nieuwe studio (budget speelt geen rol)

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Ik zit met het volgende luxe probleem, ik kan m'n studio zo inrichten als ik wil, maar weet niet wat ik moet kopen. Wat ik al heb is het volgende:

PC C2D 6850 (wordt C2Q 9550)
Cubase 4
MOTU 828 MK3
Mackie HR824 MKII Monitoren
Mackie Universal Pro + extender DAW controllers (16CH)
Mackie Big Knob
SSL Duende PCIe
Dell 3007HC wfp (2560 * 1600) LCD
Lexicon MX200 Effect processor (VST External FX via RCA spdif)
M-AUDIO AXIOM25
Virus Desktop TI (in bestelling)

Overige software:
Tone2 Gladiator Synth
Tone2 WarmVerb
MUON Tau2
Vengeance A1 Trance set
RefX Vanguard

Nu wil ik mijn studio verder uitbreiden maar ik weet echt niet meer zeker of ik nu moet investeren in outboard gear of in Softsynths.

Wat ik in ieder geval graag wil:
1. Een goed 88 keys masterkeyboard
2. Makkelijk kunnen jammen zonder dat heel de PC moet worden opgestart
3. Een redelijke collectie "basisgeluiden" om arrangementen snel te kunnen invullen (maar ik heb bijv. al de Motif set via de Halion One)
4. Ik hoef na de virus niet meer VA
5. Ik heb genoeg Trance Type softsynths

Ik ben erg weg van de motif XS8, maar moet voor Cubase intergratie dan weer m'n MOTU opgeven (of kiezen voor stereo spdif)

Voor het budget van de XS8 koop je tevens een hele berg softsynths.
Maar dan wil ik nog steeds een masterkeybord kopen (bijv de nieuwe XK8)

Keuzes, keuzes eigenlijk wil ik wel outboard gear, maar dan met de intergratie van de Virus. Ik heb al genoeg VA, maar romplers zijn ook weer zo beperkt. Analoog is ook wel lekker, maar dan zit je weer met analoge inputs op de MOTU wat weer niet werkt qua delaycompensatie (zoals het digitaal wel werkt)

Stel je hebt 3.500 euro om bovenstaande config aan te vullen, wat zou jij doen?

Ik zou het geld op de bank zetten en eerst lekker muziek maken :D
Nee da's veels te makkelijk.

Begrijp me goed, ik ben niet op zoek naar antwoorden op vragen als welke spullen moet ik kopen om die en die muziek te kunnen maken.

Ik wil gewoon m'n studio complementeren, maar tevens zeker weten dat ik een slimme aankoop doe.

Laatst gewijzigd:
88keys met mooie zooi geluiden uit categorieƫn die je nog niet hebt: is een Kurzweil K2600X, PC2X of PC3X niet wat? PC3 en K2600 hebben ook lekker wat controllers. Weet niet hoe de integratie daarvan is in pakketten, maar live is het wel lekker. Je moet natuurlijk wel van het geluid houden. Sommigen zweren er bij, anderen (ik) niet.
Vind zelf S90ES erg lekker, maar da's voor jou geen optie als je Motif set al hebt (of je moet die verpatsen).

Dat is dus ook mijn grootste dilemma, met de XS8 heb je mlan, maar Cubase kan maar 1 ASIO driver, nu kan ik natuurlijk met 2 PC's gaan werken, ASIO driver switchen, met ASIO4ALL gaan werken, of hopen dat Steiney met een eigen wrapper komt voor multidriver.

Ik weet niet of analoog aansluiten via external instruments een optie is? ik hoor van diverse mensen toch wel wat timing en latency uitdagingen
coaxiaal aasluiten is ook wel een mogelijkhid, maar dan heb je alleen maar 1 stereopaar

ik hoop eigenlijk dat ik ergens een losse app kan vinden waarmee ik de 16 digitale mlan kanalen alsnog via Rewire in Cubase kan krijgen.

Een 2e PC met FXteleport en Komplete erop is natuurlijk ook een optie
aansluiten via LAN en verder geen gezeur.

Even los van de synth keuze ben ik dus meer op zoek naar een strategy advies: Analoog of digitaal? in de PC of juist outboard?

