wat zijn env en lfo's in logic

jochemmol

Ingeburgerd
Ik ben druk bezig met logic en dan vooral ultrabeat.
Ik vind het een super handig en begrijpelijk software instrument.

Ik loop alleen tegen de vraag aan wat env en lfo's precies zijn. Ik zie deze termen ook bij de andere instrumenten. Ik ben gaan spitten in de handleiding en kom dan het woord moduleren tegen.

Ik kan alleen nergens vinden wat dit nou precies inhoud. Als ik aan de env window zit in ultrabeat hoor ik zeker een verschil in geluid.

Maar bij veel knoppen kan ik zelf instellen welke lfo en env ik wil. Ik vind wel in de handleiding wat welke lfo is enz. Maar ik begrijp de basis ervan niet. Ik begrijp niet wat het precies inhoud. Op Youtube kon ik er ook niet veel over vinden.

Weet iemand een handleiding/tutorial waarin de basis wordt uigelegd?:halleluja

http://en.wikipedia.org/wiki/Low_frequency_oscillation

http://en.wikipedia.org/wiki/ADSR_envelope

In het kort, zijn tijdgebaseerde manipulaties van het geluid, als in:

-dat het geluid over een periode van een bepaalde tijdseenheid wordt gemanipuleerd (gemoduleerd), doordat bijv, de toonhoogte wordt verhoogd of verlaagd, het filter wordt ge-opend of gesloten.

een LFO en Enveloppe zijn naast Keyboardtracking (hoe meer rechts gespeeld, hoe hoger de toon op je keyboard) de meest gebruikte manieren om een toon te manipuleren.

Weet iemand een handleiding/tutorial waarin de basis wordt uigelegd?:halleluja
Je zou toch denken dat Logic dat zelf ook in de handleiding heeft staan ;).

Een envelope of LFO doet niks (in de zin van geluid maken) - je merkt er alleen iets van als het ergens naartoe leidt. Beide zijn het kleine robotjes die niks anders doen dan voor je aan de knoppen draaien.

Wat je in de instellingen aangeeft is de positie van de knop over de tijd (een envelope wordt over het algemeen slechts 1 keer doorlopen - er zijn ook loopende envelopes), en bij de LFO, de herhaalsnelheid (omdat deze continu loopt).

Ik kan je aanraden eens een demo van de softwaresynth "Circle" te downloaden - daar zie je hoe een envelope / LFO doorlopen wordt als je op de toets drukt.

bedankt voor je bericht. Ik kon de basis uitleg niet vinden. wel per software instrument wat de instelling is maar ik begrijp de basis niet. Dat is het probleem.

Ik ga jou tip downloaden en testen. Kijken of ik eruit kom

Je zou toch denken dat Logic dat zelf ook in de handleiding heeft staan ;).

Een envelope of LFO doet niks (in de zin van geluid maken) - je merkt er alleen iets van als het ergens naartoe leidt. Beide zijn het kleine robotjes die niks anders doen dan voor je aan de knoppen draaien.

Wat je in de instellingen aangeeft is de positie van de knop over de tijd (een envelope wordt over het algemeen slechts 1 keer doorlopen - er zijn ook loopende envelopes), en bij de LFO, de herhaalsnelheid (omdat deze continu loopt).

Ik kan je aanraden eens een demo van de softwaresynth "Circle" te downloaden - daar zie je hoe een envelope / LFO doorlopen wordt als je op de toets drukt.

Back