nieuwe studio (budget speelt geen rol)

Dat wordt dan m'n kerstcadeautje een little phatty of voyager of een Prophet08 of zo.....

Voor mij is het nu eerst belangrijk om m'n sounds arsenaal Komplete (pun intended *D ) te krijgen. Virus en Blofled voor leads & hooks.

Wil ik naarna nog steeds de A zonder de V dan is een aanschaf snel gedaan. sound arsenaal en workflow is nu het meest belangrijk.

Weet je wat ook verleidelijk is? De effecten die in huidige synths en VST's zitten. Dit is in de meeste demo's al hoorbaar. Haalt men de effecten weg, dan blijft er qua sound weinig van over. Dit is bij de virus of Supernova bijvoorbeeld het geval vind ik. Het is wel verleidelijk bij de eerste kennismaking.
Gebruik een distortion of delay bij een oude synth en huidige synths worden weggeblazen.

Zo'n nieuwe MOOG of Prophet lijkt me een prima investering.

Op mijn verlanglijst staat een Alesis Andromeda. Dit is denk het neusje van de zalm op synthesizer gebied.

Klopt helemaal: ik heb vroegah flink lopen schuiven aan m'n 106 en heb ook nog een deep bass nine volledig zelf gemod (TB clone) weet dus echt wel wat analoog kan brengen. Maar dat is meer voor m'n freak projectjes en om lekker in m'n eentje op een drumloop me te gaan lopen freestylen.

bovenstaande aanschaf is voor het revoicen en uitmixen van tracks, dan moet je gewoon veel category sounds hebben om snel een arrangement te mappen of een idee of solo van begeleiding te kunnen voorzien. Kore is daar samen met Komplete een perfect platform voor.

Dat dan alle Moog wannabee VSTi's het afleggen tegenover the real thing, lijkt me duidelijk, dat de Pro53 geen Prophet08 is behoeft ook geen verdere uitleg, maar voor "bread en butter sounds" is het goed genoeg en een stuk handiger.

p mijn verlanglijst staat een Alesis Andromeda. Dit is denk het neusje van de zalm op synthesizer gebied.

Zoveel is daar niet analoog aan. De oscillators en de filters. De rest is allemaal DSP (Denk ik, zijn er nog analoge blocks?). Het zelfde met een Prophet08: enkel het geluids- en feedbackpad is analoog. Maar we komen wel overeen als je zegt dat dit het neusje van de zalm is: ik wil hem ook :halleluja. Het verbaast me dat er niet wat meer hybriden uitkomen. Dat is de toekomst in plaats van kloontjes. Fm synths met analoge filters. Analoogjes met multi-stage envelopes enz... Andromeda's, evolvers: dat moeten we hebben. Weg met de Moogies en de Prophets -(edit: Pro5's). (wacht geduldig reactie af:mexico:)

Laatst gewijzigd:
Ok, dus Moog is ook niet meer de Frizzle Sizlle:stupid

Nou lekker dan, zo ben je een analoge fashion synth en zo ben je niet meer credible. Wordt denk ik moeilijk om nog volledig analoge VCA/VCO bakken te vinden, tonen die vanzelf gaan lopen osc's die niet stabiel blijven. Nee doe mij maar lekker al die storingsgevoelige meuk digitaal, kan ik nog m'n patches opslaan, helemaal goed......

is trouwens een beetje dezelfde discussie als buizen v/s transistor v/s klasse D etc.....

...Of je die parameterknop nou 5 mm naar rechts of links draait.

Uit eigen ervaring ben ik de sounds van vst's en VA's sneller zat dan de sounds van die oude analoge apparaten. Zo was ik ineens die sound van de virus C zat. Terwijl de eerste kennismaking met de sound mij deed kwijlen.

Hoeveel sounds gebruikt men nou gemiddeld in 1 nummer?

Ik wil hier geen analoog vs digitaal discussie op gang brengen maar gewoon uit interesse en omdat ik pas volgende maand mijn eerste analoog bakje ga aanschaffen (evolver) en ik toch wel beniewd ben:

Hoor je het verschil tussen een geluid dat komt van een VA of VST en dat van een analoge synth? (int algemeen, niet als je de synth moest herkennen ofzo)
Of is het verschil eerder zo dat, gelijk je zegt, een analoge bak eerder bijna altijd goed klinkt en je een VST moet zitten tweaken voor de goede sound?