Nog maar eens even de vraag verder concretiseren: Qua dynamics ben ik er wel uit (VST's)

Maar wat is voor Synths en effects the way forward:
Digitaal, analoog? VA?
indien digitaal of VA VST of outboard
Indien outboard digitaal of (toch maar) analoog aansluiten (de meeste synths hebben geeneens digitaal uit.

Wat doe ik met drums?
Ik heb op dit moment natuurlijk de 56!!! Motif drumkits in de Halion One zitten (onderdeel van de 374mb Yamaha rompler welke standaard met Cubase wordt meegeleverd) Op zich wel aardig, maar vooral de hihats en percussie is erg "braaf" nu zijn er meerdere opties om qua persussie "iets" te gaan doen:

- Battery of Halion III? (indien een sampler welke van de 2 is dan beter voor gebruik in C4?)
- Nog een wat "stoutere" rompler erbij (bijv NEXUS) alleen bij NEXUS i ales wel weer erg instant en krijg ik met loops en phrases toch wel erg een "instant results" gevoel en klinkt bij "verkeerd" gebruik alles als Cascada of Basshunter :D
- Outboard > een drumcomputer? Ik had altijd een drumstation, was ik altijd erg tevreden over, multiple outs zijn dan wel een must.

Al deze bovenstaande hersenspinsels beinvloeden ookweer je uiiteindelijke workflow en resultaat. Ik ben dus benieuwd of jullie ook een visie hebben voor de "ultieme homestudio" en of die voor jullie er digitaal of juist analoog uitziet?

Ben geen kenner ofzo en herken ook niet alle gear in je lijst maar mss:
  • Een Nord synth is naar het schijnt een mooie aanvulling op de TI.
  • Drumpads vind ik fun om percussie in te meppen met bv. battery ofzo.
  • Motu vervangen door een RME, die hebben ook wel fijne analyse tools indien je geen pinguin of iets dergelijks hebt.
  • Een novation remote sl om je vst's centraal te bedienen via automapping.

En goeie monitors zul je al hebben neem ik aan.

Hier kan je toch alles mee? Gewoon investeren in acoustiek als je studio 'af' wil maken. Trouwens misleidend hoor die titel en dan 'maar' 3500 euro hebben. 8~

Ja, het blijft hobby natuurlijk :D
Ik heb al het e.e.a. aan m'n akoustiek gedaan (diffusors en absorbers)

met de XS8 zou ik samen met de AXIOM voldoende knoppen en pads moeten hebben om naar hartelust te kunnen remoten.

heeft iemand hier al eens met FX Teleport gewerkt? hiermee lijk je via LAN een 2e PC als VSTi server te kunnen gebruiken zonder noemenswaardige latency hiermee kun je dus een virstueel 19" rack vol met FX en synths bouwen.

Ik heb bijv ook gekeken naar Steinberg V-Stack, maar dat is volgens mij ook redelijk obsolete omdat alles via een sdpif out gewoon weer stereo met de PC wordt verbonden. (+ allerlei clocking uitdagingen)

Misschien neem ik het allemaal wel veels te serieus en moet ik gewoon weer lekker SW & HW aan elkaar blijven prikken en knopen :duivels:

met alle respect - en ik heb het momenteel niet te besteden -

maar 3500 heb je zo uitgeven . . . :dj:

Zo te zien heb je al heel veel mooie spullen in je bezit, zeker met de TI er bij.
Ik zal er aardig me uit de voeten kunnen.

misschien iets (oud/nieuw) analoogs er bij .... en misschien is het mij ontgaan maar welke stijl muziek maak je?
Ik zou niet voor de motif gaan, je sequenced toch met cubase? (is ook een wereld van verschil een pc daw of een harware sequencer in een keyboard verkijk je daar niet op) en dat je om even te jammen niet je computer wilt opstarten is toch niet meer van deze tijd waarbij je in een nutteloze minuut achter je lopende DAW zit.
en je zit gelijk door je budget heen....

persoonlijk zou ik voor 3500, aanschaffen: of een octamac of serge spul of arp2600 of (en waarschijnlijk) een capybara :)

Laatst gewijzigd:
ach hoeveel geld je ook kunt besteden, inspiratie is wat je nodig hebt. en hoe meer apparatuur, hoe minder productiviteit, je moet tenslotte elk stuk gereedschap van 0 af aan leren gebruiken ( belemmert je in het muziek maken) Hoe meer je hebt , hoe meer machines met elkaar samen moeten werken, dus hoe meer problemen je hebt ( belemmert je in het muziek maken)

Ik had zelf ook een studio met meer dan 15 synths, 8 samplers, 6 computer 3 enorme mixers , filterbanks tot aan het plafond, zo'n beetje alle reverbs behalve de roland space echo dan :P en ik weet niet hoeveel multi fx.

