen bewerken om een kleur te bepalen
daarnaast vind ik de experience wel anders en daarbij blijft ik vinden dat sommige hardware al wat meer een eigen karakter heeft dan veel software
met mn ms20 doe ik andere dingen dan met mn juno60
en ik vind alle plugins qua kleur geluid dichter bij elkaar zitten dan alle hw
en daarbij zei ik nog dat het gaat om wat je wil, smaken verschillen dus

Mart, "de trui van Hilversum" wordt ie wel eens gekscherend genoemd,
Smeets zou het niet beter kunnen verwoorden. Mag ik dat zeggen?
Ja, dat mag ik zeggen, want deze man is de meester... nee wat zeg ik, hij is
de kóning van ons aller gedachten. Een dichter puur sang. En bovenal een
zeer gewoon mens, toch? Jazeker, die af en toe wel eens, en corrigeer me
als het niet zo is, een softsynth gebruik om eens lekker ouderwets gek mee
te doen. En zo hoort het eigenlijk ook. Want stiekum dromen wij daar allemaal
van. Heb ik iets te veel gezegd dames en heren... Ik dacht het niet.

Laatst gewijzigd:
Back