En ik gebruik per nummer toch een 50 tot 100 verschillende geluiden denk ik. (en dan tel ik mijn battery percussie geluiden en andere samples wel apart)

Als jij je VST door de Philips bandrecorder van je opa haalt, dan klinkt hij ook heel warm en retro.......:biertje:

Het resultaat is in dit geval wel de som der delen, maar een VSTi klink te clean omdat hij die mufled jaren 80 eindstage moet ontberen.. met de karakterestieke ruisjes en plopjes van instabiele condensatoren e.d.
dit krijg je dus terug door hem door een willekeurig apparaat uit die tijd heen te halen

budget speelt altijd een rol, mogelijk wil je zeggen: geld speelt geen rol (maar ook dat is niet zo, als je 3500 te besteden hebt, hè. het houdt een keer op)

Ok, dus Moog is ook niet meer de Frizzle Sizlle:stupid

Nou lekker dan, zo ben je een analoge fashion synth en zo ben je niet meer credible. Wordt denk ik moeilijk om nog volledig analoge VCA/VCO bakken te vinden, tonen die vanzelf gaan lopen osc's die niet stabiel blijven. Nee doe mij maar lekker al die storingsgevoelige meuk digitaal, kan ik nog m'n patches opslaan, helemaal goed......

Zie hier:

Een leuk vergelijk
http://nl.youtube.com/watch?v=bMMaIEEFU6I

budget speelt altijd een rol, mogelijk wil je zeggen: geld speelt geen rol (maar ook dat is niet zo, als je 3500 te besteden hebt, hè. het houdt een keer op)

klopt, maar in dit geval voor een homestudio (hobby) is tot 3.500 toch wel een fors budget om een reeds behoorlijk complete studio te mogen aanvullen. dus in dat kader (jaja alles is relatief) :verkoght:

Hoor je het verschil tussen een geluid dat komt van een VA of VST en dat van een analoge synth?

Ja, dat verschil hoor je wel. Hoe cleaner het geluid, hoe beter je het hoort. Vooral als je aan het filter gaat draaien.

Hoor je het verschil tussen een geluid dat komt van een VA of VST en dat van een analoge synth?

Ik steek standaard mijn Alesis Micron in de input van de evolver en vervolgens door een EH buizenpedaaltje (zonder het signaal te "overdriven"). Om de zoveel dagen vragen ik me altijd af of het wel verschil maakt en koppel ze los. Telkens worden ze onmiddelijk terug aangesloten. Het is misschien wel een pleister op een zere wonde, maar het maakt toch verschil uit.

Waarom wil je 88keys? wil je een piano aanslag, okay, maar anders is het alleen maar duur en zwaar. Ik heb zelf liever een synthaction keyboard met 76keys zonder sound engine, alleen MIDI, via USB het liefst...

Waarom wil je 88keys? wil je een piano aanslag, okay, maar anders is het alleen maar duur en zwaar. Ik heb zelf liever een synthaction keyboard met 76keys zonder sound engine, alleen MIDI, via USB het liefst...

ben inmiddels uitgekomen op de novation remote 61 (was die er in 88 dan was ik wel voor 88 gegaan > staat gewoon mooi in de studio :gaap: (nee, maar hoe meer toetsen, des te meer samples en zones je kan mappen 8) )

Hey gefeliciteerd! wat een geile titel overigens van deze thread :P

Wil er toch even op reageren, voor mij geldt dat niet alleen de sound zelf bepalend is voor de keuze analoog, maar vooral het aantal combinaties van "knop-standen" is bij analoog veeel groter of eigenlijk oneindig.. (marginaal gezien) En juist die fijne afstelling van de knoppen onderling bij analoge synths geven die unieke sounds, en ja, daar komt het verschil wmb naar voren (naast het karakter/sound). Een sound moet zich wel beetje onthullen natuurlijk met wat gefreak, een simpele onbewerkte zaagtand die rr rr rr doet is lastig te herkennen :P

Nu heb ik zelf helaas niet veel analoog momenteel, maar dat is een budget-kwestie :D

Sluit ik me wel bij aan. alhoewel er ook erg fijne VA VSTi's zijn die toch ook redelijk naadloos te tweaken zijn8>

VA hebben vaak meer klank mogelijkheden (routing matrix, mod, spanende wavevormen, tables...) en aansturing, integratie... nog net geen vst, zeg maar. Ik lust ze wel, aangevuld met analoog weliswaar :luv:

:gaap:

Hey gefeliciteerd! wat een geile titel overigens van deze thread :P

Wil er toch even op reageren, voor mij geldt dat niet alleen de sound zelf bepalend is voor de keuze analoog, maar vooral het aantal combinaties van "knop-standen" is bij analoog veeel groter of eigenlijk oneindig.. (marginaal gezien) En juist die fijne afstelling van de knoppen onderling bij analoge synths geven die unieke sounds, en ja, daar komt het verschil wmb naar voren (naast het karakter/sound). Een sound moet zich wel beetje onthullen natuurlijk met wat gefreak, een simpele onbewerkte zaagtand die rr rr rr doet is lastig te herkennen :P

Nu heb ik zelf helaas niet veel analoog momenteel, maar dat is een budget-kwestie :D

Je beseft je wel dat dit alleen maar geldt voor analoge synths zonder geheugens?

Back