Ik ben pas muziek gaan maken toen ik meer dan 3 kwart had verkocht.
Ik heb die studio eigenlijk zo vet gemaakt, ( achteraf gezien) om anderen de ogen uit te steken, noem het jeugdige stoerdoenerij ofzoiets, maar als je echt wilt musiceren heb je helemaal niet veel nodig. koop gewoon de basics voor wat je wilt doen, dat scheelt een boel geld en frustratie.

Voorbeeldje: ik werkte ooit in een studio waar cursussen werden gegeven voor productie technieken, geluidsvormgeveing etc...
De leerlingen met de dikste studio's maakten de grootste bagger, en de mensen met een paar apparaatjes hadden briljante dingen gemaakt...
ALs je niet muzikaal bent kun je de grootste hoeveelheid instrumenten hebben maar dat helpt je echt niet.

Volledig mee eens, Wat ik maak valt denk ik onder de categorie dance en dan meer in de Tribal / Trance hoek.
Creativiteit is niet echt een probleem, maar ik wil graag zo eenvoudig mogelijk werken.

Als voorbeeld

Een drumloop programeren in Cubase d.m.v. een HW synth (of Halion one) drumkit, deze op 8 induviduele sporen afspelen, daar realtime FX, EQ en dynamics op los laten en dit verder niet bouncen maar gedurende het gehele arrangement dynamisch tot m'n beschikking laten is wat ik wil.
Ik heb een hekel aan bouncen en met committen aan een wavefile. of drumloop.

Wat ik niet wil, is sample CD's afstruinen voor een snare of rimshotje waar iemand anders de EQ en dynamics en FX al heeft gedaan en dit zelf gaan mappen in custom drumkits in bijv Halion of Battery.

Dus voor mijn "workflow" werkt het hebben van een verscheidenheid aan geluiden uit de diverse "basiscategorieen" het best.

Dus:
1. Wat direct te gebruiken TR6/7/8/9 x0x variaties (bijv uit de Halion en XS8, welke dan makkelijk zijn na te bewerken in Cubase. (maar wel ieder instrument op z'n eigen track)
2. Een goede VA synth met tweakabillity maar tevens goede intergratie. > Virus TI Desktop net wat rijker qua textures als de meeste PC based softsynths.
3. Dezelfde manier van mixen als ik in het verleden deed op m'n Mackie 32/8 met meterbrug > Universal Pro + 8 kanaals extender geeft me 16 channelstrips. > werkt SUPER.
4. Een Midi controller voor percussie en wat softsynth mapping > m'n AXIOM25 > pads & knobs (alleen lastig te programeren, moet ik nog steeds eens goed de tijd voor nemen om alle 20 presets naar VSTi's te mappen)
5. Goede Dynamics en EQ voor m'n DAW > SSL Duende PCIe > erg tevreden over, latency is wat minder (1024) maar ik gebruik hem ook tijdens produceren op 512/384 met af en toe een tick.

Wat ik erg leuk vond aan de XS8 is dat hij uitnodigt tot spelen. tevens is de appergiator bijna een arranger, ook nog volledig via midi uitstuurbaar waardoor basslijntjes met meerdere lagen en variaties arrangeren toch wel erg makkelijk wordt (zeg maar een soort van Trancegate die WEL induviduele midinoten uitstuurt)

kortom intergratie is belangrijk, maar tevens het eenvoudig op een flexibele manier tot productietechnische resultaten kunnen komen.

Het gaat dus bij mij niet meer om het hebben van "credible gear" maar puur om te komen tot een toolset met visie om flexibel m'n ding te kunnen doen. (of dit nou trippen op een tribaltrack of, of het laatste "gebroeders Ko achtige hersenspinsel" van de buurman in elkaar flansen is :D )

ach hoeveel geld je ook kunt besteden, inspiratie is wat je nodig hebt. en hoe meer apparatuur, hoe minder productiviteit, je moet tenslotte elk stuk gereedschap van 0 af aan leren gebruiken ( belemmert je in het muziek maken)

Volledig mee eens. inspiratie zit m niet in nieuwe apparatuur (alhoewel een nieuw soundje soms best inspirerend kan werken). Dat pielen en klooien en apparatuur verzamelen kost veel tijd. Je aandacht wordt al snel opgeslokt door technische details ipv de basis van je muziek. En als je niet in staat bent om in een fiat panda echt auto te rijden, waarom zou dat in een bugatti veyron dan wel lukken? Als je de basis wel onder de knie hebt en je loopt echt tegen de beperkingen van je "tools" aan, dan DAN is het pas tijd om dik geld uit te gaan geven aan nieuwe spullen.

Ik had zelf ook een studio met meer dan 15 synths, 8 samplers, 6 computer 3 enorme mixers , filterbanks tot aan het plafond, zo'n beetje alle reverbs behalve de roland space echo dan :P en ik weet niet hoeveel multi fx.

Same here. Allemaal mooi spul dat er indrukwekkend uit ziet. maar in de praktijk maakte ik de tracks die zowaar ooit afkwamen uitsluitend met een paar simpele softsynths op de pc. (En de allerleukste tracks maakte ik met PocketGriff op een HP IPAQ pda'tje zonder al die vst en hardware meuk :-) ). Sinds ik een groot deel van mijn apparatuur in een brand ben verloren doe ik dan ook hard mijn best om niet weer bakken met geld te investeren in nieuwe bliep en groove doosjes. Heb mezelf nu de regel gesteld dat ik pas nieuwe apparatuur mag kopen als ik 15 complete tracks heb gemaakt die volledig naar mijn zin zijn :-) Tot die tijd voed ik mijn verslaving aan nieuwe sounds gewoon met samples :-) Die voldoen namelijk in 98% van de gevallen prima aan mijn eisen.

Ik ben pas muziek gaan maken toen ik meer dan 3 kwart had verkocht.
Ik heb die studio eigenlijk zo vet gemaakt, ( achteraf gezien) om anderen de ogen uit te steken, noem het jeugdige stoerdoenerij ofzoiets, maar als je echt wilt musiceren heb je helemaal niet veel nodig. koop gewoon de basics voor wat je wilt doen, dat scheelt een boel geld en frustratie.

Ik weet niet of het stoerdoenerij was bij mij, maar ik had wel een duidelijk beeld voor ogen van "hoe een studio er uit moest zien". Want de helden uit mijn jeugd hadden allemaal batterijen aan sampers en andere dikke shit in hun studios. Nu merk ik dat ik vaak met 4 simpele geluidjes sneller en betere tracks in elkaar zet dan met al die knipperende bakken technologie. Achteraf gezien leek het gepiel uit die tijd meer op sound design dan op muziek maken, terwijl het juist altijd het laatste was dat ik nastreefde. Niet dat het nu allemaal WEL in 1x fantastisch gaat, maar ik ben nu eindelijk zo ver dat ik durf toe te geven dat ik een groot deel van mijn gebrek aan "muziek" kennis en kunde jaren lang met high tech apparatuur heb geprobeerd te camoufleren :stupid Ik bedoel wees eerlijk, hoeveel effecten, kanalen en instrumenten heb je nu ECHT tegelijk nodig? Ik heb een 20 kanaals mengtafel staan waarvan ik 4 kanalen echt gebruik voor het maken/opnemen van muziek. De rest hangt hardware aan die ik nooit tegelijk gebruik. Ik wil al jaren een Tascam M3500. Maar dat is omdat ie er zo geil uitziet. Niet omdat ik m "nodig" heb :D En zo kan ik nog wel 100 stuks hardware noemen die ik nooit ECHT zal gebruiken.

De leerlingen met de dikste studio's maakten de grootste bagger, en de mensen met een paar apparaatjes hadden briljante dingen gemaakt...
ALs je niet muzikaal bent kun je de grootste hoeveelheid instrumenten hebben maar dat helpt je echt niet.

Ik heb sterk de neiging om marktplaats enzo af te struinen naar nieuwe instrumenten. Maar zolang er geen behoorlijke kop en staart aan mijn tracks zitten heeft dat weinig zin :-) De meest briljante tracks zijn inderdaad vaak met minimale middelen gemaakt. Ik ken wat dat betreft ook maar weinig muzikanten die met een vertienvoudiging aan apparatuur ook echt 10x betere muziek maken. In veel gevallen ging het na die grote studios alleen maar bergafwaarts. Ik bedoel de echte top tracks werden meestal met minimale middelen gemaakt.

Ok, om dit niet te laten verzanden in een groot "doe het vooral niet! topic" even wat aanbevelingen van mijn kant, met een flinke bias ten aanzien van software oplossingen (ik kwam uit de hardware hoek! :-) ) Ik heb een cubase setup dus kan alleen maar mijn ervaringen met die softwarehoek delen:

1) Drums: Battery heeft een shitload aan uitgangen die je allemaal afzonderlijk of middels groepen kunt voorzien van een oneindige rij effecten, mits je cpu en geheugen het trekken. Ik programmeer al mijn drumloops in battery en heb die realtime en vol effecten meelopen met de rest van mijn sounds. Gaat prima. Ik beschik daarnaast inmiddels over zoveel samples dat ik me niet kan voorstellen dat er ook maar 1 drumbak op deze wereld bestaat die ik niet reeds al heb, of voor 98% kan benaderen met samples of het layeren daarvan. Wil je drumsynthese, check dan DR008 of ga eens prutsen met een willekeurige softsynth. Wil je een "apparaat" achtige aanpak check dan de software van D16 (Drumazon, Nepheton). Klinkt best goed en geeft je toch een beetje die x0x feel :-). Ik wil zeker geen oeverloos geouwehoer over soft vs hardware starten hier en de voor of nadelen die aan elk kleven, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat de software kant echt het overgrote deel kan coveren. Een stapel hardware is mooi, leuk,maar vreet ook stof, is duur, neemt plaats in en is een stuk minder portable dan een dikke laptop :-)

2) Synths. Ik ben al tijden geleden gestopt met het kopen van (VA) hardware synths. Naar mijn mening is 95% toch software die er in zit en voor mijn gevoel koop je gewoon elke keer een PC met custom software en een klavier eraan. Voor een stuk minder geld heb je software alternatieven die een shitload aan koele sounds herbergen, vaak eenvoudiger te programmeren zijn en waarmee je een grote range aan muziekstijlen dekken. Rob Papen heeft prima softsynths maar ook de inmiddels al wat oudere Z3ta+ is echt een fantastische tool met honderdduizend gezichten als je je er een beetje in verdiept.

3) kanalen etc.. In Cubase kun je met group channels een hele hoop voor mekaar krijgen waarvoor veel mensen normaal gesproken nog steeds naar externe mengtafels zouden grijpen. Elke groep kun je zo zijn eigen inserts, effecten etc meegeven waarmee je beschikt over een extreem flexibele en uitgebreide setup. combineer dat met wat mooie "vintage" plugins en je hebt een digitale console met totale controle over elk knopje en insert en uitgang en een prima sound waarvoor je niet je halve studiooppervlakte of budget hoeft te reserveren. Voor compressie etc zijn talloze prima plugins verkrijgbaar die tegenwoordig echt verbazingwekkend goed klinken. In veel gevallen zal een engineer het verschil tussen de hard en software variant ook niet eens meer horen.

4) percussie / midi controller: Akai MPD series (24/32) zijn prima bruikbaar, flexibel inzetbaar, niet duur en behoorlijk stevig. Het toewijzen van de controllers verloopt in cubase iets minder soepel dan ik had gehoopt maar ook dat is kwestie van even uitzoeken. Ook de meeste "knoppen" in battery kun je rechtstreeks via je controller besturen. Voor een 88 toetsen controller kan ik geen aanbevelingen geven, maar volgens mij loopt daar al een draadje over op dit forum. Ik gebruik een 76 toetsen Akai MX1000 die ik nooit meer kwijt wil :-)

Begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op knopjes en als ik de ruimte en een oneindig budget had zou mijn huis er zo weer vol mee staan, maar als het gaat om een efficiente studio met maximale flexibiliteit en controle en "ideale" workflow dan ontkom je bijna niet aan een all-software oplossing. Ik zou mijn geld dus steken in een dikke PC of mac (of upgrade daarvan) en een klein stapeltje software. De "gaten" die daarna overblijven in je muzikale palet zul je zoals ik eerder heb beschreven waarschijnlijk voor het overgrote deel prima met samples kunnen vullen. Maar nogmaals, dat is mijn mening vanuit mijn situatie. Your mileage may vary :-)

Ik werk met FXTeleport. Werkt hardstikke goed, hoewel niet alle VST zich even makkelijk laten teleporteren. (Waves is bijvoorbeeld lastig, omdat ze met zo'n shell-file werken.) Voor de rest: Werkt prima! Wel latency uiteraard. op 96Khz heb ik een latency van 49,26MS. (Zo uit mijn hoofd...)

Ik werk helemaal computerbased en ben fervent voorstander van software... maar.... Ik ben bang dat dat komt door het niet gewerkt hebben met hardware. Laatst een opname gemaakt met een kennis die een Nord electro heeft. Wat een sound! Ook die Korgs en Motifs... Ik heb een boel goede VSTs, maar het drukkende, vette mis ik toch bij mijn VST als ik dat vergelijk met hardware.

Voor drums: Stylus RMX. Fantastisch stuk software. Zoveel sounds en per sound kun je alles tweaken. Stylus komt meegeleverd met verbs, compressors, eq's die je op je drumsounds kunt zetten. One shots (Alle 808 en 909 sounds zitten er bijvoorbeeld in!) en ontzettend veel patterns. Echt een aanrader!

Heb je die Miko van Open Labs al eens gezien? Misschien is dat wel wat voor je!

Lynnxxx, Ik ga me hier denk ik maar bij aanluiten. Ik kan Cubase echt dromen en de Cubase routing en mixer heeft voor mij ook geen geheimen meer.
Hoe jij nu Battery gebruikt, zo gebruik ik de Halion 1, ik start gewoon diverse instances op en heb zo ook tussen de 5 en 10 induviduele kanalen waarvan in MOTIF samples trigger. Allemaal gaan ze naar een mooie subgroup (behalve de kick) voor nabewerking met o.a. de duende channel strip.

Ik zal eens naar battery of halion gaan kijken aangezien de halion 1 alleen maar presets speelt en niks kan laden.

Qua VA ben ik het ook grotendeels met je eens, hoewel ik de Virus nog wel net iets meer ballen vind hebben dan de meeste VSTi alternatieven. Maar VSTi als vervanger voor je gemiddelde eurohouse rompler of JP80x0 zeker ok.

Ik heb mijn ideaal als compleet digitale outboard studio inmiddels maar weer in de ijskast gezet en besloten niet voor de XS8 te gaan. De arranger ga ik niet gebruiken en een vergelijkbare MOTIF set heb ik eigenlijk al in m'n Cubase.

Blijft dus over een goede grote controller (Novation met automap? of de nieuwe KS-8 van Yamaha?)
Een echt analoog bakkie om lekker te tweaken (ik mis m'n JUNO106!!!) dus misschien een Prophet08 of MOOG Mini Phatty II ?!?

En natuurlijk een Blofeld, gewoon voor de heb (wie wil er nou geen Blofeld? > ook al werkt die volgens sommige onder ons nog kut, hij is wel supersexy en je hebt een Waldorf op je desk :okdan: )

Hou ik nog geld over ook :D

De XS heeft natuurlijk wel wat meer noten op z'n zang
performances en FX en natuurlijk de articulation
de sequencer en arpergiator, de filters........

Maar als ik zo tussen de regels van de replies van sommigen door lees, dan kan je (mits je met je spullenboel overweg kan) met de MOTIF Cubase 4 set en de juiste FX tot redelijk dicht in de buurt komen qua resutaat (in multitimbral mode that is) Alle performance en Workstation functies mis je natuurlijk wel.

Als je niet weet wat je wil kopen maar je toch geld hebt wat in je zak brand laat het gewoon op de bank staan totdat je wel weet wat je wil hebben. Het is even doorbijten, MAAR JE KUNT HET VAST WEL!

En denk ook na over je omgeving. Is je akoustiek OK. Zit je stoel lekker en is je buro makkelijk? Of wil je dat toch anders? Wil je toch die dure lavalamp scoren?

Back